Ja, men når du får i deg ca. 500 kcal per dag, og over 200 av dem kommer fra karbohydrater blir det å lure seg selv å si det er lavkarbo. Eneste grunnen til at det er lav-karbo er fordi det er lav-alt.
Jeg synes man skal ha litt respekt for at folk må finne sin egen vei. Om man velger å erstatte noen av måltidene med pulver for å gå ned i vekt så må da det være opp til hver enkelt. Det er en midlertidig løsning. Det betyr ikke at vi ikke bruker lavkarbo i tillegg, enten underveis eller før eller etterpå. Det er mange som sliter med å gå ned i vekt også på lavkarbo, det er det jo en egen tråd om her. For meg er det viktig å gå ned i vekt nå, og da ønsker jeg å finne min måte å gjøre det på - og jeg kjenner meg og min kropp best.
Dessverre finnes det ikke noe pulver som markedsføres som lavkarbo pulver bortsett fra Eurodietten som er ganske dyr.
Det finnes opptil flere pulverdietter som markedsføres som lavkarbo, campKilo f.eks, men ingen som reelt er det.
Eorodietten er IKKE en pulverkurer, men måltider.
Personlig syns jeg det blir feil å be andre respektere at man fronter usunne retninger.
Mener du at Eurodietten er mye bedre fordi den inneholder måltider som Brownies og sånn, som folk her skriver smaker som pulver.
Nei jeg skjønner at det er som å banne i kirka og se på hva som kan hjelpe en ned i vekt. Jeg har gått på lavkarbo i to år. Om jeg bruker pulver som erstatning for noen måltider og klarer å gå ned i vekt, er jeg fornøyd med det - det får så være at jeg har valgt en grusom usunn retning.
jeg kjenner ikke til de andre pulverkurene, så dette kan jeg ikke uttale meg om, men Eurodietten er nøye sammensatt for å inneholde alt det man trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler i den perioden man går på ED.
Noe av det som meget betryggende med ED, er at man må ha resept fra legen på å få kjøpe produktene, og man må ha konsultasjon hos lege og oppfølging hos lege/andre eksperter på dietten.
Men det gjør de jo. Om du søker på alle pulverkurene som nærmer seg lavkarbo så er det mange tråder og svar om det. Søker du på kick start er det akkurat det samme. Hadde jeg spurt legen min - vil jeg tro at han hadde syntes det som hjalp meg ned i vekt er best. Allevo er et pulver man kjøper på apoteket.
Jeg synes det blir veldig snevert at man bombastisk slår fast at det kun er en ting som gjelder. Alle andre er omentrent like kloke som om de er født i går, eller er usunne. Jeg skulle ønske dette var et forum for lavkarbo elskere, uten at man blir sett på som en idiot fordi man ønsker å finne sin vei til hva som faktisk kan fungere for en selv.
Men det er mulig jeg har postet i feil tråd eller noe.
Prøv pulveret du! Drit i hva alle her har å si. Jeg prøvde også pulverkur en gang, selv om jeg var godt inne i lavkarbolivsstilen. Innimellom vil man bare at det skal gå litt fortere.
Det var ikke noe for meg, da det kræsja litt med det å ha et lite barn osv. Er noe med signalene man sender til dem.. Holdt ut i 2 uker.
Hadde valget kun vært basert på vektnedgang, så hadde jeg fortsatt, for jeg føk jo ned 5 kilo på to uker, selv om jeg spiste et "Normalt" måltid om dagen.
Sånn, nå fikk jeg nesten lyst til å gjøre det igjen, men leverte alt pulveret jeg hadde stående til en kollega for noen måneder siden, så får la være.
Det er ikke farlig å prøve, men det er en midlertidig løsning, så løser jo ingenting. Stor sjanse for å gå opp igjen etterpå.
Ja de mener jeg også, ha respekt for at folk må finne ut hva som er riktig for dem. Vi er alle forskjellige, og alt virker ikke på samme måte på alle. :)
Jøsses for en tone på dette forumet. Blir man sånn av når man ser lyset i form av lavkarbo? Det er mulig jeg fremstår som om jeg er 19 år og ikke forsøkt noe i dette livet. Men jeg har flere barn og har levd i over 40 år. Jeg har da forsøkt både pulverkur og lavkarbo kur.
