< Tilbake til oversikten

Kombinere blodtype dietten og lavkarbo!

Stella27 sa for siden:

Jeg har så lyst til å høre alles tanker rundt å kombinere blodtype dietten med lavkarbo. En del av varene stemmer urovekkede godt, i hvert fall med hva som er mine partystoppere! Og kylling, det blir jeg direkte dårlig av.

Jeg er blodtype B, og dette er det blodtypedietten sier om meg:

Medisinsk (Anbefales)
Fårekjøtt, hare, kanin, breiflabb, flyndre, gjedde, makrell, sardin, sild, sjøørret, torsk og sei. Egg, hytteost, fetaost, hvit geitost, kefir, lettmelk, mozarella, yoghurt, olivenolje, røde bønner, havre, hirse, ris, auberginer, blomkål, brokkoli, gulrot, grønnkål, hodekål, kinakål, hvitløk, bønner, paprika, persille, rosenkål, rødbeter, ananas, banan, druer, papaya, plommer, rosiner, tyttebaer, ginseng, ingefær, lakrisrot, nyper, grønn te, vann med sitron.

Nøytral:
Soyaprodukter, hasselnøtter, mandler, valnøtter, pecannøtter, grønne bønner, grønne erter, hvite bønner, hvetemel, poteter, ris, bambusskudd, asparges, agurk, dill, hodesalat, kålrot, løk, neper, purreløk, selleri, spinat, squash, appelsin, aprikos, blåbær, bringebær, dadler, epler, fersken, fiken, grapefrukt, honningmelon, jordbær, kirsebær, kiwi, klementiner, mango, pære, rips, sitron, solbær, svisker, eddik, gressløk, honning, salt, sennep, soyasaus, majones, sjokolade, kaffe, øl, hvitvin, rødvin, vanlig te, kamille. Fasan, kalkun, storfe, lever, kaviar, laks, regnbueørret, steinbit, sursild, tunfisk, melk og melkeprodukter fra ku.

Unngå:
And, gås, kylling, innmat, svin, abbor, ansjos, skalldyr, røkelaks, snegler, ål, iskrem, rapsolje, peanøttolje, sesamfrøolje, cashewnøtter, peanøtter, sesamfrø, solsikkefrø, linser, bygg, hvete, rug, bokhvete, mais, oliven, reddik, tomater, kokos, rabarbra, kanel, ketchup, kunstige søtningsmidler, brennevin, brus, cola, farris, lettbrus.

Tanker???

sylwester sa for siden:

Såvidt jeg vet så er blodtypedietten en lavkarbodiett med en tvist. Du finner jo Blodtypedietten under kostholdsfilosofier her på forumet.

Om du mente at du kunne kombinere flere kostholdsfilosofier så er jo det og lov. Mange skriver egenkomponert på informasjonen sin der du har skrevet ketolyse(kuren).

Stella27 sa for siden:

Ja syns dette er et interessant tema. Tror det absolutt det kan være noe i dette altså. Eneste jeg syns er en skikkelig nedtur, er at jeg må kutte ut tomat, jeg elsker tomat! :p

Filifjonka sa for siden:

Eg er ganske overbevist om at blodtypedietten er noko stort vas, men du er eit fritt menneske.

TrillTrall sa for siden:

hehe Det tenkte jeg også.

TrillTrall sa for siden:

Fordi jeg ikke tror at blodtypen har noe å si for hva du bør spise rett og slett.

TrillTrall sa for siden:

Det er vel en like god begrunnelse som at du mener den funker fordi mange av matvarene som skal passe for din blodtype stemmer med dine erfaringer. :)

For min del, som har blodtype 0 står det bl.a. at jeg skal spise mye rødt kjøtt fordi det forbruker mye magesyre - jeg har lite magesyre som det er. Det står også at mosjon er viktig - selvfølgelig er det det! Det er viktig for alle! Nei, det der tror jeg fint lite på.

HP sa for siden:

Jeg syns blodtypedietten kan være interessant å se på hvis en allerede spiser riktig og har full kontroll på og oversikt over matinntaket sitt og likevel ikke føler seg helt vel. Det er morsomt når den stemmer, noen ganger gjør den det (akurat som horoskopet); men jeg er ikke kjent med noen vitenskaplig fundamenting av den dietten.

sylwester sa for siden:

Mente jeg leste at denne dietten baserer seg på at blodtype O er urblodtypen, mens det etter all sannsynlighet er A som er den opprinnelige blodtypen. Alle de 4 forskjellige blodtypene gir en lavkarbodiett som antageligvis fungerer på alle mennesker uavhengig av blodtype.

Stella27 sa for siden:

Jeg er veldig enig i det du skriver her. Selv reagerer jeg sterkt på noen av de produktene som er "nei" produkter for meg. Som jeg nevner over, kylling blir jeg faktisk dårlig av, kjenner meg også svært oppblåst av andre ting på den lista.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.