Hva skjer med vitaminer og mineraler i grønnsaker når de blir kokt og spist sammen med kokekrafta? Slik som i supper. Det sises at noe av næringen blir borte når man koker grønnsaker og at man derfor burde bruke opp igjen kokevannet. Er det slik at de egentlig ikke blir borte på mystisk vis, men at de bare havner i vannet?
Jeg spiser jo gjerne mye av mine grønnsaker som IKKE spises rå i supper. Tomatsuppe med masse grønnsaker og kyllingsuppe med wokblanding/brokkoli spiser jeg flere ganger i uka.
Jeg er litt bekymret for om jeg får i meg nok vitaminer eller ikke i disse suppeperiodene. Stort sett hele vinteren går det mye i supper, gjerne 3 ganger om dagen. Kokevannet blir da alltid spist.
En del vitaminer går dukken på grunn av varmen så laaaangvarig koking er ikke å anbefale for grønnsaker om poenget er å bevare mest mulig c-vitaminer i alle fall.
Når jeg lager kyllingsuppe er grønnsakene de siste jeg har i, frosne sådan, suppe får et oppkok før jeg spiser av den. Men alle porsjoner uten den første blir jo varmet opp til kokepunktet enda en gang når jeg varmer opp igjen( jeg fordeler suppe i porsjonsbokser og varmer en og en).
Jeg skal ta meg en kikk på linken hos matportalen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.