< Tilbake til oversikten

Minsket hårvekst

Stella27 sa for siden:

Siden jeg startet opp på ketolyse igjen, har jeg bemerket meg 2 ting: Jeg har nesten aldri kviser lengre, og hårveksten som bare var økende i ansiktet, er på returen. Er dette noe andre kjenner til? Eller er det bare meg? Mens jeg før måtte nappe på haka ca annen hver dag, holder det nå med ca en gang i uka, og da er hårene finere og lysere.

Andre med erfaring rundt dette?

TrillTrall sa for siden:

Ikke personlig, men lavkarbokost har en "normaliserende" virkning på en del hormoner så det er ikke uvanlig. :)

smgj sa for siden:

Dette er vel den samme "bivirkningen" som gjør lavkarbo så bra for mange med PCOS. :)

Stella27 sa for siden:

Kan jeg få spørre om en ting rundt dette med PCOS. Hvordan blir dette konstatert? Gjennom blodprøver? Kjenner meg ganske mye igjen når det gjelder symptomer.

Stella27 sa for siden:

Er i hvert fall veldig veldig godt.. Å slippe den nappingen hele tiden.

smgj sa for siden:

Jeg kjenner ikke noe særlig til den diagnosen ut over at det er en hormonubalanse i bunnen, men jeg er sikker på at det er andre her med mer kunnskap som vil svare. :)

Stella27 sa for siden:

Da håper jeg at noen med innsikt i diagnosen ser denne tråden:) Takk for at du deler den info du har:)

Spinnerette sa for siden:

Jeg spurte fastlegen min om å bli "sjekket" for PCOS da jeg hadde en hel drøss av symptomene, da 18-19 år gammel. Han tok blodprøve for å sjekke hormonbalanse, og sendte meg til gynekolog for å se etter cyster på eggstokkene. Om det er standard prosedyre vet jeg ikke, men iallefall slik det gikk for min del. Forøvrig holder legen min til i Askim, så mulig det blir samme greie for deg og :)

Kan nevne jeg fikk beskjed om at hormonene var fine, og gynekologen kunne ikke se om jeg hadde cyster, fordi jeg går på p-piller. Så ikke noen diagnose på meg. Men noen av symptomene har bedret seg etter jeg skiftet kosthold. Ikke i så stor grad som jeg skulle ønske, men noe. :)

Rin sa for siden:

Jeg har nok aldri hatt PCOS eller noe sånt, men da jeg var på det største - før jeg endret kosthold - hadde jeg begynt å få sjenerende mørk hårvekst i typisk maskulint mønster, om enn ikke i ansiktet, heldigvis. Men dette forduftet etterhvert som vekta ble mer normal, hurra!

Stella27 sa for siden:

Takk for at du deler :)

Jeg har blitt tatt ganske mye blodprøver av, skulle jo tro at de hadde fanget det opp. Det med hårveksten er utrolig merkbar altså, hadde aldri trodd at det skulle gjøre en så stor endring.

Stella27 sa for siden:

Kan jeg få spørre om hvor mye du veide på ditt meste? (Du MÅ ikke svare :)), bare sånn for å sammenlikne med meg selv :)

Rin sa for siden:

Jeg er ganske lav - veide 93-94 kilo og hadde en BMI på over 37. (Og jeg er kronisk syk - at jeg har nådd normalvekt er ene og alene kostholdets fortjeneste. :cool:)

Stella27 sa for siden:

Min bmi er 33, gått på ketolyse igjen noen uker nå. Får håpe at hormonene bare blir bedre og bedre:)

Newstart sa for siden:

Jeg har PCOS. Grunnen til at jeg gikk til legen den gang var enormt mye kviser og hudproblemer, hårvekst overalt og vektøkning. Legen tok en sjekk og fant cyster på eggstokkene og lettere forhøyet testosteron (typisk ved PCOS). Da ba han meg gå hjem og begynne å spise sunt husker jeg, og kutt ned på sukkeret sa han. Da gikk jeg hjem og undersøkte dette her og kuttet sukker drastisk. Så etterhvert begynte jeg på lavkarbo noe som hjelper utrolig mye.

