Disse godsakene smelter i munnen...
Farlig gode!!
Nydelige grillet, og fantastiske i kakao!
Oppskrift
1 + 1 dl vann
3 ss gelatinpulver
3 ss sukrin
3 ss agavesirup evt. annet søtt (Tagatesse, Sukrin Gold f. eks)
1 ts vaniljeekstrakt
¼ ts salt
Hakkede nøtter eller kokosmasse
Bland sammen 1 dl vann og gelatinpulver i en bolle, og la dette stå og svelle.
I mellomtiden blander du sammen 1 dl vann, sukrin og agavesirup i en kjele, og varmer dette opp til kokepunktet.
Hell den kokende væsken i en tynn stråle i bollen med gelatin, mens du mikser kraftig med en håndmikser. (Har du en kjøkkenmaskin med visp, er denne super å bruke).
Miks blandingen kraftig i ca 10 minutter, til du får et stivt ”skum”. Her kan det være greitt å ha en mikser med stativ...
Kle en firkantet form ca 20x20 cm med matpapir, og strø godt med finhakkede nøtter i bunnen (evt. Kokosmasse).
Ha ”skummet” over i formen, og glatt det fint utover.
Ha over et lag hakkede nøtter på toppen.
Sett formen kjølig i 1 – 4 timer, til massen har ”satt seg”.
Agavesirup har en svært lav glykemisk indeks på 30, så den er svært "snill" mot blodsukkeret :D
Det går fin an å erstatte sirupen med annet søtt - Tagatesse, sukrin Gold el. l :)
Skal tilføye det i oppskriften :)
Så flott at de falt i smak :D
Hadde tenkt å prøve meg på en variant med banansmak dyppet i sjokolade :p
Ala Banansjokolade...
Følg med på bloggen min, så skal jeg legge ut oppskrift så snart jeg får prøvd det ut :D
Hmmmmm...... Sikkert en feil, ble ikke fluffy, mere fast i fisken. Kanskje for mye gelatinpulver - brukte måleskje og en pose ble 2,5 skjeer. Eller ikke pisket nok - men mener det var ca 10 min.
Nye forsøk må til - for selve smaken var slettes ikke ille :D
Tror nok helst det kan være at du har hatt i litt for mye gelatin :confused: Er litt usikker... Du skal piske så lenge at du er mer eller mindre døv og ser mannen med ljåen :D Neida, bare tulla :D Men, du skal i alle fall piske leeeenge. Du ser på massen når du har pisket lenge nok... Da er den relativt stiv... Bruker å stoppe når det ikke "skjer mer", hvis du skjønner hva jeg mener :)
Det er så stor forskjell på hvor effektive de ulike maskinene er, så 10 minutter er ikke alltid nok... Men, tror jeg kan garantere at du ikke kan piske for lenge i alle fall :D
Må innrømme at så nøye måle jeg ikke, og så nøyaktig er heller ikke oppskriften..:)
Skal lage en porsjon i løpet av helgen, så da kan jeg jo måle litt mer nøyaktig, men det er altså ikke på grammet her :D
Ser av denne oppskriften av kokosboller (ikke lavkarbo - men enkel å skifte sukker med sukrin) - at hun bruker 1 plate gelatin (1 teskje pulver) pr. eggevite - og jeg brukte hele posen på 10 teskjeer LOL
Måtte vel bli nesten gummi det vel - he he.
Men den var utrolig enkel oppskriften din - og det liker jeg.
Kjøper gelatinpulver på vanlig matvarebutikk :)
På boksen min står det at 1 ts pulver tilsvarer 2 plater ;)
1 ss = 4 plater?? :confused: Litt usikker, siden jeg bare har brukt pulver...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.