hjelp.Jeg har problemer med sjokolade!:eek:Jeg vet at fins Atkinssjokoladen med lavere karbo inhold.men det kan ikke hjelpe mye i ketose:(Hvordanklarer dere holde dere uten Sjokoladen:confused:Jeg har ikke sugg paandre sote varene:(
oj,Taka takk :)Tror har ikke mangel pa mineraler, altid i vinterhalvaret tartilskud...Skal prove med krom igjen:)Men tror det er mer psykisk:( hvordan jeg kan forklare meg selvat jeg liker ikke sjokolade... hvordan+
Atkins har sjokolade med bare 12 karbs, som smaker helt ok når man er søt-sugen :p Jeg har kjøpt Premium 86% mørk sjokolade også, men ikke rukket å teste ennå om det er no' godt... :) Den er
Ihvertfall veldig lav i karbo-innhold! Lykke til!
Atkins-sjokoladene er søtet med maltitol. Mange reagerer på maltitol med blodsukkerstigning.
Blodsukkerstigning = økt insulinproduksjon = fettlagring.
Hvis man må ha sjokolade, ville jeg heller anbefale sjokolade søtet med stevia og- eller sukrin :) Da får man i hvert fall ikke stigning i blodukkeret.
Og det er kanskje lettere å ikke bli bitt av sukkerheksa også, selv om det for noen faktisk er søtsmaken som trigger lysten på mer.
Oj. Dere ma si mer om typer av sotningstoffer sa mister jeg lyst pa sjokolade! Hvordan finner jeg denne som inneholder de andre stoffer? Helsekost? Klarer dere virkelig a passe pa hva allt inneholder? Na mister jeg lyst pa sjokolade :)
Ikke noe som er bedre enn at du mister lysten på sjokolade ;)
Cavalier har kommet med flere typer sjokolade som er søtet med stevia og sukrin. De får du på Helsekostbutikker. Jeg har ikke sett disse i vanlige butikker enda.
Så lenge du spiser sjokolade, sukkerfri eller ei, vil du mest sannsynligvis ikke miste lysten på det heller. Men fortsette å trigge behovet.
Det beste, dog vanskelig, er å kutte helt ut. Gå gjennom abstinensene det medfører å avruse seg fra søtt. Det har jeg gjort. Hardt ja, men det går. Og det værste er over den første uka. :)
Det er j.&€!&€@ ergelig, men dessverre helt sant det Gerd sier,jeg merker godt at hvis jeg greier å holde meg heltborte fra alt søtt,både "lovlig " og ulovlig,så vil jeg etter en uke eller så slutte å tenke på det og livet blir enklere.....slik er det for meg,du må finne din vei:)
For meg funka ikke magnesium mot sjokoladesug, jeg har tatt store mengder magnesium fast( gjør det enda såklart), jeg har slitt skikkelgi det siste halve året med matsug og søtsug. Jeg har vært i ketose hele tiden( minus en uke i jula der alt gikk galt), spist nok og riktig. Men ikke før jeg kjøpte krom og tok 4x125ug om dagen gav det seg, det føles nesten helt magisk, jeg føler meg så mye roligere.
En ting er i hvertfall sikkert: Å spise sjokolade med maltitol gjør ingen godt. Det er ikke slik at selv om det står Atkins på etiketten så er det egnet til daglig og ukentlig bruk. For meg er en slik bar sprekk, fordi jeg vet at maltiol fusker med insulinutskillelsen. Atkins selv hadde vel vridd seg i graven om han hadde vistt hva de setter hans navn på.
Jeg kjøper denne: www.iherb.com/Ghirardelli-Premium-Baking-Bar-Unsweetened-Chocolate-4-oz-113-g/33026
smelter den i vannbad og tilsetter stevia (som er det eneste søtningsmiddelet jeg tåler), noen ganger tilsetter jeg ørlite peppermynteolje, andre ganger mandler. Og man kan velge å ha i litt kokosolje for at den skal bli litt mildere på smak og litt mykere. Jeg har også hørt at noen har tilsatt proteinpulver.
Så finner man noe i f.eks. plast å helle det over på og setter det kaldt så det får stivne igjen.
Et par små biter av dette og sjokoladebehovet er borte for min del. Men nå er det ikke søtsmaken i seg selv som trigger søtsug hos meg, men ujevnt blodsukker og insulin. Sånn sett er stevia ypperlig for meg.
Man bør like mørk sjokolade for at dette skal fungere, da. Den blir veldig mørk, selvfølgelig litt avhengig av hvor mye annet man tilsetter.
jeg kjopt krom i dag. Tidligere i livet hadd ingen effekt av den:( Men er det ikke farlig a ta 4x daglig 125mcg:confused: Star pa paken at detkan tas bare 1 tbl daglig:confused:
Ja, heltenig , best a slute med sjokoloade i det helletatt! Men det er som med narkotika , ikke lett:(
Altid trudde jeg vet mye om naeringstoffer:cool: men i dag pa helsekosten ble jeg helt dum:eek: o gikk ut bare med krom eske. sa mye forskjelig.... jeg gir opp , spiser ikke sjokoladen! ( I DAG:D)
Å lage egen sjokolade er veldig enkelt. Kjøp rå kakao (som ikke er varmebehandlet så du beholder alle næringsstoffene), bland med smeltet kokosolje/smør eller vanlig smør, og tilsett et søtningsmiddel etter smak som du liker selv f.eks agavesirup som er snillere mot blodsukkersvingninger. Også veldig godt med knuste nøtter eller tørkede bær blandet i.
Spert , jeg skal prove:p Men er det mulig at jeg gar ut av ketose nor jeg spiste 1 batongen meed stevia :confused: Ketostix viser at jeg har ikke ketoner i urin:eek:
Tror neppe litt stevia får en ut av ketose. Og negativt utslag betyr ikke at man ikke er i ketose heller.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.