< Tilbake til oversikten

hva syns dere om denne artikkelen da? jeg blir helt oppgitt!

#1

Iset sa for siden:

www.slankenett.no/artikler/artikkel.asp?a=70

:rolleyes:

-"Sukker og stivelse er aller viktigst for kvinner. I utgangspunktet har kvinner et lavere nivå av seratonin i kroppen slik at en diett med ingen eller få karbohydrater kan gi enda større bivirkninger enn hos menn."

:rolleyes: :rolleyes:


#2

Skorpia sa for siden:

Kjenner meg absolutt ikke igjen i den artikkelen, for jeg blir tydelig sur og grinete ved inntak av de gale karbohydratene.

Ellers vil jeg bare si at dette er bare en artikkel,og den tar ikke utgangspunkt i insulinresistene personer,her er det bare forsket på vanlige folk så vidt jeg kan se.


#3

ayliah sa for siden:

Når jeg leser slike artikler..så klart de ikke kan gå å si at atkins ditt og atkins datt..etc..!De legger det opp så innmari negativt!!Selv om jeg tror at atkins fungerer på noen..mens andre fungerer det ikke på!Sånn er det jo med andre dietter ogsåå..ikke sant??;)
Men jeg må si en ting...jeg er såå sabla sur og grinete for tidenn(Nei..det har ikke med mensen å gjøre...eller pms..)men jeg har vært litt sånn småsutrete fr aca 2 uker etter jeg begynte på atkins...og jeg legger merke til det selv!!:o

Kanskje det kan virke litt slik på enkelte??Ikke vet jeg...:confused:


#4

Maz sa for siden:

Tenk så deprimerte de må ha vært i steinalderen.

Synes ikke artikkelen var så dum jeg selv om den kom frem til helt feil konklusjon. Sammenhengen mellom sukker og seratonin var jo ok belyst. At sukkeravhengige må ha sukker eller blir sure er jo ikke et argument for å spise sukker tvert imot. Det blir som at heroinavhengige får abstinenser uten heroin er ikke det samme som at heroine er sunt. Tipper noen hormoner er med å spille en rolle der også...


#5

MHM sa for siden:

Veldig bra poeng Maz!!!!!


#6

ayliah sa for siden:

med maz her..;) det jeg mener er at det er et stort samspill mellom sukker og serotoninnivåer...men det er ikke dermed sagt at man skal haue i seg med store mengder sukker...og det attpåtil feil sukker...og raske karbohydrater.!Men det kan jo være slik at til vi finner balansen..altså..akkurat som i vedvarende vekttap(hvor man skal finne den gyldne middelvei...)og vedlikehold..(iike gå opp i vekt),at man kan være tidvis sur og grinete!Til man har funnet den beste balansen for en selv mellom fett,proteiner og karbo!Når man går på så lite som 20 karbo om dagen..så vil nok enkelte trenge mer enn dette!!kanksje jeg...??Hjernen som sier ifra kanskje??ss:D


#7

MHM sa for siden:

Her har jeg ingen kilder, men mener å ha hørt følgende: Når vi "ruser" oss på sukker, så forstyrres den naturlige reguleringen av serotonin i hjernen, hjernens egenproduksjon justeres ned. På denne måten blir vi avhengige av sukker for i det hele tatt å holde oss "oppe" humørmessig. For hvis vi brått tar bort stimuliet (sukker), så klarer ikke hjernen å raskt justere opp egenproduksjonen av serotonin, og vi får abstinenser. Å holde seg unna sukker over tid vil være den beste medisin for å justere opp serotonin igjen. En ny dose sukker vil selvfølgelig gi et kick, og man må være meget bevisst for å ikke havne "på kjøret" igjen.


#8

ayliah sa for siden:

Sukker er jo som et "rusmiddel"..Sukker er et karbohydrat..akkurat som fruktose,druesukker...etc!!Det er disse vi må ha tror jeg...riktig sukker kontra feil sukker!:p Og en balanse..hvor mye tåler vi av det??ja.det er jo opp til hver enkelt!Noen reagerer kanskje etter en halvtime siden sist inntatt colaglass,mens andre slettes ikke har problemer med å holde seg borte:D Tror et vist inntak av riktig karbo mengde som er ment til sin kropp...er det som må til for å ha et psyke og soma:D


#9

ayliah sa for siden:

(fikk ikke med meg alt..tihi:D )


#10

Iset sa for siden:

ja hehe, jeg vet jo alt dere sier der, og er enig, men jeg synes bare slike artikler (måten de er skrevet på) sender ut feil signaler til folk. derfor blir jeg provosert av det!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.