Men jeg har nok en mildere form tror jeg for jeg har ikke påvist insulin resistens noe som også er veldig vanlig. Men kroppen min oppfører seg som om den har det men har ikke påvist det på noen prøver. Men alle andre symptom har jeg.

Heldigvis så har lavkarbo hjulpet meg med hudproblemene. Har aldri hatt så fin hud før. Og hår vekst? Tja jeg har ofte tenkt på at jeg syns det vokser saktere. Er på en måte ikke så voldsomt. :D

Spinnerette sa for siden:

Tror den de tar for hormoner er relativt spesifikk, og ikke noe de tar med på skjemaet når man skal sjekke kolesterolet, liksom :P

Stella27 sa for siden:

Da skal jeg få legen min til å sjekke det under neste lege time. Veldig spent på resultatet!

Photobscura sa for siden:

Som de andre over her sier så sjekkes man for pcos ved blodprøve - både på hormonbildet (primært forhøyet testosteron), gjerne også med en glukosebelastning og eventuelt en c-peptid, da pcos og insulinresistens og i noen tilfeller dia2 gjerne går hånd i hånd. Og så får man UL av eggstokkene for å se etter cyster. Har vært gjennom hele mølla. Jeg hadde dog gått på lavkarbo en stund, så mine prøver var bare noe forhøyete (hadde da alt fått påvist insulinresistens før omlegging), og på eggstokkene var det bare rester av cyster, men pcos ble uansett konstatert. Jeg begynte på yasmin p-piller (som jeg senere sluttet med, på grunn av kjipe bivirkninger) og metformin. Sistnevnte har hjulpet enormt; "kinnskjegget" (som takk og pris var ganske lyst) og annen sjenerende berhåring har blitt redusert betydelig, og det hjalp meg med å få ned mitt evighøye insulin og gå ned noen kilo ekstra. Men obs! Det er ikke en vidundermedisin, og gjør ingenting for deg om du ikke er insulinresistent.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg har også PCOS og om jeg ikke husker feil har du en typisk timeglassfigur? Det er ikke typisk PCOS i alle fall!
Jeg har en diger pølse rundt midjen som sitter meget godt fast, for å si det sånn.
Hårvekst i ansiktet har jeg g, og metformin har hjulpet slik at jeg nå slipper å barbere meg hver dag.... Man føler seg feminin og vakker med skjegg altså. Eller når man nappet hår på brystet så babyen ikke skal få hår i maten!
Jeg har ikke den typen med cyster på egg-stokken, men jeg hadde forhøyet C-peptid, men som nå etter 6 år med lavkarbo faktisk har normale verdier.
Men om du sjekker dette med legen, så vær obs på at C-peptid nivået kan være veldig høyt, men likevel innenfor normalen. Jeg fikk ikke dette påvist før jeg gikk til Lindbergs klinikk og da var jeg veldig, veldig syk. Fastlegen så at jg hadde "normale" verdier. Lindberglegen så at jeg var syk med forhøyede verdier.

Stella27 sa for siden:

Ja, jeg har timeglass figur, jeg er "ikke mer" enn 82 cm rundt livet.. Men, er ganske drøy rundt hofter og rompe da... Men skal uansett nevne dette for legen min.

Stella27 sa for siden:

Gubben målte på nytt! Å jeg har dessverre målt litt feil, 85,5.. Altså, litt mer :/

grotingeling sa for siden:

Hverken fedon-klinikken eller gynekologen nevnte noe om kroppsfigur som kriterie for å få diagnosen, og jeg har timeglassfigur og diagnosen.
Hadde høy c-peptid, uregelmessig/fraværende mens, hårvekst og kviser spesielt i ansiktet, så legen på fedon-klinikken mente det måtte være PCO eller PCOS.
Ble sendt til gynekolog som umiddelbart uttalte "vi trenger egentlig ikke gjennomføre ultralyden, men vi gjør det for å se om du har syster).
Og syster fant hun....... i hopetall :eek:
Så glucophage (metformin) samt høyde doser d-vitamin og omega3 har siden da (2005) vært en del av behandlingen, det samme gjelder lavkarbokosthold.
Merker godt de periodene jeg slurver med maten, da øker spesielt hårveksten nesten umiddelbart.

