Leste nettopp spøndags VG, og der var det en artig reportasje. Under overskriften "Bli kvitt magefettet! eller noe slikt, antok jeg at det ville befinne seg det vanlige vektklubb opplegget. Men neida, oppskriften her var max 100 gram karbohydrater, 1 gram protein pr kg kroppsvekt, rene naturlige råvarer og masse grønnsaker! Helt lavkarbo med andre ord, bare det at ikke ordet lavkarbo ble nevnt! Dette var nye takter fra VG, kanskje vi vil se flere saklige ernæringsreportasjer fremover i stedet for den skremselspropagandaen de har bedrevet til nå for å promotere sin vektklubb?
Jeg har ikke noe spesielt mot Vektklubb for å ha sagt det, jeg gikk selv ned 12 kg ved hjelp av denne for noen år siden. Men disse har kommet tilbake litt etter litt inntil jeg begynte på lavkarbo for halvannet år siden. Og jeg må innrømme at det har vært mye behagligere å gå ned 27,5 kg på lavkarbo enn da jeg gikk ned 12 med vektklubben. Så det virker ganske naturlig for meg av VG å dreie sin vektklubboppskrift litt mer mot lavkarbotankegangen, det vil de nok tjene på i lengden...
Et glitrende eksempel på at mange fremdeles tror at lavkarbo er synonymt med at man spiser egg og bacon tre ganger om dagen, drikker baconfett til kvelds og skyr sukker og grønnsaker som pesten. sukk
Det er nok stadig flere som spiser lavkarbo uten at de er klare over det ettersom de kutter ned på ris, poteter, pasta og sukker og spiser mer grønt. Man MÅ jo ikke spise en halvkilo meierismør om dagen. ;)
Veldig sant! Har sjølv ei søster som meiner eg er 'fanatisk' når eg snakker om lavkarbo, og at eg er på ein 'kur'. Men sjølv snakker ho om at ho slanker seg fordi ho har kutta ned sjokolade, pasta, ris og sukker, og at ho kun eter knekkebrød istadenfor brød. Eg berre, eeehm.... jaha, kva kaller du lavkarbo da?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.