Jeg har i forbindelse med en rekke medisinske undersøkelser nå fått beskjed om at jeg må ha "over gjennomsnittet" glutenbelastning i ca 6 uker, da jeg skal ta gastroskopi og biopsi av tarmen. Selvfølgelig med mistanke om gluten allergi.
Finnes det en måte å innta gluten i "normale" mengder, men fortsatt holde seg på lavkarbo?? Eller i det minste noenlunde?
Har ikke lyst å skeie helt ut, det blir for vondt for både kroppen å psyken.
Har noen noen tips eller råd?
Blir svært takknemlig for alle tanker eller innspill..
Det finnes jo glutenmel der mesteparten av karbohydratene er fjernet. Du kan feks bake masse med det. Oppskirfter finner du her inne og på nettet ellers.
MEN, som sykepleier må jeg nok advare deg om det kanskje ikke er nok. Vil du være sikker på at prøvene skal vise uten tvil om du reagerr på gluten/har cøliaki, bør du leve så gluten- normalt som mulig.
Du kan jo droppe kilder sukker, poteter, ris, frukt osv osv, bare du får i deg mat med hvetemel!
Det blir ikke optimalt lavkarbo, men så lavt på karber du kan få til i forbindelse med denne utredningen. Det er bortkastede ressurser å møte opp der uten å ha gjort din del ordenlig først. Og alt vil jo være helt bortkastet om du ikke vet om prøven er falsk negativ eller ikke!:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.