Rullekake eller Swiss-rull som min mor gjerne kaller det, er en lettvint å grei kake å lage i en fei dersom uventede gjester melder sin ankomst. Denne varianten er både glutenfri og sukkerfri...
Oppskrift
6 egg
4 ss sukrin
1 ss kokende vann
6 ss kokosmel
1 ts bakepulver
Lag eggedosis av egg og sukrin.
Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 1 ss kokende vann, mens du fortsetter piskingen.
Det kokende vannet gjør at egget koagulerer (som i eggerøre), og gjør at eggedosisen blir ekstra stiv og fin. Dette trikset lærte jeg en gang av en gammel konditor...
Sikt inn kokosmel og bakepulver, og vend forsiktig inn i eggedosisen.
Smør røren utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 6 - 8 min ved 200 grader.
Mens kaken ennå er varm ruller du den raskt sammen.
Smør på litt sukkerfritt syltetøy - jeg rørte bare sammen litt bringebær jeg hadde i fryseboksen, og smakte til med sukrinmelis.
Sjær opp rullen i 1 cm tykke skiver, og server med litt pisket krem f. eks.
Kaken kan også brukes til å lage kaken på bildet - Charlotte Russe.
Prøv å legge kaken opp ned på et matpapir strødd med sukrin på benken etter at den er ferdig. Dra av bakepapiret på kaken, og snu langpannen du har bakt den i og legg over en liten stund. Dette vil gjøre at kaken blir litt mer smidig å jobbe med :)
Litt "krøkkete", men håper det var en forståelig forklaring :confused:
Ja, denne var en klassiker på 70-tallet da jeg vokste opp :) Tror den finnes på mange av bildene fra barnebursdagene mine :D
Synes den bør få en liten renessanse :D Den er jo kjempegod, lettvint, og kan lages et par dager før selskapet skal være :)
Ser flott ut gjør den også :)
Har ikke forsøkt selv, men hadde vært spennende å prøve :) Som en regel gjelder at du bare skal ha halvparten så mye kokosmel som mandelmel, dersom du skal erstatte disse to :) Derfor må du kanskje ha 10 - 12 ss :confused:
Prøv deg litt frem, og se på konsistensen av røren... Vil gjerne høre hvordan resultatet blir dersom du forsøker :D
Fant Ilses variant med glutenmel og den ble bare svampaktig og ikke god. Muligens fordi jeg tok 4-5ss glutenmel og ikke 2ss som det sto i oppskriften. Synes røra ble så tynn etter to...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.