Cherrytomaten sa for siden:
Jeg er litt usikker på dette med undervektige og lavkarbo. Så jeg håper noen kan hjelpe meg her inne. Jeg har googlet, men finner ikke noe informasjon, kanskje jeg er blind, hehe.
Min samboer og jeg spiser begge LK, ikke hovedsaklig for vekten, men han håper jo at han kan legge på seg litt. Han er ikke ekstremt undervektig, men noe. Han har alltid hatt problemer med å legge på seg, men det er sannsynligvis (ettersom hva jeg mistenker) fordi han kun har levd på kjappe karber hele livet, og spiser svært få måltider. Han har ikke spist ordentlig kost noe særlig før vi flyttet sammen, først da begynte han å spise salat hver middag, f.eks.
Hans vanlige kosthold var stort sett svært sukkerholdige frokostblandinger med ekstremt lite fiber, hvitt brød med mye ost og gjerne en søt dressing, mye poteter (pommes frites, mos, friterte potetbåter, potetgull etc.), mye sukkerholdig brus, endel Mc Donalds mat, mao. generelt ikke veldig sunt.
Hans foreldre lider begge av sykdommer som kommer av feil/underernæring. Det er slik det er der han kommer fra, i generasjoner har de lært seg å spise feil. Så nå sitter jeg her med et lite håp om å endre hans syn på kosthold, selv om han er ufattelig kresen.
Han ble med meg på årets lavkarbo-plan. Jeg har snakket med han om dette i alle de årene vi har vært sammen, og endelig ble han med. Så langt, så godt!
Men hva slags effekt mener dere at lavkarbokost kan ha på en som er undervektig? Han vil jo ikke gå ned i vekt. Jeg leste et sted (finner det ikke tilbake uansett hva jeg gjør!) at undervektige kunne legge på seg og komme nærmere normalvekt på LK? Stemmer dette? :)
Hilsen håpefull og engstelig...