< Tilbake til oversikten

Syk i ca to uker, prøver få i meg nok næring, hva kan dette være?

Lullapie sa for siden:

Jeg og min samboer begynner å bli ganske bekymret. Jeg får ikke gjort så mye disse dagene, for jeg ligger og har magesmerter (kjennes litt pulserende ut, i midten av magen rett under brystet) og blir kvalm etter hvert måltid jeg tvinger i meg. Jeg nekter å kaste opp, til tross for at jeg føler mest for å gjøre det. Jeg har ikke sure oppstøt, kun smerter og kvalme. Litt små smerter en gang i blant i underlivet på sidene og bak i korsryggen, men ikke konstant slik som magen.
Jeg har vært i ketose i ca en måned nå og det gikk helt fint i begynnelsen. Nå har samboeren tatt tak og prøver å få i meg alt jeg trenger av fett, salt, vann osv - i håp om at det skal fikse magen, men det har hittil ikke funket. Jeg vegrer meg litt til å gå til legen, for jeg er redd hun skal si at jeg må slutte på dietten (hun vet ikke hva ketose-dietten går ut på).

Det jeg lurer på er om dere kanskje vet litt om hva som foregår med kroppen min? Er det noen som har hatt samme opplevelse? Er det dietten som gjør meg syk, eller kan det være noe annet?

Jeg leste i går noe på en nettside som friket meg ut litt. Kan man få dette av å gå på ketose-diett, eller gjelder dette kun folk som har diabetes? (Jeg har ikke det).

www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetessyreforgiftning.php

Kanutten sa for siden:

Jeg kan ikke fortelle så mye, men har du bommelibommet? (med tanke på nedemagen)

Prøv å drikk et glass med skvisa sitron oppi. (med tanke på oppemagen)

Kanutten sa for siden:

Litt smerter nede kan også skyldes eggstokkene som reagerer på hormonstabiliseringen. Jeg merket det da jeg var i ketose og gikk til legen.

Lullapie sa for siden:

Vel, jeg bommelommer mye mindre enn hva jeg pleide, men prøver å få i meg nok fiber. Får altså til litt, men vet ikke om det er "nok". :o

Jeg tisser derimot utrolig ofte! - Men jeg går utifra at det er normalt, siden man må drikke så mye på denne dietten...

Takk for tipset, skal få i meg litt sitron!

smgj sa for siden:

Du kan være syk, det kan være noe som du merker bedre i ketose, men det er ikke ketoacidose, såfremt du kar overlevd på vanlig kosthold uten symptomer før dette (og ikke har udiagnostisert diabetes). Udiagnostisert type 1-diabetes ville for øvrig være veldig uvanlig. Så ikke frik ut for dette.

Jeg synes ikke du skal stresse så veldig med kosten i denne fasen. Lag deg en god buljongsuppe - kylling eller kjøtt med noe rotgrønnsaker og så prøver du å drikke litt av denne i stedet for å stresse med å spise fett nok. Det vil være lett fordøyelig og ikke så veldig fett og kanskje litt lettere for en stresset mage. (Du vil uansett holde ketosen siden du ikke får i deg nok mat... :o)

brdmnd sa for siden:

Kom deg til lege!

Kitt sa for siden:

Høres ut som galleblære/gallesteinproblematikk!
Kom deg til legen og få en haste- henvisning til ultralyd- undersøkelse!

Og du, når man er bekymret, går man til legen! streng sykepleier

Lullapie sa for siden:

Heh, jeg skremmer nok meg selv unødvendig. Takk for tipset, skal se om jeg finner noe buljong som jeg kan drikke. :)

:o Ja, jeg får nok krype til korset og ta en tlf til legen.

Har hatt gallestein i mange år allerede. Jeg har ikke hatt noe problem med det tidligere, men du har absolutt et poeng der... Jeg skal ringe legen i morgen og se om jeg får en time.
Tusen takk :)

Carisma sa for siden:

Det kan være galle ja, den må jo plutselig begynne å jobbe igjen nå med fettet, så om du har steiner er det nok de som rører på seg!

Og må du fortelle legen hva eller hvordan du spiser da?

bærrgen sa for siden:

Lege høres fornuftig ut ja, lykke til :)

Bik sa for siden:

Gallestein høres ikke så usannsynlig ut.
Spiser du mye egg? Jeg får mageknip av rent egg, men blandet i mat (brød, middager osv) går fint.
Men å ta en tur til legen vil jeg nok anbefale.

Vibeke-67 sa for siden:

Hvis det er gallestein er det i alle fall såre enkelt å ordne opp i det :ja:
Selv om det kan ta tid.
Har du forsøkt å ta noe smertestillende? Paracet? Da jeg hadde gallestein (ble operert i august) ble jeg mye værre av paracet.

Lullapie sa for siden:

Var til lege i dag. Hun mente det ikke var gallestein. Hun mente det heller var magesekken/tolvfingertarmen siden smerten lå i midten, øverst i magen. Jeg fikk en resept for noe som skal hjelpe på å bryte ned maten i magen?! (Jeg skjønte ikke helt) - og jeg måtte ta en hel haug med blodprøver, så noe klart svar har jeg ikke fått enda, men det kommer nok etterhvert.
På en rar måte hadde jeg håpt på at det skulle være gallestein, for da hadde jeg hatt en løsning på det, men dette ble mer diffust og problemet er jo ikke løst, enda. :kadetgaar

Lullapie sa for siden:

Har prøvd med paracet. Følte meg ikke verre, men følte meg ikke bedre heller - så paracet funket ikke på smertene. :(

Kanutten sa for siden:

Har du prøvd å drikke sitronvann? Ev eplecidereddik?

brdmnd sa for siden:

Tar du noe kosttilskudd? Både magnesium og sink kan i hvert fall gi magetrøbbel i for store doser. Er det matvarer du spiser mer av nå som du vanligvis ikke spiser så mye av? Jeg tror kanskje jeg ville risikert ketosen og drukket litt biola hvis det kan hjelpe.

Lullapie sa for siden:

Vet ikke helt om nedbrytningen er et problem. Tror det var mer et "vi prøver på dette inntil svar på blodprøver kommer". Får man vondt i magen om man sliter med nedbrytning? Ikke helt sikker på hva det vil si...

Har drukket på eplecidereddik, men syntes ikke at det hjalp noe spesielt.

Jeg tar vitaminer. Det er klart noen matvarer jeg spiser mer av enn hva jeg gjorde. Prøver jo å spise fett og masse grønnsaker og jeg prøver å få i meg fiber. Har i grunn et inntrykk av at det er veldig mye proteiner i det jeg spiser. Redd det skal ha noe å si på nyrene. Kjenner deg godt i sidene for tiden. Jeg bare håper at jeg får et svar fra legen neste uke.

Biola pleide jeg å drikke på før, siden det hjalp på metforminen som er hard for magen. Nå tar jeg litt tyrkisk yoghurt istedet, med litt frø oppi som jeg innbiller meg er bra for avføring. :P

Tusen takk for alle svar og tips! Jeg skremmer meg selv ved å lese både det ene og det andre på nettet, men nå har jeg hvertfall vært til legen, så jeg håper det løser seg etterhvert. Hvis ikke får jeg ta steget videre og dra på legevakten.

smgj sa for siden:

Dårlig nedbryting kan gi magesmerter, men helst fører det til at bestemte deler av maten (f.eks bestemte proteiner elller bestemte sukkerarter) ikke blir brutt ned skikkelig. Da blir det også ofte så som så med opptaket og pågår problemet over lang tid kan det bidra til lettere manler av ting.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.