Carisma sa for siden:

Den første legen som snakket om pcos til meg sa at hun kunne se det allerede i det jeg kom inn døra... Typisk topptung med forholdsvis tynne bein. Det har ikke noe å si for å stille diagnosen, men det er mer et ekstra tegn. Men man trenger ikke være overvektig for å ha det heller, å være sykelig tynn kan være like mye et problem. Ei jeg jobbet med før hadde timeglassfigur til tross for at hun var ganske tungt angrepet. Men som hun sa, hun la ikke på seg lett over hoftene heller, mer som om noen blåste opp hele henne. :rolleyes:

Vibeke-67 sa for siden:

Ok, da tok jeg feil Grotingeling - beklager! Jeg bare antok at man la på seg mye rundt magen ved PCOS.
Men kan nevne at da jeg fikk diagnosen, veide jeg rundt 95 kg, er 173 høy og var 105 cm rundt livet ;)
Nå veier jeg forøvrig 80 kg, og er 82 cm rundt livet. Pølsa sitter godt fast! Men skal gjøre en innsats når jeg er ferdig med en stressende periode nå fram mot sommeren.
Men jeg merket noe interessant vedr hårvekst i ansiktet. Det forsvant nesten helt da jeg var gravid for fire år siden, kom gradvis tilbake etter fødselen. Så gikk jeg tom for metformin i fjor vår. Var treg og fikk ikke tak i nye før i høst. I den perioden la jeg raskt på meg 4 kg, selv ved ok kosthold. Etter at jeg begynte med metformin igjen, gikk jeg ned 2-3 av disse kiloene, og nå de siste ukene har hårveksten avtatt merkbart!
Jeg tar en pille om morgenen, 850 mg, men legen har egentlig foreskrevet 2 ganger 850. Lurer på om det kan være lurt å ta til siste måltid også? Noen som vet?

Stella27 sa for siden:

Om det er noe med meg som er "topptungt", så må det være puppene... Haha!!! Men jeg regner kanskje med at det ikke har så mye med pcos å gjøre? :p:p:p

Carisma sa for siden:

Nja, om det er bare de og ikke tilsvarende rundt hoftene kan det være en indikasjon på urbaniser i lagringa.

Stella27 sa for siden:

Nå skjønte jeg ikke helt? Urbaniser i lagringa? Jo, jeg har ganske store hofter og rompe..

Carisma sa for siden:

Haha, damn autocorrect! :rolleyes: ubalanser prøvde jeg å skrive!

Stella27 sa for siden:

Hahahaha!! Iphone du også?? Hatt noen artige situasjoner på grunn av den:p

Men jo, her er det nok ganske balansert:)

Og jeg var på mitt største 111 cm rundt livet ...! :eek: (og 108 om hoftene ... Nå ca 80/92). Det er på ingen måte noe kriterie å ha en heller maskulin kroppsbygning, men blant fagfolk så eksisterer det nok et begrep om typsik "pco/insulinreistent"-kropp. Jo mer topptung, jo større fare for å utvikle det selv ved marginal overvekt. Er man mer jevnt fordelt, eller timeglass som i ditt tilfelle, så kan man veie langt mer før man får de samme komplikasjonene - som regel. Altså, det finnes ingen fasiter her, kun tendenser.
Hadde jeg vært deg, og hatt en mistanke om denne typen hormonubalasner, så ville jeg tatt en sjekk først som sist. Kan, som flere har nevnt her, være en fordel å komme i kontakt med f.eks. en Fedon-lege. Selv har jeg en gynokolog/kvinnesykdomsspesialist i Drammen som er helt uvurderlig. Hun har tidligere jobbet med bla.a. Sofie Hexeberg. Hør rundt!

Stella27 sa for siden:

Nei huff hoftene mine er kjempe store... Eller, de er blitt veldig store etter at jeg fikk barn, de har jo alltid vært der, men de ble ekstra store etter at jeg fikk gutta mine. Men jeg går til legen min fast, da skal jeg be han om å ta de prøvene som skal tas for å få dette sjekket ut. Takk for at dere deler.

