< Tilbake til oversikten

Kolesterol og lavkarbo

HøytOgLavt sa for siden:

Hei, jeg er helt ny her og også rimelig ny på lavkarbo. Startet for et par uker siden. Var hos legen min akkurat da jeg starta og jeg nevnte jeg hadde lyst til å prøve å legge om kosten. Hun var litt skeptisk, har diabetes 1, så hun mente jeg måtte være forsiktig. Ok, det lovte jeg. Det er jo fornuftig og nødvendig mtp insulinjustering osv. Tok en mengde prøver for å sjekke "alt" deriblant kolesterolet. Nå har jeg fått svar på prøvene og legen sa jeg burde komme innom og snakke om kolesterolverdiene mine. Det gode kolesterolet var høyt og det var fint. Men det farlige kolesterolet (eller hva jeg skal kalle det) var utenfor normalverdien 4-6. Mitt var på 6,4. Ikke superhøyt, men heller ikke helt bra.

Så nå blir jeg jo litt skeptisk da, jeg er litt skeptisk til å fortsette/prøve ut lavkarbo når kolesterolet er for høyt? Jeg har jo akkurat begynt, føler meg bedre, men samtidig så er det jo ikke bra om verdiene blir høyere, noe jeg har fått med meg kan skje sånn i starten? Har dere noen gode linker til forskning på dette? Jeg synes det er så vanskelig å finne ut av hva som er riktig og ikke i denne lavkarbo verden. og jeg tror jeg trenger litt harde faktas å vise legen til neste time...

Håper noen av dere kan svare en ny og fersk lavkarboer :)

BenteR sa for siden:

Hvis du ser nederst på siden her, så finner du mange linker til kolestreol og lavkarbo.
Rent generelt vil det for de aller, aller fleste bety at kolestreolet stiger noe når man går over til lavkarbo, men så faller det til perfekte verdier :D
Mitt kolestreol er et av de som nå er tilnærmet perfekt selv om legene "truet" med statiner (jeg har også dia type 1)

HøytOgLavt sa for siden:

Takk for svar :)

Har lest litt i trådene nedenfor her. Ser ut som det er flere som har hatt samme problem. Jeg får undersøke litt mer for jeg tror jeg trenger litt å "slå i bordet" med når jeg skal til legen neste gang. Og for min egen sjelefred også :)

index sa for siden:

De fleste opplever litt forhøyet kolesterol det først året eller mer på lavkarbo, jeg antar at dette er en effekt av fettforbrenningen. Men over tid pleier det å stabilisere seg, dog gjerne litt høyere enn på vanlig kosthold.

En annen ting er om det høye kolesterolet egentlig gjør noe da. Jeg så en undersøkelse som konkluderte med at for menn over 35 så var faktisk dødeligheten høyere blant de med lav kolesterol enn de med høy, så jeg mistenker at disse kolesterolprøvene egentlig ikke sier oss stort..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.