< Tilbake til oversikten

Skeier dere ut innimellom?

suzi29 sa for siden:

har sååååå lyst på sjokolade. har holdt meg slavisk i snart 4 uker nå, ødelegger jeg mye nå med å ta en sjokolade. har gått ned til sammen 7 kg nå. kan vel ikke gå opp all verden om jeg bare spiiiiser en sjokolade ???

Jean1986 sa for siden:

Hei. Spiser selv mørk sjokolade, tror ikke en liten knekk kan skade:) Så lenge du holder deg til mørk og ikke lys sjokoalde. Helst 70% - 89% kakao:p

Gerd sa for siden:

Jeg tar meg gjerne en god bit mørk sjokolade lørdagskveldene. Kaller ikke det å skeie ut.

For meg er det å skeie ut mer ukontrollert spising av ting man ikke skal spise. :) ( og da kan kiloene fort komme på)

Newstart sa for siden:

Spørs hvilken sjokolade?:)

Yonah sa for siden:

I perioder kan det bli en rute 86% sjokolade om dagen.. Men ellers tar jeg meg kosefrokoster som cottage cheese med krem og bringebær(150g cc, 1/2dl fløte, 50g bær), eller smoothie av 2 egg, 1-2dl kokosmelk og 50g bringebær.
Noen ganger lager jeg til meg snackbokser, en boks hver dag med 5g 86% sjokolade og 20g mandler. Prøver å unngå dette, men klarer jeg ikke, så er det bedre med 100g 86%sjokolade fordelt på 2 uker enn å sprekke på en plate melksjokolade.

suzi29 sa for siden:

takk for svar :) jeg klarte og ikke sprekke. har nå gått ned 7 kg men da skal jeg unne meg en liten mørk sjokoladebit den dagen den 10 kg er borte :) :)

Yrla sa for siden:

Jeg spiser quest nutrition bar. Den har lav GI og kan spises med god samvittighet, uten maltitol og maltodextrin. Jeg liker godt den med chocolate brownie smak. Man får luft i magen av den, så man bør ikke gå helt amok. Finnes på iherb.com. Det er viktig å spise litt slike gode saker ofte så man ikke sprekker og skeier ut veldig på "dårlig samvittighets-greier". Nå kommer det kanskje snart sjokolader med stevia og sukrin i helsekostforretninger siden det har kommet på funksjonell mat. Sunnere sjokolade kan man ikke få til. Man kan i mellomtiden lage dette selv ved å smelte om usøtet ghirardelli fra iherb og tilsette sukrin og stevia selv. Jeg har gjort det med hell og tilsatt 30 g proteinpulver + 0,5 dl soyamelk og litt vann (ca 0,4 dl) pr sjokoladeplate i tillegg for å gjøre den mildere i smaken. Chocolite peanut buttercup fra iherb er det også ok søtningsstoffer i men er for søt etter min smak.

Stella27 sa for siden:

Jeg har lagt inn to planlagte sprekker fremover. Køben tur neste helg og bryllupet vårt i april:) Jeg har gått på ketolyse før, og vet at det ikke ødelegger for meg. MEN, det kan være helt annerledes for andre...

Yrla sa for siden:

Når du planlegger en sprekk reduserer du kanskje karbohydratinntaket mest mulig, og da blir det ikke så ille. Å miste kontrollen og innta kjempemye karbohydrater blir mye verre. Man få meget smerter av det fordi kroppen ikke er vant til større mengder karbohydrater. Jeg tåler ikke et lite eple engang uten å få smerter etterpå.

Man kan ikke spise lavkarbo og fortsette å si ja takk til kake hver gang det er anledning til det for å passe inn. Man bør stå ved sitt valg av kosthold, der fett og ikke karbohydrater er energikilden.

Carisma sa for siden:

For meg er det motsatt. Har jeg en planlagt sprekk skal jeg liksom presse inn mest mulig på den "lovlige tida" :o. Dessverre har jeg også høy smerteterskel.....

Newstart sa for siden:

Samme her :p

Stella27 sa for siden:

Jeg mener at man får gjøre det som er best for en selv... Føler man at man takler en sprekk i blant, så gjør det ingen verdes ting, men stopper alt opp og litt til, så ville jeg kanskje holdt meg unna;) Men uansett, så går det jo bare ut over en selv..

nellie sa for siden:

Hvis man har en planlagt sprekk og spiser ting man ikke vil, så bør man kanskje planlegge litt bedre? Det er jo vi som bestemmer hva vi skal innta.. Klarer man ikke styre seg så lar man være.