Bare hyggelig! Og hadde det vært mulig, så kunne vi ha fordelt litt på hoftene. Mine er heller smale og guttete, og jeg hadde ikke hatt mye i mot å ha litt mer av dem. :p

Stella27 sa for siden:

Å du skulle gjerne fått så mye du vil!:D

grotingeling sa for siden:

Typisk reaksjonmønster det du beskriver her.
Fastlegen min bestemte at jeg skulle redusere dosen fra 2x850mg pr dag til 2x500mg.
Gikk opp 8 kg på 3 mnd, hårveksten økte og kvisene kom tilbake - alt dette selv om jeg spiste lavkarbo 95% av tiden.
Forlangte da å få tilbake min gamle dose, og nå er jeg endelig på rett vei igjen.
Så ja, ta de foreslår skrevne 2x850mg. 1 til frokost og 1 til dagens siste måltid.

trottisen sa for siden:

Er det bare å kreve at legen skal ta disse prøvene eller må man ha tydelige symptomer?

Yonah sa for siden:

Noe sier meg at du er en pærefasong;) Jeg er sykelig overvektig, men ikke det kan skjule en mye mindre midje og stor rundt hofter og rompe. Puppene er heller ikke så små.

Kan du være insulinresistent uten å ha pcos?

Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har pcos, men insulinresistent kan man vel ikke unngå når man som meg har endt opp med en bmi på over 50 og sultet seg hele livet.
Jeg har forresten ikke mye hårvekst, håret på hodet er dog medium tykt, ellers er det skralt gitt. Hårene på leggene synes på vinteren når jeg er helt blek, og under armene må man stikke nesa inntil for å se at det er hår der. Alltid vært sånn. Definitivt ikke øket hårvekst slik som er vanlig med pcos. Jeg tåler ekstra østrogen dårlig, så nå har jeg nok en gang kutta hormonprevensjon.

Men du har jo hatt økt hårvekst. Det er jo absolutt lov å ta en tur til legen/Lindberg klinikken eller noe sånt og sjekke. Bedre enn å gå rundt og tenke på det. Å gå rundt og lure kan være ganske slitsomt det også:klem:

Stella27 sa for siden:

Nei, sist jeg sjekket er jeg nok timeglass, var i hvert fall det de sa til meg når jeg var inne å kjøpte brudekjolen min.

Jeg sliter mye med helsen min, ingenting som er vekt relatert, men leddigkt, bekken osv, en nerveskade etter et lengre sykehus opphold. Så uansett er jeg mye hos legen min. Det er ikke noe problem å få han til å ta de prøvene, så det skal jeg nok gjøre;)

Jeg har per nå en bmi på 32. Jeg har også slanket meg store deler av livet, men har også tatt en haug av blodprøver flere ganger for å sjekke om det er noe galt med meg, noe de ikke har funnet, (uten om leddgikten da). Det legen sier til meg, er at min overvekt, den er genetisk. Jeg heller spiser ikke mye mat, MEN (Å DET ER ET KJEMPE MEN), jeg elsker brød!!!! Jeg har kunnet spise brød til hvert måltid. Det har alltid vært min største last, og når min kropp er mest glad i kjøtt, fett, ost og grønnsaker, så passer en kost basert på brød, forferdelig dårlig! Jeg har nesten merket at hårveksten på kroppen mer eller mindre stoppet opp når jeg begynte å spise ketogent.

Takk for at du deler Imse:klem:

bumpsty sa for siden:

hey heyy...leste denne tråden for en stund siden...og ble obs på dette....da jeg har vert plaget med MYE hårvekst på hake..nedover hals og på overleppen...dvs om jeg ikke har nappet hver dag så hadde jeg ikke turt å gå ut! brukte for litt over en uke siden 30-45 min hveeer kveld eller morgen på å nappe...dette har jeg gjort i mange år....
begynte på lavkarbo for 3.5uker siden.....og i helga nappet jeg ikke....brukte 15 min i morges på å fjerne de hårene som var synlig...shiiiiit er det virkelig muuuulig tenker jeg???? er det virkelig lavkaro som skal "gi meg livet tilake" selv om vektnedgangen tydeligvis har stoppet for en stund....til og med gått opp 1,4 kg fra torsdag...(ikke vet jeg hvordan det er mulig) meeeen minsket hårvekst.....ja fyyyyyy søøøøren så lykkelig jeg er!!!

er det mulig det stopper opp helt???

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.