Det ligger sikkert mye info om dette rundt om på forumet, men går meg litt vill i jungelen her.
Sliter med å få vekta ned til tross for at jeg spiser kontrollert lavkarbo. Veldig skjelden over 15 g. pr. dag. Spiser bacon nesten daglig, Cocosa i tea nesten daglig, spiser smør, ost osv. Har kutta ned på fløte, men erstatta med CF og rømme. Likevel ser det ut til at jeg får i meg for lite fett. Har komt til det stadiet der jeg ikke har behov for så mye mat, og kan rett og slett glemme å spise hvis ingen minner meg på det. Vet at nøtter/mandler er en god kilde, men kan dessverre ikke spise mye av dette. Drikker 2-3 liter vann hver dag.
Hva bruker dere som fettkilder på dager da matinntaket er lite? :confused:
Har du regna på det da? Det hørses jo ikke for lite ut med fett i kaffen, smør, ost osv.
Hva spiser du da? Poenget er jo ikke å trykke i seg mest mulig fett, men så man får energi nok.
Ja, jeg har regna på det, og ja, jeg får i meg nok til daglig, men kan gå i flere dager uten særlig lyst på mat, og da blir det nok alt for lite fett også.
Alt dette er greit. Det jeg er ute etter er hva dere bruker som fettkilde.
Jeg spiser det du sier, og noen ganger avocado(gjennomsnittelig 1 i uka). Det går i smør, fløte, cf og kokosmelk( den fra rema er billig og fet). I mine matleie perioder handler det om måten jeg bruker maten på, feks at egg ikke bare spises kokte eller som speilegg, men feks som juksepasta(egg, smøreost+ fiberhusk) med ostesaus, eller som Lena Beatrices eggepannekaker, jeg spiser feks en halv boks cottage cheese med krem av 1/2-1dl fløte .
Og jeg lager mye kyllingsuppe med den nevnte kokosmelka. Billig og fett. Bruker gjerne curry paste i , karri, chili, lime, peanøttsmør..
Dersom du scroller heeeeelt nederst på siden her, finner du mange tråder om samme tema!
Er sikker på at du finner mye fornuftig der. Alle liker ikke/kan ikke spise de samme tingene, så litt lesing må ofte til for å finne det som passer for deg!:)
For min del hjalp det rett og slett å øke litt på karbomengden (spiser fremdeles aldri brød, pasta, ris, poteter, hvetemel, sukker eller ferdigmat - men tillater meg bl.a. alle slags grønnsaker uavhengig av karboinnhold, og litt frukt innimellom), og heller kutte litt på fettet... Altså ikke slik at jeg spiser lite fett eller velger light-produkter, jeg er heller ikke redd for fettet. Det ble en mye mer levelig måte for meg å spise på og gjøre hele lavkarboen til en livsstil, jeg fikk mer matvarer å velge mellom og gikk ned likevel.
Men som Kitt sier så må man finne ut hva som passer for en selv. Det viktigste er at det er noe man klarer å opprettholde i hverdagen:)
Olivenolje, nå husker jeg ikke hva den jeg kjøper heter, men brukte litt tid før jeg fant en jeg syntes var grei i smaken. På morningen drikker jeg 15 klunker (holder meg for nesa, og skyller ned med Sanasol) på tom mage. De periodene jeg er flink med dette, så merker jeg umiddelbar effekt på hud, hår og energi. Anbefales!
Vet hva jeg skal spise for å få nok fett gjennom mat, men er som sagt de dagene matlysten er borte jeg sliter. Spiser lite om dagen, og har heller ikke særlig sultfølelse. Når jeg har mange slike dager, går vekten heller ikke ned.
Det du er på jakt etter er ikke fettkilder, men forslag på matretter?
Kyllingsuppe med wokgrønnsaker og kokosmelk, jeg lager av 1 boks kokosmelk, 1 pose wokgrønnsaker, 3-4 kyllingfileter, kyllingbuljong(1-2 terninger+ 1/2-1 liter vann) og feks curry paste.
-Mandelvafler: fristendelavkarbo.no/2012/03/25/vafler-pa-veaffeldagen/ med ost og skinke, smurt med smør, kan ogs varmes i vaffeljern til ostesmørbrød. n neve paprika og stangselleri ved siden av.
Kalde karbonader med nøttesalat ved siden av: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13893 og grønnsaker/salat ved siden av.
-Kaldt kyllinglår med nøttesalat og salat ved siden av.
Frokostsmoothie av 1-2dl kokosmelk, 1-2egg, 50g frosne bringebær, litt søtning etter smak og evt vann om den blir for tykk. Bruker du fet kokosmelk trenger du ikke ekstra fett i, den blir mektig.
