< Tilbake til oversikten

Finmalte mandler

wenche@@ sa for siden:

blir det mandel mel og inneholder det samme karb mengde som kjøpemandel mel??

Bik sa for siden:

Blir ikke som det mandelmelet du kjøper på helsekost. Det er avfettet og har konsistens nesten som hvetemel. Ikke sikker på karbene.

Ziltoidia sa for siden:

Nei, dessverre. Finmalte mandler er og blir finmalte mandler. Mens mandelmel, slik som det som produseres av Funksjonell Mat er fettredusert for at det skal få bedre bakeegenskaper. Kjøper du mandelmel av andre produsenter (ofte utenlandske), kan det godt hende det kalles mandelmel, selv om det "bare" er finmalte mandler.

Mandelmelet til Funksjonell Mat har 8% karbohydrater mens mandler har 6% karbohydrater, så man skulle jo anta at finmalte mandler også har det... men Funksjonell Mats finmalte mandler har 10%. Jaja :p

Nå har jo andre begynt å selge 'mandelmel' også, men jeg aner ikke om disse er mer like mandelmel eller finmalte mandler.

Yonah sa for siden:

Dette er oppskrift på finmalte mandler, IKKE mandelmel. Noen ganger går det helt fint å bruke malte mandler, men ikke alltid. Mandelmel har andre egenskaper ga det er avfettet og oppfører seg mere som mel, det trekker utrolig mye mere fukt enn malte mandler.
Jeg bruker mye malte mandler, feks i mandelvaflene til bloggen fristende lavkarbo.

wenche@@ sa for siden:

Jeg bakte rundstykker på mitt eget finmalte mandel (mel).. De ble vellykka...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.