< Tilbake til oversikten

Hva skjer hvis man går 5-10 karbohydrater over det man skal på en dag?

Anonym 16 sa for siden:

Jeg er nybegynner og lurer på hva som skjer hvis man skal ha i seg ca 20 g karbohydrater for å komme i ketose, så får man i seg 25-30 en dag
er det et problem for ketosen, eller er det så lite at det ikke gjør noe?

Kitt sa for siden:

For de aller fleste vil det ikke spille noen som helst rolle.
For noe få KAN det være nok til å vippe dem ut av ketose, men det mener jeg gjelder så få at du ikke trenger å tenke på det en gang.
Jeg er i målbar ketose til tett oppunder 50, og vet jeg er langt fra alene om det!
Faktisk går jeg mer ned om jeg ligger på rundt 35 karber enn om jeg ligger på 15- 20!:)

Anonym 16 sa for siden:

Tusen takk, ble litt urolig :P

Pearl sa for siden:

Og jeg går ut av ketose når jeg er over 20 carber. Vi er alle forskjelllige. Etter en stund finner du ut hvor din ketosegrense går.

maulie sa for siden:

Hvordan merker man at man går ut av ketose?

Pearl sa for siden:

Man måler det med urinstiks. De kan du kjøpe på apotek. Jeg pleier å kjøpe de på Meny.

Yonah sa for siden:

Man kan måle at man er sikkert i ketose ja, men et negativt resultat betyr ikke at man ikke er i ketose. De pinnene er stressende irriterende for mange, for de viser jo kun hva som skjer i urinen, ikke i hele kroppen.

taraquin sa for siden:

Du vil aldri vippe inn eller ut av ketosen. Ketose er vi alltid i i varierende grad, men jo mer KH du inntar, jo mindre ketoner lager kroppen pga mindre behov. Ketostix er ingen god indikator jmf Espen Rostrup da man kan være i "dyp" ketose uten å få utslag. Ikke alle skiller ut ketoner i urinen, i starten gjør mange det, dermed kan det være en grei måte å få en viss indikasjon på. 5-10 KH utgjør svært lite kalorier og vil ha marginalt om noe som helst å si. Man kan fint være i målbare ketose ved 100 gram KH og om man er moderat fysisk aktiv og veier endel. Grad av ketose vil ogs åvirke svært ulikt. Noen studier viser at man ved et svært lavt karboinntak oppnår betydelig mer metthetsfølelse\mindre sultfølelse ved et høyt ketonnivå, men den individuelle responsen er svært varierende. Andre kan få metthetsfølelsen på et høyere KH-nivå. Proteininntaket påvirker også sterkt da de metter best av alle næringsstoffer, kombinert med metthetsfølelsen mange får av dyp ketose vil man virkelig kunne få uttelling da :)

Paris sa for siden:

Dette var interessant! Har du en indikasjon på forholdet mellom fett, karbo og proteiner?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.