Nei, Imse. Som sagt flere ganger så har jeg ikke problem med å få i meg nok fett de dagene jeg orker mat!!!! Det er de dagene jeg ikke orker mat som er problemet, og de dagene er det mange av.
Vet at det er mange som har det slik innimellom, og mitt spørsmål var enkelt og greit: Hva gjør dere de dagene for å få i dere nok fett.
Hva med smoothies?
F eks med fløte, kokosmelk og/eller avokado? Man har jo plass til ganske mange bringebær på 15g karbo per dag, så god smak blir det også.
De dagene jeg ikke får i meg nok mat( fett er en del av maten, en sammensetning man bør ha i seg alt av, ikke kun fettkilder alene), så får jeg ikke i meg fett. Går det over lang tid og matlysta er borte så leser jeg lavkarboblogger opp og ned i mente for å finne noe som frister. Bilder av mat hjelper meg mye i allefall.
Og supper er noe jeg får i meg som regel, så det går mye i fet tomatsuppe med enten kokte egg eller kjøttboller( kan fint has på termos og tas med på jobb), kyllingsuppe, kjøttsuppe med feks nøtteostemuffins ved siden av.
Klarer du å spise de nøtteostemuffinsene, så er de skikkelig energirike, en sånn med ost og skinke på og grønnsaker ved siden av og jeg er mett.
Å satse på egg for meg i slike perioder gjør meg skikkelig matlei, vet ikke hvorfor, men i disse periodene får jeg ikke ned egg annet enn i smoothies.
Men jeg skjønner fortsatt ikke hva du er ute etter, her har vi nevnt omtrent alle fettkilder mellom himmel og jord, og det er fortsatt ikke det du er ute etter. Så sier du at du lurer på hva vi spiser når vi ikke får i oss nok mat, og da er jo svaret å bare prøve noe nytt og spennende, men så var ikke det du var ute etter. Så jeg beklager at jeg har misforstått. Jeg trodde poenget avr at du ikke får i deg nok mat og trenger ny inspirasjon til å komme over den kneika. For fett alene er jo ikke mat nok, du trenger jo protein også, altså små fristende måltider. I allefall om du merker at vekta faktisk ikke vil slippe fordi du spiser så lite som du sier.
Hjelper det med små,små hyppige og veldig variende måltider, og heller ofte, 5-6ganger om dagen? Type liten frokost, en god neve mandler til mellom, liten lunsj, en liten boks tyrkisk yoghurt med en fløteskvett og noen bringebær til mellom, så middag osv? Lære kroppen å spise, selv om matlysta er borte?
Og du, jeg har all medfølelse over det å ikke få i seg nok mat. Jeg har vært slik hele livet, og dessverre byttet jeg ut måltider med sjokolade,potetgull osv. Det sliter på en å åpne matpakka og kikke nedi og faktisk tenke; nei, dette får jeg ikke i meg. Jeg har dessverre alltid hatt perioder der jeg kikker på maten og enten ikke er sulten eller rett og slett skikkelig kvalm.
Takker for svar, Imse. Var ikke slik ment, men enkelte dager snører det seg i halsen når jeg skal spise. Egg er ikke et godt alternativ da jeg i perioder får hetta av det. Kan godt gnafse på en kotelett eller ha en skinkepakke liggende, men det er ikke nok fett i seg selv. Cherrytomater og squash klarer jeg også å nippe til, men det er nok ikke nok fett i det.
Ok, men klarer du den koteletten og feks en kaffekopp med en fløteskvett/krem dott på? Da har du fett og protein og mangler bare litt grønt.
Jeg sliter skikkelig med egg i matleie perioder, grøss, da får jeg nesten brekninger av å se egg i kjøleskapet. For meg hjelper det å spise litt og ofte for å holde oppe matlysten, selv om jeg ikke er sulten.
Nå har jeg ikke lest hele tråden Lille Trille , men har du prøvd magic bullet coffe ? Jeg synes det er godt ,bruker det hvis jeg har dårlig tid til å lage mat, med grønnsaker ved siden av.
Høres ikke så behagelig ut slik du og Imse har det med dårlig matlyst nå og da.Selv er jeg glad i mat , litt for glad i mat....:D
Makrell i tomat! Kan spises med majones på om man liker sånt. Masse av det fettet vi vanligvis får i oss for lite av er det også. :)
Ellers er røkelaksskiver med snøfrisk godt... eller med eggerøre de dagene man ikke er "klukk". :p
Du kan også lage frøknekkebrød med nøtter i.
Husk også at om det er bare en dag eller to innimellom så er det helt naturlig. Vi er ikke tilpasset å spise det samme og like mye hver dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.