Ikke rart min favoritt er Fedon som jeg synes er litt balansert mellom de tradisjonelle rådene og de som går på lavkarbo og mener at det er det eneste riktige.
jeg mente ikke diskusjon rundt pulverkurer for å gå ned i vekt, men at de fleste her faktisk diskuterer hvordan man kan gå ned i vekt :)
Det at flere her er skeptiske til pulverkurer er vel greit, mange har erfaringer med dette og deler disse med deg deg. De synes ikke dette er den beste veien å gå ned i vekt. Men om du velger å gjøre det er jo det helt greit!
Tonen på forumet kan nok til tider være ganske så amper, det har bare litt sånn de siste årene av en eller annen grunn.
Det er veldig mange har som har opparbeidet seg en enorm kunnskap om lavkarbo. De har lest seg opp og kan mye av det tekniske. Selv er ikke jeg så interessert i akkurat det, men heller å vite hva som fungerer for meg. Vi er jo alle så forskjellig, og ulike ting fungerer for forskjellige. Jeg tåler for eksempel ikke å være i ketose, men lever best med 50-70 gram karbohydrater om dagen og ikke så mye fett. Jeg har fått gjennomgå i mange diskusjoner jeg også, på grunn av det "høye" nivået av karbohydrater.
Du setter også fingeren på noe som jeg virkelig ikke liker her inne, den nedlatende tonen. Jeg beklager om jeg virket sånn overfor deg i kommentaren lenger oppe, man bli kanskje revet litt med av tonen. Det er viktig å tenke seg om før man poster noe.
Ønsker deg lykke til med å finne din vei :heia:
Takk for at du sier det. Jeg har vært på flere forum som omhandler andre ting, men må si jeg blir overrasket over tonene her inne. Husker dog at det har vært litt sånn på Kostdoktorn og Lena Beatrice, så man kan jo lure på hvorfor en matretning gjør at man blir så bastant. Jeg må nå finne min vei uansett. Men ned skal jeg og det gleder jeg meg til: )
Det er ikke noe særlig å oppleve at noen snakker nedlatende til en, men innimellom bør man kanskje både lese andres innlegg en og to ganger, samt tenke seg litt om før man poster noe som kan oppfattes feil. Det gjelder alle og enhver. :)
Jeg vil bare si noe i anledning trådtemaet. Vi her på lavkarbo.no er først og fremst opptatt av kosthold og helse. Vi har stort sett hatt en policy på å ikke "reklamere" for pulver- eller sultekurer som potensielt kan være skadelige på sikt, og dette støttes ofte opp av flere medlemmer med dårlige erfaringer. Det betyr ikke dermed at man ikke kan stille spørsmål om det, eller dele erfaringer, men ettersom forumet først og fremst fokuserer på lavkarbo (derav navnet lavkarbo.no ;)) med hele sitt spenn fra Skaldemann til Fedon, hvor ren og ordentlig mat og helse legger premissene for at vi i det hele tatt finnes, ønsker vi ikke overfokus eller oppmuntring til kommersielle pulverkurer eller ekstreme lavkalorikurer. Det finnes det sikkert andre foraer for. Det er mange unge medlemmer her, og flere som har historie med spiseforstyrrelser. Så at det kommer sånne reaksjoner i denne type tråder er rett og slett i tråd med forumets funksjon.
Vennligst respekter dette. :)
HM, jeg synes at Photoobscura gir deg en ganske ok forklaring på hvorfor vi ikke bifaller pulverkurer og andre lavkalorikurer her. Spesielt synes jeg det er greit å opplyse om dette til unge brukere eller folk med spiseforstyrrelser. Det viser at man tar ansvar utover sitt eget. Så ja, respekten bør jo gå begge veier!
"Liberal" i denne sammenhengen blir i beste fall semantikk. Ingen sier at du ikke kan spise pulvermat, eller forbyr deg å snakke om det. Det er helt opp til deg hva du gjør med din kropp (heldigvis!), men at det her gjerne frarådes har sine årsaker. :)
Det er overhode det ikke som sies. Her inne fokuserer vi på sunn og ren mat og pulverkurer er motsatt. Det diskuteres innimellom og moderatorer opplyser om filosofien.
Man kan fint diskutere med andre som har mer liberal holdning til lavkarbo, men pulverkurer er ikke sunn mat og sunn helse.
Utrolig hvor fort det blir dårlig stemning på dette forumet. Desverre virker det som misforståelser er synderen halvparten av gangene :S
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.