< Tilbake til oversikten

Lavkarbo uten melk og gluten

Up_and_down sa for siden:

Har levd litt til og fra på lavkarbo i flere år, og har ikke noe problemer med det i forhold til fravær av gluten. I dag fikk jeg svar på matintoleransetest som viste at også melk og melkeprodukter må ut av kosten.. og jeg som har brukt en god del ost, yoghurt, smør, fløte etc. Tanken på å leve uten dette føles litt tøft.. Leter etter alternativer, og finnes jo blant annet soyafløte, soyaost etc. Men er det slik at dette er helt ok, eller er dette skadelig på noen måte? Mener å ha vært borti det, at det ikke er så sunt..

Noen innspill og gode råd? Tips om nettsteder etc. Litt motløs nå, med tanke på tilpasning av kostholdet, men finner nok ut av det og håper bedre form gjør det verdt det.

smgj sa for siden:

Soya er ikke så greit i store mengder (les: daglig bruk) på grunn av den ganske sterke østrogenhermende virkningen til soya. Havrefløte og rismelk/mandelmelk/kokosmelk er bedre alternativer selv om noen av dem har noe høyere karbohydratinnhold. Og kanskje du kan tåle geit-, fåre- eller bøffelost?

De fleste kan tåle smør eller iallfall ghee, selv ved melkeintoleranse. Det gjør livet noe lettere.

Forøvrig er det beste rådet jeg kan gi er å i mindre grad lete etter alternativer, men heller lage mat som ikke trenger så mye melk. Masse asiatisk mat lages f.eks på kokosmelk. Wok er fri for melk, det samme gjelder kraftsupper.

Spar heller erstatningstankegangen til lørdagskosen... ?

For oppskrifter og mat så bruk stikkordene "primal blueprint", "caveman" eller "paleo". Dette er steinalderkost uten mel og sukker (med litt honning), uten tilsetninger og i det meste uten melk. Kan, men behøver ikke å være lavkarbo.

Lykke til. Etter 1-2 måneder går det seg til - jeg lover.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.