< Tilbake til oversikten

Diett.no blir betaling

VSB sa for siden:

Ja, har ikke tenkt å betale for det, da jeg bruker den i kortere perioder, men finnes det noe alternativ? (Utover penn og papir).

TrillTrall sa for siden:

Jeg bruker vektned.no, men den er ikke særlig god på diverse næringsstoffer og slikt, regner bare ut prosentvis hvor mye proteiner, karber og fett man har spist.

Tarato sa for siden:

Huff da! dette var jeg ikke klar over. Det er ikke så mange dagene jeg var inne og la inn matopplysninger; og jeg kan ikke huske å ha sett melding om dette da. Men det er kanskje å forvente siden diett.no har inngått en samarbeid emd dr. Hexeberg som jo også "selger" lavkarbokosthold?
For veldig veldig lenge siden kom jeg over excel regneark (i forumet her et sted) hvor det var lagt inn matvarer med innhold og hvor jeg kunne legge inn mengde spist og få en oversikt. Jeg brukte den ikke da diett.no var mye enklere. Kanskje noen vet hvor denne er å finne (om den fortsatt eksisterer)?

nellie sa for siden:

Bruker appen Shape up club. :) Gratisversjonen er mye bedre enn diett.no..

Wonder woman sa for siden:

Ikveld har jeg flyttet over til Myfitnesspal. Bare synd at ikke oppskriftene jeg har lagt inn på diett.no kan flyttes. Så langt er jeg veldig fornøyd, det er gratis, har mange norske varer og jeg kan føre/tracke trening og cm mål på kroppen. Det er bedre muligheter til å sette mål på carbs, fett og protein enn på Diett.no og man kan ta ut rapporter på fra til dato.

My fitnesspal har også app. Jeg har ikke sånn fancy telefon så jeg bruker ikke sånt, men jeg har hørt fra andre at den er bra.

Sjøstjerne sa for siden:

Jeg har brukt GreteRoede, MFP, SparkPeople, Diett.no... Må si det att den beste er vel MFP, men den er veldig myntet på lavkalori da. Det er jo de fleste trackerne synes jeg. SparkPpl skal ha muligheten til å fikses så den teller karbs, istedenfor kalorier, men den funksjonen får jeg ikke til å funke.
Beste jeg har funnet er det regnearket, haha.

Ziltoidia sa for siden:

Nå ble jeg SUR. De kunne da heller ha reklamefinansiert det... eller latt folk velge mellom reklamer og betaling.
Vanskelig å finne en god erstatter som har et like godt utvalg i norske matvarer. Skal ta en titt på de som er nevnt så langt. Kom gjerne med flere tips. :)

Prøvde noen apper i går, og en som kunne fortelle meg at jeg burde spise 1250kcal per dag. HÆ? (En annen har foreslått 1350, og en annen 1560) Bare rot :p

CookingWithGas sa for siden:

Hei!

Jeg har etterhvert laget flere versjoner av regnearket Tarato etterlyser, men jeg har vært borte fra forumet et par år (tilbake med nytt nick) og har derfor ikke lagt det ut før.

Det inneholder hele matvaretabellen, pluss litt mer lavkarboteori enn tidligere (metabolsk fordel, kaloribalanse, forventet vektreduksjon m.m.). Ja - kalorier er også med. Oppsummert har 5 års erfaring med lavkarbo lært meg at det er viktig å se på både karbohydrater og kalorier. Men kanskje det viktigste er å følge med på proteiner så man ikke mister muskelmasse. Der bommet jeg veldig i begynnelsen.

Mitt neste prosjekt var å lage dag-for-dag registrering med grafer, men det har gått litt i glemmeboken :)

Det er altså foreløpig ikke anvendelig for å registrere over tid, men det er moro å leke seg med, og kan muligens gi noen a-ha-opplevelser.

Det kan lastes ned herfra: db.tt/hroy4Nh3

Merk: Det tar ikke hensyn til vannreduksjon i starten av lavkarbodietten, men etter en stund ser det ut til å stemme forbausende bra.

Merk2: Du må tillate makroer i Excel for at det skal fungere.

Og for de som trenger bruksanvisning: Det er kun de grå feltene som skal fylles ut. Start med personlige data, og legg inn noen verdier under Input (gram), så vil du se hvordan dagens fordeling er, og hva du kan forvente av vektreduksjon om du holder deg på dette nivået. Gram/dag viser vektreduksjon for en dag. På ingen måte eksakt vitenskap, men ganske så treffende ut fra min erfaring. Alle verdiene er basert på tall jeg har hentet fra seriøs forskning.