Kanutten sa for siden:

Skeie ut? Jeg må innrømme at jeg har ikke erfart det. Jeg spiser det jeg har lyst på og det har aldri vært noe som var feil....

HVIS jeg skulle skeie ut en gang måtte det kanskje være i form av likøren Tia Maria :sikle:. Jeg spiser lavkarbo og det er faktisk ikke noe som frister fra "den andre verden". Og lavkarbo er jo karber opptil 150 karber så jeg tillater meg kanskje mer enn strikse karboinntakere?

index sa for siden:

Skeiet nettopp ut med en skål iskrem, dog laget på lavkarbovis. Måtte jo teste den nye iskremmaskinen;-) Isen ble deilig den, så dette er nok noe jeg kommer til å skeie ut med flere ganger....

manebane sa for siden:

Har fått skikkelig dilla på hjemmelaget musli med blåbær og tyrkisk yoghurt + sukrin. Har spist det daglig og ofte til frokost og kvelds.
Det er så godt!!! :sikle:

Men jeg har ikke vært helt grei i magen siden jeg tok dette inn i kostholdet mitt...hva er det jeg reagerer på?
Vanligvis er jo magen kjempe medgjørlig og stabil på lavkarbo:confused:

Tror jeg må prøve med cc i stedet for tyrkisk, for å få ned kh litt:rolleyes:

Karrbis sa for siden:

Hos meg gir musli ugrei mage...

Bik sa for siden:

Mørk sjokolade til ettermiddagskaffen, men bare et par ruter :)

Yrla sa for siden:

Apropos tia maria. Alkohol er sikkert årsak til at noen skeier ut. Og hasj som man får spisekick av. Ikke lurt å inkludere i livet med tanke på å få eller beholde en normal vekt.

Yrla sa for siden:

Klarer man ikke styre seg klarer man heller ikke å la være. Man har jo mistet kontrollen (blitt oppjaget, utafor etc) og følelsene (man ikke forstår ) har tatt overhånd.

Yrla sa for siden:

Poor you. Unner du deg nok i hverdagen? Er du for streng/ har satt lista for høyt? Får du i deg nok kalorier hver dag? tar du hensyn til behov for å gråte, sove, hvile?

nellie sa for siden:

Her er det snakk om en planlagt sprekk.. Sprekker som skjer fordi at man er stresset osv ser jeg (og vet jeg alt om..) er umulig å styre. Men planlagte sprekker kan man la være, om man ikke klarer styre dem.

nednedned sa for siden:

Akkurat sånn er det her og..

Stella27 sa for siden:

Jeg vet ikke helt om denne i utgangspunktet var rettet i mot meg? Men jeg velger i hvert fall å svare der etter. Om man ønsker å ha en dag eller to en sjelden gang hvor man velger selv å spise litt høyere opp på "karbo skalaen", så er vel det opp til hver enkelt? Jeg ser ikke helt problemet med at vi som voksne mennesker tar forskjellige valg innen for lavkarbo. Men, var den ikke rettet mot meg, eller at jeg har misforstått, så trekker jeg det mer enn gjerne tilbake.

nellie sa for siden:

Som du ser så quoter jeg Yrla.:) Og jeg sier vel ikke at man ikke skal skeie ut. Sier at om man klarer å skeie ut så gjør man det og at hvis man IKKE klarer det uten å ta helt av, så bør man la det være.

Yonah sa for siden:

Eh, mine planlagte sprekker ender alltid i uplanlagte sprekker. Hjelper ikke å planlegge å ta et kakestykke, det blir alltid det kakestykket og bananas i pastabeholdningen når jeg kommer hjem. Jeg er en smule rar, å spise massevis av usunt foran andre klarer jeg ikke, jeg har en psykisk sperre der, den sperren som gjør at jeg feks pirker i maten og spiser kjempesakte, unngår å spise offentlig osv.

Stella27 sa for siden:

Nei jeg tenkte det du skrev før du quoted Yrla:)

nellie sa for siden:

Ser ikke at du har sagt at du ikke klarer å kontrollere sprekkene dine.:)

nellie sa for siden:

Eh..

