For meg er salatbladene fyllmasse i salaten( som jeg dog liker godt da), og jeg har begynt å gå over til å bruke en del kinakål, umorderene og kjedelig,men med mere protein og næring enn isberg o.l.
I salaten har jeg mye rart, type avokado, minimais, paprika i alle farger, noe tomat, agurk(mere saftig fyllmasse), stangselleri, løk, purre, blomkålbuketter, noen ganger sukkererter, spirer, ristede nøtter og frø( mandler, valnøtter, pinjekjerner,solsikkekjerner, sesamfrø)..
Også skal salaten være eget måltid havner det oppi alskens oster som brie, camembert, mozzarella, jarlsberg.., eller skinke i en eller annen variant, revet kylling/kalkunkjøtt, tunfisk, strimlet svinekjøtt, kokte egg.
Men salat av bare agurk isberg og stangselleri blir litt mye bare vomfyll føler jeg. Men det er godt da, så det havner jo oppi salaten, og det er jo fiber og det metter.
Men er det noen som kan sette sammen en god salat eller tre av alt dere har ramset opp? Hva smaker godt sammen??
Når jeg lager salat ender jeg alltid opp med stort sett det samme og det blir så kjedelig.
Brokkolien koker jeg jo stort sett, så den trenger jeg ikke i salaten. Selleri er jo nydelig! Må sette på handelista igjen for i det siste har det stort sett gått i sellerirot. Nøtter og kjerner ja!
Husker forresten ei dame som fortalte at hun hadde salat med seg på jobb hver dag, men at det var en ensfarget salat hver gang. Grønn salat på mandag, rød på tirsdag, gul på onsdag etc etc. Slik fikk hun utvidet salatspekteret sitt. Kjøtt/fisk/++ i tillegg. Og kanskje nøtter og kjerner?
Salatsaus:
3dl rømme
1 ts karripulver
1-2ss ananaslake
salt og hvit pepper
Kjøttet i terninger.
Sprøstek bacon
Legg en seng av issalat i bunnen av en dyp bolle/fat. Fyll på med tomater, agurk, mais, paprika, ananas og kylling i den rekkefølgen. Smuldre over bacon.
Både ausen og salaten tåler fint å lages dagen før og settes kjølig inntil en stund før servering!
Kjøres i foodprosessor til en klissete, litt fast masse (tannpasta?)
Ca en spiseskje i hver smurt muffinsform. Tas forsiktig ut av formen når de er helt kalde.
Kan fryses. Tines i mikro ca 1 min på full effekt (Sånn er det i min i hvert fall)
Kinakål/isberg/hjertesalat etter hva man liker
gulrot i små biter
agurk i små biter
mais
paprika i små biter
vårløk
Norvegia i små biter(gjerne marinert)
kylling eller skinke i små biter
Rømme som dressing (gjerne med litt revet hvitløk)
Jeg er litt opptatt av disse små bitene. Syns veldig ofte at man får servert salater med så STORE biter og det liker jeg ikke. Det er kombinsajonen av smakene i en salat som gir særegenheten for min del, og er bitene så store at jeg får agurk i en bit og salat i neste og ostebiten er på størrelse med en babybel- ost, vel, da mister det sjarmen for min del!:p
Det eneste som kan være store for min del, er tomatene. Da kan jeg nemlig lett fiske dem ut!:D
Eller anda bedre, når folk har vett på å servere salat der alle ingrediensene kommer i hver sin bolle! Da kan alle ta det de liker og man slipper å sitte og pirke ut det men ikke vil ha, som sopp eller bønner, eller tomater for min del!
"Det gidder jeg ikke", sier svigermor, men jobben er da å dele opp grønnsakene, ikke å putte dem i hver sin bolle?:confused:
Jeg elsker salat, men jeg lager salater etter prinsippet at de skal se bra ut, smake godt og gi meg alt kroppen trenger (og så er det en grei måte og bruke middagsrester på)
Sjokket var stort på Rikshospitalet når jeg fikk lavkarbo mat og fikk servert salat både til frokost og lunsj og den bestod av masse kinakål, bittelitt agurk, tomat og paprika + en pose thousand island dressing, og det kalte de et fullverdig måltid :rolleyes:
Nå snakker jeg om en tilbehørssalat, ikke en middagssalat:
Vi bruker alltid
Grønn salat (hender vi varierer med rucola siden jeg liker smaken)
Tomat
Mais
Agurk
Paprika
Og så tilsetter vi noe fra følgende liste:
granateplekjerner (nydelig)
minimais (ikke min favoritt)
stangselleri (sjelden da ingen av oss er vesentlig begeistret)
kapers (nydelig)
kryddrede hvitløksfedd i olje fra glass (de fra REMA er veldig gode)
soltørket tomat i olje fra glass
pinjekjerner
valnøtter
eple i biter
brekkbønner fra boks
gresskarkjerner (de salte er veldig gode)
gulrot i små skiver
sukkererter
ananas
solsikkekjerner
oliven
druer
fetaost
når svigers har vært her kan det forekomme hermetiske erter (som de er gode på å kjøpe, men ikke så gode på å spise... :p)
I sommersesongen fra kjøkkenhagen:
gressløk
persille
luftløk
Til denne salaten bruker vi vanligvis olje/eddikdressing eller bare litt eplecidereddik.
Vanligvis blir tilleggene 1 av de fruktige (anana/granateple/eple/drue) + 1-2 av de salte (kapers/oliven/hvitløksfedd/soltørket tomat/feta) og en nøtt/kjerne (gresskarfrø/solsikkefrø/valnøtt/etc) og gjerne 1 av mattilleggene (brekkbønner/gulrot/minimais)
Skal vi ha salaten som middag så bruker vi gjerne kokte grønnsaker (blomkål/brokkoli) og bacon/tunfisk/egg/kylling i tillegg og en majonesdressing.
Jeg lager ofte salat av fennikel ,paprika,sukkererter ,tomat og rucolla.
Fennikel er helt klart yndlingen for tia,men paprika er også veldig godt.
Stekte mandler og bladpersille løfter salaten .
Her var det mange gode tips, fikk skikkelig lyst på salat!
Helt enig i at de grønne bladene salat oftest består av bare er fluff, helt uinteressant både næringsmessig og smaksmessig! Selv liker jeg babyblader av spinat osv (det finnes en blandingspose i butikken, husker ikke helt hva som er oppi). God, konsentrert smak!
Og etter en ferie på Madeira har jeg oppdaget at ordentlig agurk faktisk smaker noe! Men den triste, utvannede saken vi har i Norge er vel mest fyll og konsistens...
Da har jeg laget meg lunsj til i morgen.
Salat bestående av endivesalat, tomater, avocado, selleristang, røykalaks i strimler, eggerøre ala ramsey og rista pinjekjerner. Dressinga blir en god olivenolje tilsatt litt salt og pepper.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.