noen av dere som spiser dette? så hjernevasket jeg har blitt i det siste leser jeg på karboinnhold i alt som er av matvarer og i dag kom jeg over denne sausen i butikken. jeg kjøpe bearnaise sause og det står det er 4 karbo pr 100g. kan jeg da spise denne? står at det er litt potetstivelse i den men ikke hvor mye, står ikke om det er sukker i den heller. ville dere tatt sjansen på å spise den?
Har du først kjøpt den, så spis den! Det er ikke sååå farlig.
På den annen side trodde jeg at Jacobs utvalgte var dyre kvalitetsprodukter. Det skal ikke være potetmel i bernaisesaus. Sausen skal inneholde fem ingredienser; eggeplommer, smør, fløte, hvitvinseddik og estragon. Ikke noe mer eller mindre. Lag bernaisesaus selv fra bunnen neste gang, det er svært enkelt.
ja sto de 5 indegriesnene men sto et annet sted potetstivelse. denne ser jeg bare bort i fra. sausen var god den. har savnet saus til maten. bør kanskje ikke bruke så mye av den. så nå for det holde for denne uken :) har prøvd og lage bernasaus før skjønner du og det var ikke mye vellykket. den smakte igrunnen bare surt og ekkelt.
Den hadde jeg spist uten å blunke! Når jeg tenker meg om har jeg faktisk også gjort det et par ganger...
Jeg lager en prosjon Toro Bernaisesaus, men med smør og fløte i stedet for melk og margarin. Nå når jeg ikke lenger spiser poteter eller ris så går det mye mindre saus, så en slik pose holder glatt til fire middager for meg. Så da er det ikke mange karbene det blir ut av det. Kjøpte også en annen ferdigsaus for et par uker siden, en liten eske med tre små porsjonsposer i som bare skal varmes i mikroen. Veldig praktisk....
Da har du brukt for mye hvitvinseddik. 5 eggeplommer, 250 g smør, 1,5 dl fløte, 1-2 ts hvitvinseddik (bruk 1 ts til å begynne med og smak til), 1-2 ts estragon. MÅ IKKE KOKE!
Jeg har ikke smakt Jacob-varianten, men sammenlignet med posesaus er denne hjemmelagde sausen svært god!
Fant navnet på den andre Bernaisesausen: Christian Potier, fransk bernaisesaus. En liten eske med tre porsjonsposer i, med 1,7 gram karbo pr 100. Det blir ca 1 gram pr posjon. Ikke ille det...
Den bruker jeg hele tiden! :) Genialt at den kommer i en liten porsjonspose som bare varmes 20 sekunder i mikro. Og hvem klager på 0,9 gram karber per pose? :) Veldig grei når man har liten tid, og den ferdigsausen jeg har funnet med minst karber.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.