Linfrømel har flere fantastiske egenskaper, (fiberrikt, glutenfritt og rikt på Omega 3 fettsyrer bl.a.),
og i kjøttfarsen til disse kjøttbollene fungerte det utmerket som bindemiddel. Jeg har tidligere forsøkt fiberhusk i kjøttfarser, men det ble bare rot... Den smeltet når jeg begynte å steke kjøttbollene, og ble en slimaktig uappetittlig affære... :(
Linfrømelet derimot fikk farsen til å henge godt sammen, og gjorde den smidig og god å forme.
Oppskrift
ca 40 stk
500 g kjøttdeig
20 g linfrømel eller finmalte linfrø
1 egg
1 ss hjemmelaget tacokrydder
Bland sammen alle ingrediensene til en smidig og god deig.
Form små kjøttboller med en skje, fuktet i litt vann.
Stek kjøttbollene i stekepannen, eller er du litt lat som meg kan du steke de i stekeovnen. Legg kjøttbollene i en langpanne kledd med bakepapir, og stek på varmluft ved 200 grader i 10 - 15 minutter.
Ser gode ut! Hvor får du kjøpt linfrømel? Jeg synes det er vanskelig å male frøene.
En annen ting; samboer og jeg undrer oss over hvorfor man bruker kjøttdeig i kjøttboller og lignende, og ikke karbonadedeig? Jeg har siden oppstarten på lavkarbo (fedon) bare byttet ut kjøttdeigen med karbonadedeigen. Men jeg husker ikke argumentene for å bruke karbonadedeig framfor kjøttdeig!
Jeg kjøper DETTE linfrømelet fra iHerb :) Men det går helt fint an å lage sitt eget linfrømel, ved å finmale linfrø i en blender eller kaffekvern f.eks.
Når en spiser lavkarbo bruker en gjerne kjøttdeig fordi denne inneholder mest fett :) Men, du kan helt klart bruke karbonadedeig i disse kjøttbollene :D
Takk skal du ha! Tenker dette skal prøves ut i helgen, sammen med de andre gode taco- oppskriftene dine. Lefsene er jo geniale!
Tenkte forresten det hadde med fettet å gjøre, ja. Jeg begynte med Fedon i 2007 og har bare fortsatt med karbonadedeig etterpå.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.