Lurer på denne kavli oppskjærte osten.
Jeg har laget osteknekkiser i mikrobølgeovnen de siste 4 ukene.
Jeg var så glad for at det var mulig - fordi jeg opplevde i fjor at de bare fløt ut og ble til smeltet/svidd/flat ost....
Nå opplever jeg det igjen!!!:mad:
Jeg har prøvd fra 2 ulike jalapenos ost pakker, på forskjellig bakepapir, med forskjellig styrke......................................
Krise!
Disse er mine knekkebrød, noe å ha pålegg på- da jeg unngår brøderstatning i størst mulig grad...
Er det noen som vet hvorfor?
Hva kan jeg gjøre - gode råd mottas med takk :o
Jeg bruker vanlig gulost og krydrer de ( bruker gjerne lettost av den grunn at de blir sprøere) og så bruker jeg av tines taffelost som jeg skjærer med høvel sjøl.
Det er ei god stund siden kavli endra oppskrifta på de ferdigskjærte.
Nei, vanlig ost blir ikke så fluffy. men den taffelosten blåser seg opp slik som kalvi sine.
Har ikke kjøpt kavli sine siden de endra oppskrifta, så jeg aner ikke om de har endra den igjen.
Det samme skjedde meg.. En helg lagde jeg av kavli ferdig kutta bacon ost, og det var jammis. så kjøpte jeg jalapeno 2 pakker og bacon ost 2 pakker..
Begge jalapenosene og den ene bacon ost pakka fløt ut. Den siste med bacon ble sprø og fin.... Den var i fra samme esken i butikken..??
Rare greier..
Bruker taffelosten til slik etter at de endret oppskriften på kavli sine. Kjipt de gjorde det, men det spiller ingen rolle for meg, jeg spiste meg litt lei på de for noen år siden.
Pssst! Prøv tubeost! Jeg hadde mye hell med Kavli rekeost i silikonformer (IKEAS hjerte-isformer faktisk :p ). Det skulle ikke forundre meg om det gikk an uten silikonformer også. De ble sprø og luftge.
Smør de utover et bakepapir så blir det sikkert som den skivede osten vi var så glade i.
Det går sikkert an å bruke de andre tubeostene til Kavli også (skinke, bacon, reke), men jeg var ikke like heldig med smøreost på boks, om jeg ikke husker helt feil.
I micro, ja. Men helt ærlig husker jeg ikke noe mer. Om du vil ha noe å gå ut i fra så kan jeg anslå/gjette "1 minutt på middels varme", men jeg husker som sagt ikke. Jeg har ikke gjort dette siden i sommer, og nå befinner jeg og microen oss i hvert vårt land. :p
Gla'saken er vel at denne osten tilsynelatende har samme effekt som den savnede skivede kavliosten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.