Nei, det skjønner jeg! Jeg har perioder hvor jeg klarer å ta en kontrollert sprekk og jeg har (flere) perioder hvor jeg ikke klarer det. Sånn som nå om dagen går det helt fint. Da kan jeg legge inn en i ny og ne. Mens i andre perioder så vet jeg at dette aldri kommer til å gå bra. Så da lar jeg være med den planlagte sprekken. (og går på en skikkelig smell isteden.;))

Jeg sier ikke at det er lett, men man kan jo ikke sette seg ned og si at: "Nå skal jeg ha en planlagt sprekk, jeg skal spise det og det", også gjennomføre den med vel viten at man kommer til å ta helt av. Evt. man kan ikke sette seg ned og planlegge og ete alt man vil isteden for å velge ut noen ting man har skikkelig lyst på. Da ber man jo om å gå på en skikkelig smell.

Ser at mange sier at de overhodet ikke savner noe på dette kostholdet, men så skal de ha en sprekk likevel.. Hva er vitsen med det, da? Slike anledninger hvor man er nødt til det, så er det uansett lettere å begrense det. Det er lettere å la være å spise mye i et selskap, sammen med andre, på restaurant, enn det er når man sitter hjemme og spiser.

For de fleste da.

Men såklart. Har man en masse å fråtse i når man kommer hjem så er det jo nesten umulig å hente seg inn.

Stella27 sa for siden:

Som jeg sa, kunne jo hende at jeg misforsto;)

nellie sa for siden:

Ja, jeg snakket om de/vi som vet godt at vi ikke klarer å skeie ut, uten å ta helt av.

Kanutten sa for siden:

Vel, nå har jeg kokt løksuppe og har spist til jeg omtrent slikka bunnen av kasserollen. DET kaller jeg for utskjeiing!

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Som regel lager jeg lavkarbosnacks/godteri/kaker hvis jeg vil ha noe godt, men jeg har 31 dager i året (som jeg har laget en plan på) som jeg kan bruke til utskeielser med alt jeg ikke egentlig skal spise. Ser ikke problemet med det, for meg er det hverdagen uansett som teller, men på den måten så kan jeg spise kake i brylluper eller spise ris når jeg besøker farmor en dag i året. Det utgjør svært lite for min del.

Stella27 sa for siden:

Dette syns jeg så ut som en kjempe god plan! Kred til deg :):)

Annala sa for siden:

Tar det som en selvfølge at Stella27 har en plan på akkurat hva hun skal skeie ut på, ihvertfall til bryllupet sitt. Derfor går det sikkert bra :) Ønsker deg masse lykke til med bryllup :love:

Er også enig i at man ikke må tillate seg sprekker hvis man ikke klarer å styre de.....eeehhhh, er vel kanskje derfor man sprekker?? Fordi man ikke klarer å styre seg :confused: Derfor skiller jeg mellom "sprekk" og "utskeielse" ;)

Selv trives jeg kjempegodt på lavkarbo, men innimellom bare mååååå jeg ha potetgull :( Har aldri vært rusavhengig av noe slag, men er sikker på at det er som å ha abstinenser..... Noen ganger klarer jeg å la være, men andre ganger løper jeg til nærmeste sted for å kjøpe. Stapper innpå en stor pose før jeg rekker å angre:p Ooog angrer seff etterpå :mad: Rart det der gitt, hvis jeg har potetgull liggende i skapet klarer jeg å holde meg unna, men hvis jeg ikke har er det ofte verre.

Men men, vi klarer å komme oss inn på den smale sti igjen vel?? Yess, we do :D

Bik sa for siden:

Det er jo det som er kluet. Å kunne spise litt kake i et selskap og så komme seg tilbake i normalen igjen etterpå. Vi skal jo leve med dette resten av livet......i hvertfall jeg :)

Stella27 sa for siden:

Å her sier du noe jeg syns er KJEMPE VIKTIG! At det er faktisk lov til å unne seg litt i selskaper også komme seg tilbake i normalen etterpå;) Det er i hvert fall min mening:)

Gerd sa for siden:

Jeg skeier ikke ut, eller sprekker. Syns de ordene er litt negativt ladet ;)
Men det hender jeg spiser "utenom boka" av og til.

