Min datter har PCOs med plager som overvekt, mageproblemer, trøtthet/sliten, angst og depresjon. Etter to uker på lavkarbo har mageproblemene blitt mye bedre, og aller best energinivået og stemningsleiet har blitt bedre.:)
I går fikk vi imidlertid en "nedtur"da blodrøvesvar fra Hexeberg ble gjennomgått: intoleranse mot egg, kumelk og gluten, i tillegg til at det er er behov for tilførsel av D-, og B-vitaminer, multivitaminer og probiotika. Nå må vi plutselig tenke helt nytt, i forhold til at vi har brukt mye egg og fløte/ost i de to ukene på lavkarbo...:confused:
Vi tar veldig gjerne imot tips og innspill om bøker/oppskrifter, spesielt om matpakke. Råd om hvilke kosttilskudd som er gode er også fint å vite. Er dette lønnsomt å handle i Sverige?
Det er definitivt lønnsomt å handle kosttilskudd i sverige, samt at man får langt større doser d-vitamin der enn i norge. :)
Det finnes en lavkarbokokebok som heter "Friskere fremtid" som i alle fall har bare melke- og glutenfrie oppskrifter - kan være verd å se nærmere på, kanskje.
Ellers finnes det mange fine oppskrifter både her på forumet og rundtomkring i forskjellige blogger som passer overens med spesielle behov. Til matpakka kan det kanskje fungere med hjemmelagede frøknekkebrød (Nannahs oppskrift er veldig fin, og det er lett å bytte ut kruskakli med feks malte mandler) og egnet pålegg?
Du vil finne veldig mye i de lange trådene om "hva har du spist til frokost i dag" og den samme for lunch som kan fungere også for dere.
Det tar litt tid, men etterhvert ser man mulighetene. Det jeg vil anbefale dere er å sette opp lister over matvarer hun KAN spise i stedet for hva hun ikke kan. Det gjorde det lettere å fokusere for min del iallfall. Og ikke bruk så mye tid på å lete etter brøderstatninger eller liknende. Tenk heller at varm mat eller middagsrester/salat kan spises til alle døgnets tider. (Sånn som asiatene gjør.)
(Lunchen min i dag har vært kjøttpudding og noen druer. Hadde jeg vært god i magen hadde det vært litt grønnsaker til også. )
Husk at også en del intoleranser kan snu etter at man har jobbet med saken og hold seg unna over lengre tid. Mens andre er livslange.
Det kjedelige svaret er "Grønnsaker og kjøtt". :p Kokosmelk er fint til gryteretter/woker (og til å lage kakao av!), og andre greie fettkilder, foruten naturlig fete kjøttstykker/fisk, kan være nøtter, forskjellige oljer, avocado og frø.
Jeg spiser mye wokretter med kokosmelk-currysaus selv, typisk thai-mat. Eller klassiske kjøttsupper laget på feks oksebog (eller sikkert også svineknoke osv) med grønnsaker. Pestoer og tomatsalsaer er med på å live opp "kjedelige" måltider.
Litt avhengig av hvordan kostholdet er, så kan feks kikertmel-pannekaker være fint som "wrap"/tortilla-erstatning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.