Helt nederst i matvaretabellen kan du også registrere egne matvarer.

Ziltoidia sa for siden:

Herreminhatt for et godt stykke arbeid! O_O Bøyer meg i støvet.

Men jeg er usikker på om jeg har forstått overskriftene i den midterste tabellen til høyre rett. Kanskje du kunne forklare de nærmere? :3

Takk for det :)

Kcal=dagsforbruk basert på alder/kjønn/vekt
MF = Metabolsk fordel ved lavkarbo
Kaloribalanse = Kcal+MF = det man kan innta per dag uten gå opp/ned
Kalorier +/- = kalorioverskudd/-underskudd per dag
Gram/dag = vektøkning/reduksjon per dag i gram
+1 uke og +1 mnd er hvor du ender opp med tisvarende inntak hver dag

Jeg har beskrevet teorien bak regnearket her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32864

Ser at brukeren Val også har laget et regneark basert på utregningene mine, men det tror jeg ikke er lagt ut noe sted.

Ziltoidia sa for siden:

Fortsatt litt forvirret jeg. xD Beklager.

Hva er det som viser kalorinivå man kan ligge på

• For å gå ned på lavkarbo
  • For å holde vekta med lavkarbo?
  • For å gå ned uten lavkarbo?
  • For å holde vekta uten lavkarbo?

Regner ikke med at du har alle representert der, men det var der jeg ble litt forvirret. :p

• For å gå ned på lavkarbo
    < Kaloribalanse

• For å holde vekta med lavkarbo?
    = Kaloribalanse

• For å gå ned uten lavkarbo?
    < Kcal

• For å holde vekta uten lavkarbo?
    = Kcal

Rødt = Minustall. Kalori +/- viser om du ligger over eller under kaloribalansen (på lavkarbo). Tallene blir svarte når du går fra minus til pluss.

Legg inn et par liter melk eller noe, så ser du hva som skjer.

Men jeg skjønner problemet. Laget det for meg selv. Muligens litt geeky :)

Ziltoidia sa for siden:

Da er jeg med. Takker for svar :D
Har lekt meg litt med tall der også, for å forstå hvordan det fungerer. Kjempesmart!

Det forrige regnearket brukte matvaretabellen 2006. Har oppdatert med matvaretabellen for 2012 her:

db.tt/py8ZeaHp

maulie sa for siden:

Jeg velger faktisk å betale for diett.no, da de sier det første de vil komme med er en app til tlf, noe som sikkert blir helt supert! + at siden hjelper meg utrolig mye med å holde styr på ting og gir meg motivasjon! Så gjør meg faktisk ikke noe at de tar litt betalt, når de faktisk kommer til å lage app ++ :)

VSB sa for siden:

Fant appen til denne som jeg tester, men tror ikke man får lagt inn oppskrifter i gratisversjonen.

Myrine sa for siden:

Jeg synes ikke 39,- mnd er så mye å betale for en tjeneste som er så bra som Diett.no.. Bakdelen med utenlandske tjenester er at de har jo ikke de norske matvarene liggende inne.. og da blir det så mye ekstra arbeid..

men jeg ble nyskjerrig på regnearket ditt CwG :D

Yonah sa for siden:

Utrolig arbeid du har lagt ned!

Men for en som ikke aner hva makroer, hva er det? Hva skjer når jeg da tillate det? Jeg bruker forøvrig open office..

Blir glad om du eller noen kan forklare meg dette, for jeg er helt blank..

Myrine sa for siden:

Imse når du trykker Ctrl-S kommer det opp en søkeboks da?

Yonah sa for siden:

Øh, nei det gjorde det visst ikke. Det kom opp en boks med sprøsmål om hva slags format jeg vil lagre i..

milena sa for siden:

Prøv med Ctrl-F. Det spørs hva dataen din er stilt inn på (norsk: S for søk, engelsk: F for find). Tror kanskje det kan være det!

Yonah sa for siden:

Å, takk!
Men jeg forstår ikke helt det med makroer enda. Hva skal man med det, hva er det.. Penn og papir er jeg fortroelig med, regneark er gresk for meg:lol:

Myrine sa for siden:

En makro er ett lite "program" i programmet...
Det at det kommer opp en liten boks som gjør det enklere å søke det er en makro. Altså at en kan trykke en komando så startes det ett lite "program" som gjør det man vil.
Er ikke så flink til å forklare, men håper du forsto.. fikk du lagret dem sånn at søkefunskjonen nå virker?

