Jeg fikk en bærepose full av kamskjell av noen i båthavna som hadde vært ute og dykket i dag. Siden jeg aldri har tilberedt kamskjell selv før, lurer jeg på om noen har noen gode oppskrifter? Synd å kaste så god mat...
Jeg stekte meg tre stk nå nettopp, bare saltet og pepret dem litt. Smakte helt OK, men kunne sikkert vært gjort mer fancy?
Ojoj så heldig!! En nydelig råvare du har nå. Masse man kan gjøre,bla smørsteke de og ha til endiver,eller min favoritt steke i olje og litt smør med chili og honning.NYT!
Mmm... heldiggris. Og får du ikke spist alle så rens og frys dem + rogna (ja, de skal være halvveis oransje og halvveis beige-grå) i porsjonspakker i saltvann. Holdbarhet i dypfryser er inntil 2 år om hele kamskjellet er helt under saltvannet.
Stekte meg noen til kvelds i dag, men det ligger fortsatt en del i kjøleskapet. Kunne holde seg 3-4 dager hvis de lå med det buede skjellet ned sa han, slik at de ikke tørker ut...
Renset og i saltvann, ja. Vi bruker bare sjøvann. Med "hele dekket av saltvann" mente jeg "hele muskelen/alt kjøttet/rogna" dekket i boksen - etter rensing.
Buet ned er "riktig" vei, ja. Vi foretrekker å rense dem med en gang og så oppbevare dem i saltvann - bare på grunn av at det tar mye mindre plass. Vi renser som regel ved sjøen siden vi dykker selv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.