For en klok dame her inne sa en gang: Du kan spise allt, men ikke alltid.
Det er ord jeg har tatt med meg fra jeg startet med ketolyse i 2007.

Fristelser vil alltid være rundt oss, enten vi er på slanker'n eller ikke. Derfor er det for mange, meg selv inkludert, viktig å jobbe med det mentale; Hvorfor vil jeg spise ting som ikke er bra for meg...

Klara sa for siden:

Jeg synes det er mye enklere å holde meg innenfor lavkarboverden, og kan ha litt vanskeligheter med å ikke ha lyst til å fortsette å spise høykarbo etter et kakestykke... Noe i meg sier: "Se, ett lite kakestykke skadet ikke. To kan ikke skade! Heller ikke tre!" :p Men med litt viljestyrke går det greit!

Ellers er det mye godt godteri i lavkarboverden, og det gjør det lettere å holde seg til den smale sti, synes jeg :)

Newstart sa for siden:

Er veldig enig her men det er det som er så forbannet vanskelig syns jeg. For når jeg unner meg litt i selskap så tenker jeg at nææh litt til gjør vel ingenting og litt til.... tilslutt så fortsetter jeg i noen dager til for jeg har kommet skjevt ut likevel osv osv... Håpløst for min del. Er jo kjent for å ha utrolig viljestyrke. Men når det kommer til dette? Finnes ikke. Sukk :mad:

Sånn... måtte bare få det ut. Hehe :p

Dietta sa for siden:

Dette er faktisk et veldig spennende tema, dette med utskeielser.
For meg er en utskeielse ikke det samme som en sprekk.
E utskeielse er noe jeg planlegger og gjør bevist, mens en sprekk er når jeg ikke greier å motstå noe jeg har lyst på, og kaster meg over det.

Jeg har til dags dato ikke hatt noen utskeielser, fordi jeg aldri har planlagt en. Derimot har jeg hatt sprekker, og da er det utrolig hvor mye rart som finner veien inn i gapet.

Så svaret til TS må være: Nei, jeg skeier ikke ut, men jeg sprekker :mad:

Dessverre er jeg av den typen som har lett for å bli tatt av sukkerheksa og karbotrollet. Derfor planlegger jeg aldri en utskeielse.
Så ser du meg gafle innpå med kaker, sjokolade og brødskiver, så har jeg sprukket, jeg skeier ikke ut.

Lich sa for siden:

Jeg skeia ut i jula,planla to tre dager med vanlig julemat/kaker,det var godt ,men.....synes det tok over en måned før jeg var komfortabel i mitt vanlige lavkarbo kosthold igjen.Synes ikke det var verdt det.Kommer ikke til å prøve det samme neste år.Synes tankene mine ble alt for opptatt av mat,ble ikke noe ro.

Camomilla sa for siden:

Jeg skeier heller ikke så mye ut, selv om kostholdet mitt er romsligere nå enn da jeg slanket meg. Utskeielser er alltid planlagte og gjennomtenkt på forhånd. Da har jeg bestemt meg for HVA jeg kan skeie ut med og HVOR MYE. Veldig ofte handler det om å gjøre det litt enklere for meg selv i sosiale situasjoner der det er dårlig tilgang på lavkarboalternativer. Skal jeg skeie ut hjemme lager jeg meg noe lavkarbo og sukkerfritt - ostekake, sjokolademousse - det er jo fryktelig mye godt man kan lage! Det kan være så enkelt som litt kaffe med mykvispet krem, kanel og litt søtning (monins sukkerfrie karamellsirup er god). En sjelden gang kan jeg ta en rute mørk sjokolade.

Nå skal det sies at jeg reagerer veldig negativt på glutenholdig mat. Det gjør det myyyye enklere å takke nei til gjær- og melbakst, nettopp fordi jeg blir så dårlig av det. Men det har hendt jeg har spist dessert med sukker og f.eks. glutenfri pasta/pizzabunn på restaurant. Men som sagt er det en avgjørelse jeg har tatt på forhånd, og da slipper jeg å føle at jeg har "sprukket", eller havnet helt "utpå". Det er jo ikke slik - hverdagene mine består av sunn mat med lite kh, så da tåler jeg slikt fra tid til annen :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.