Yonah sa for siden:

Jeg har ikke lagret noe. Jeg har bare sittet har og spekulert på hva makroer gjør:lol: Det jeg ikke helt har skjønt, er om man kan lagre dager, altså et nytt regneark pr dag uten å få 365 dokumenter.

Myrine sa for siden:

fungerer søkefunksjonen? Ctrl-F?

Yonah sa for siden:

Ja, den virker.

L@dy jojo sa for siden:

Hei nellie, har testet denne appen litt, og den ser jo veldig fin ut, la inn frokosten min på diett.no og inne på shape up. Det var svimlende avvik:

I diett.no har jeg fått i meg 9,24 g protein
og i Shape up har jeg fått i meg 21 gram protein!! :eek:

Nå ble jeg jo usikker på hvilken av disse som er riktig :confused:

nellie sa for siden:

Hva har du spist da?

Myrine sa for siden:

Da fungerer makroene :D

Chamomilla sa for siden:

Så lite som jeg bruker diett.no så kommer jeg ikke til å fortsette med det. Jeg har lagt inn vekt med ujevne mellomrom der fra des. 2010. Det har jeg kopiert over i Excel nå. "Moro" å ha, men ikke så mye mer enn det.
Men forstår godt at de vil ha betalt for alt arbeidet de legger ned. Flittige bruker har jo også bidratt til både oppskrifter og til å få inn nye matvarer...

kamp sa for siden:

Jeg bruker calories 2. Er kjempebra program :)

L@dy jojo sa for siden:

3 ss Cottages Cheese
12 gram blåbær
15 gram mandler
1 kopp traktet kaffe
4 ss fløte

nellie sa for siden:

Når jeg la det inn i Shape up club fikk jeg 9 gram protein:p

L@dy jojo sa for siden:

Å?...da har jeg gjort noe galt...hahaha...må prøve igjen.

nellie sa for siden:

Sikkert ikke. Er sikkert noen matvarer som er lagt inn feil der også, akkurat som på diett.no. Det finnes en mulighet for å scanne strekkoder. Da får du akkurat den varianten du bruker, så blir det helt nøyaktig.

L@dy jojo sa for siden:

Nå har jeg testet litt fram og tilbake, og jeg finner ikke ut hvordan jeg kan holde oversikten over både prosentvis inntak av fett, protein og karber og gram?
I tillegg syntes jeg det går i kalorier...det virker litt forsyrrende for for meg. Jeg har vert inne og endret profilen min slik at det står at jeg skal ha i meg
5% karber 20% protein 75% fett så da hjalp det...

men må jeg endre i profilen igjen for å se hvor mange karber i gram jeg har fått i meg i løpet av dagen?

L@dy jojo sa for siden:

Det med strekkode var genialt da! Men syntes det virker tungvint når man bare ser hvor mange kalorier man får i seg i løpet av dagen,,,kan jeg endre på det så jeg ser f.eks karber?

L@dy jojo sa for siden:

Jeg la inn forskjell i vekt,,,så ikke så rart ...kremt krem.

Foreløbig holder jeg meg til diett.no... klarer meg ikke helt uten den enda kjenner jeg :)

L@dy jojo sa for siden:

Er inne og prøver denne nå,,,tilpasset lavkarbo-diett, det likte jeg godt. Enig med næringsstoffene,,,men bortsett fra det, så er det den beste jeg har prøvd hittil som er gratis!! Tror jeg går for denne :D

nellie sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt, for man ser jo hvor mye man får i seg av både kalorier, proteiner, fett og karbohydrater.:) Gjør man ikke det på forsiden da?

[ATTACH]11058[/ATTACH]

Om du vil se gram eller prosent kan du velge selv.

L@dy jojo sa for siden:

Er det mulig å se rapporter? Eller grafer?

L@dy jojo sa for siden:

Hvordan velger jeg,,,altså jeg fant det inne på profiler,,hvor jeg velger enten prosent eller gram. Men det betyr at jeg må inn dit og endre innstillingen hver gang jeg vil se gram eller prosent?

nellie sa for siden:

Nei, når du velger om du vil se prosent eller gram så er det sånn frem til du evt går inn og endrer igjen. Du kan slide der kakediagrammet er for å se hvor mange gram, når du har prosenter på forsiden og visa versa.

