En nydelig gryte med mye smak. Rask og enkel middag i en travel hverdag...
Oppskrift
3 - 4 kyllingbryst
1 stor løk
1 ss Curry Powder (eller evt rød Currypaste etter smak)
1 boks kokosmelk
1/2 boks minimais
1/2 rød paprika
1 dl kremfløte
salt og pepper
Skjær kyllingen i passe store terninger, ha over krydder og surr kjøttet i litt olje.
Skjær løken i små biter og surr med mot slutten av steketiden.
Ha alt over i en gryte, og tøm over kokosmelk.
Skjær minimais og paprika i biter og ha over i gryten, sammen med fløten.
La det hele stå og putre i 20 - 30 minutter.
Smak til med salt og pepper.
Strø over litt kokosmasse ved servering.
Server med en god salat og hvitløksscones eller pannebrød f.eks.
Nei, vanlig karri blir ikke det samme... Jeg kjøper Curry pulver på iHerb - HER
Men, du kan like gjerne bruke rød currypaste i stedet. Det får du kjøpt på alle invandrerbutikker, og Rema 1000 har akkurat nå en Asia kampanje, så de har også :) Pass bare på å smake deg litt frem ang mengde. Det er stor forskjell på styrke. Noen må du ha 1 ss av, andre holder det i lange baner med 2 ts :D
Laget denne i går, og er meget fornøyd! Jeg måtte ha litt tomatpure i for det ble litt mye kokossmak for min sin del (er ikke såå vandt med kokos i mat). Lurer på om det går an å bytte ut en del av kokosmelka med helmelk, evt matfløte..?
Ja, det kan du helt klart gjøre :) Smak og behag :) Blir kanskje litt tynnere konsistens, men like godt ;) Ellers vil nok litt mer krydder eller paste kamuflere smaken av koks...:)
Laget denne idag :)
Jeg er veldig glad i kokos smak og syntes det ble litt mektig med fløte i, så neste gang blir det uten :)
Eller hadde jeg i en chilli for litt mer sting :p
Godt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.