< Tilbake til oversikten

Drahjelp?

cowgrl83 sa for siden:

Hei!

Jeg føler at jeg har stoppet litt opp i vektreduskjonen, og leste innlegg her om at d kunne komme av for lite grønnsaker. Svaret er NEI. :) Jeg spiser MASSE grønnsaker HVER dag.
Jeg føler at jeg er litt i villrede i forhold til hva jeg kan spise. Jeg forstår at jeg skal finne en balanse mellom proteiner og fett + litt karbohydrater (grønnsaker). Leste på mozon.no at det ikke spilte noen rolle hva du erstattet karbohydratene med? Om d så var fett eller proteiner, så gikk man fortsatt ned? Hva sier dere "gamle travere"?

Eks på en dag for meg:
Lager opp en mix av eks: 4 champignon, litt løk, litt kål, litt paprika, 200 g bogskinke.
Steker dette og har 2 vispede egg over og rører sammen. Nam nam. + soyasaus.

Dette fordeler jeg på 4 måltider som jeg spiser med ca 2-4 t mellomrom etter som.

Hvordan ligger jeg an? Er det en grei dagsrasjon?

I går ble det jordbær med creme fraise. Følte meg som en stor synder.Var jeg egentlig det? For i forhold til ketolyse, er det helt greit? Men i forhold til Fedon ville d vel vært temmelig nei nei?

Generelt sett er vel oster og meieriprodukter ganske fete og burde unngåes?

Takker masse for svar :)

mofe sa for siden:

Nei! Spiser du ikke mere enn dette på EN dag...? Iåfall er det altfor lite. Gang denne med 3 - så er du oppe i okei mengde mat.

pysa sa for siden:

Jeg synes du spiser alt for lite. Trodde det du skrev var til frokosten jeg. Det hadde nemlig vært ganskel passelig. ( kanskje litt mye hvis man er småspist men..)

Kanskje kroppen din har gått i sparemodus siden du spiser så lite ?

bibba sa for siden:

Litt liten dagsrasjon dette, syntes nu jeg.:confused:

Hva med å spe på med litt kylling, eller fisk i form eller rent kjøtt? i tillegg, som en middag.
Spis grønnsaker til: brokkoli, asbarges, gulrøter.

Nille sa for siden:

Som de andre sier - Du spiser altfor lite !! Du skriver at du spiser MASSE grønnsaker, samtidig som du skriver opp en typisk dagsmeny "4 champignon, litt løk, litt kål, litt paprika" + jordbær. Det er IKKE masse grønnsaker i lavkarbo sammenheng. :snill:

Det står under her at du følger South Beach, så da regner jeg med at det er det du gjør ? Da behøver du ikke å tenke på hva de andre tillater. Jordbær med creme fraiche er OK på ketolyse, sikkert ganske OK på Fedon også. Men vi Atkinsere ville kanskje heller hatt piska krem på (det ville vel de på ketolyse også :p )

For South Beach ja, der er det visst bare light produkter som anbefales. Også til en viss grad Fedon, som er mer litt restriktiv på mengde/type. Men ikke på Ketolyse og Atkins - selv om vi også spiser slikt i moderate mengder.

Om du har bestemt deg for å følge South Beach vil jeg anbefale deg å lese boka. Der finner du mye info om akkurat slike ting.

Håper dette hjalp litt !:D

cowgrl83 sa for siden:

Jeg har enda ikke skjønt disse sidene helt, så jeg vet ikke hvordan jeg endrer på hvilken diett jeg følger.

Kanskje jeg spiser for lite, jeg vet ikke. Skal prøve å spise mer. Prøver en uke til, da har jeg gått på dette i 4 uker og gått opp 2 kilo... Så noe er galt. En eller annen vei. Blir d ikke noen bedring, går jeg over til å spise vanlig sunt. Ei brødskive hver 3 time eller noe.

Takker masse for svar fra dere. Tar også gjerne i mot tips og råd.

silje sa for siden:

Hei :)

Jeg henger meg på de andre, jeg.. og sier at du spiser alt for lite!

Jeg er vel ikke blandt de som har mest peiling her.. men jeg har iallfall spist mye "usunt" fett(seterrømme,creme fraiche,ost,fløte osv).. og jeg tror ikke det har gjort meg noe. jeg tok blodprøver før jeg begynte på dietten, og etter en mnd, og kolesterolveridene var SVÆRT mye bedre. Derfor er jeg ikke så redd for dette fettet, så lenge jeg spiser minimalt med karbohydrater(er i ketose).

Håper det ordner seg for deg, kjipt når det ikke virker...
men som sagt.. synes du skal spise mer:) (uten at jeg har noe peiling på south beach egentlig..)

Mvh silje :)

mofe sa for siden:

Ja - og det er at du spiser for LITE! Hvis du ganger det du skrev opp her med TRE - så er du oppe i noenlunde OK dagsrasjon.

:)

Nille sa for siden:

Hvilken diett følger du da ? Så kan jeg endre det for deg. Hvis du vil gjøre det selv går du inn på "Kontrollpanel" på menylinjen over. Velger "endre profil" og da står kostholdsfilosofien som nr to ovenfra. Så bekrefter du endringen nederst.

Men uansett hvilken lavkarbo diett du følger så spiser du for lite. Kroppen din er på sparebluss og da legger du på deg isteden. Det er ikke lurt. Uten å vite hvilke filosofi du følger er det ikke lett å gi deg menyforslag heller ! Det er ikke alltid mengden mat du spiser som blir feil, men HVA du spiser og sammensetningen av måltidene.

Så om du kan svare hvilken filosofi du følger så skal du få masse hjelp ! :D

luringen sa for siden:

Har du begynt å skrive journal?? Hvis ikke, er det veeeldig lurt! Da får både du og vi oversikt over inntaket ditt hver dag, og kan gi deg tilbakeemldinger.

Sier som de andre her; du spisewr for lite-av alt! Og jordbær med creme fraiche er bare godt! Ikkeno krise det vettu! men soyasausen kan det kanskej være sukker i...?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.