L@dy jojo sa for siden:

Teste denne imorgen da....håpe den er bra :)

Tarato sa for siden:

Takk for at du delte denne igjen CookingWithGas! Jeg prøvde denne da jeg kom over den første gang, og syntes den var fin og lett å bruke. Hvis noe er aktuelt for meg nå bruker jeg heller denne enn en webløsning.

Yrla sa for siden:

Jeg synes ikke 39 kr er for mye å betale. Jeg har lagt inn mange matvarer og oppskrifter der. Jeg liker også oppsettet med målvekt etc. 100 kroner hadde jeg ikke blitt med på.

Takk! Regnearket er ikke noen erstatning til vanlige applikasjoner/websider. Til det mangler det alt for mye. F.eks. å følge utviklingen over tid.

Men det kan være lurt å leke seg litt med det. Jeg tror man skjønner mer om hvordan lavkarbo fungerer med dette regnearket enn med mye annet. Ingen myter - bare fakta :) (Som at 5-6 skiver for mye bacon på en dag kan utligne gevinsten fra lavkarbo når det gjelder vektreduksjon...)

TrillTrall sa for siden:

Det er nok dårlig med denslags, dette nettstedet er bare laget av en av karene der inne som selv ville ha litt ekstra motivasjon til å gå ned i vekt. :) Men synes det funker godt for meg, men savner at proteiner / karber / fett også kunne oppgis i gram. Men det er mulig jeg har oversett det altså...

Wonder woman sa for siden:

Kjempebra regneark! Tusen takk for at du deler!

VSB sa for siden:

39,- blir mye når man bruker programmet kanskje en uke annenhver måned...

Chamomilla sa for siden:

Jeg bruker det ikke så ofte engang. Mange bekker små. En app her og en app der også for den saks skyld.

Skal sjekke det regnearket etterhvert!

VSB sa for siden:

Lastet ned gratidversjonen. Har nesten ikke apper jeg har betalt for og ingen med månedspris.

sylwester sa for siden:

Arg! Måtte betale for å få tilgang til det jeg har lagt inn der, men det blir det siste de ser av mine penger.

Kan jo ellers nevne at Hackers diet er flink på grafer, men er mest orinetert mot en lavkaloridiett. Den er uansett og vil for alltid være gratis :) (trivia: Den startet som et Excelark)

Tarato sa for siden:

Ah.... det irrrriterer meg mer og mer at de har lukket diett.no uten å si fra til brukerne. Tross alt er det registrert personlige opplysninger der, jeg har brukt diett.no til å lagre alle oppskriftene mine. vurderer seriøst å betale for en måned, inn og hente ut det jeg har og så slette profilen. Men det burde absolutt ikke være nødvendig!

Yrla sa for siden:

jeg bruker grete roede nå. dumt man må betale for å se prosentdiagram bare

Yonah sa for siden:

Appen shape up har en gratisversjon der man ser fordeling i gram og prosent. Bruker den jeg, liker den mye bedre enn jeg likte diett.no faktisk.

Moogie sa for siden:

Bruker dere disse sidene til å regne på hva dere spiser? Hvorfor ikke bruke da Mat på data? En gratis program som kan lastes ned fra Matportalen.no :) Eller er det andre ting dere bruker disse sidene til enn å bare regne på næringsinnhold?

TrillTrall sa for siden:

Men da er man vel avhengig av å ha den ene, samme pc'n tilgjengelig hele tiden? Jeg synes det er greit å føre det på nettet for da kan jeg føre det jeg spiser i løpet av arbeidsdagen (når jeg har tid) også så slipper jeg å huske alt og etterføre når jeg kommer hjem.

Tarato sa for siden:

Takk for tipset. Jeg registrerer kun en gang i blant og da er denne grei.

Moogie sa for siden:

ikke egentlig. Bare tilgang til programmet der du er (på de uliek PSene, trur ikke det går an å bruke den på nettbrett eller telefon, desverre) Man kan bare registrer det man ev. spiser og lagre det i en fil på serveren man har tilgang til alle steder. Jeg lagrer filer bare inne på skoleserveren og da kan jeg hente de opp og bruker i programmet andre steder. Men ser så klart poenget med å ha en nettbasert løsning. Det er jo klart enklere :) Men dette programmet er jo norsk, derfor syns jeg den er enkel å bruke :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.