< Tilbake til oversikten

Ms

syl sa for siden:

hei alle sammen,er litt lei meg om dagen nå,har for et par dager siden fått diagnosen ms,er det noen her som vet hvordan innvirkning lavkarbo diett virker på hjerner med ms??må si at jeg føler meg bedre i dietten enn når jeg jukser.
håper noen vet.:confused: fra syl

Anne sa for siden:

Jeg skjønner du blir lei deg, når du får en sånn diagnose. Dessverre så vet jeg så lite om MS, men jeg kan ikke skjønne annet enn at Lavkarbo er bra. Føler du deg bedre, så stemmer nok det. Umiddelbart, så skjønner jeg ikke hva som skulle være galt med å fortsette på Lavkarbo.
Dette vet helt sikkert andre bedre enn meg....

Jeg regner med at du har fått mye og god informasjon fra din lege. Ellers så leste jeg nettopp en undersøkelse om virkningen av Akupunktur på forskjellige ting, og en av de sykdommene som de hadde sikre holdepunkter for å si Akupunktur virkelig hadde god virkning på, så var det på MS.

Det er noen her som vet mye om Akupunktur,så du vil sikkert få noen innspill på det.

Ta vare på deg selv og hold deg i aktivitet så mye du kan...:klem:

Fedonisten sa for siden:

Hei Syl :klem:

Skjønner godt at du er trist og lei deg for dette - det ville alle i samme situasjon bli. Siden du spør litt om råd her i forumet tillater jeg meg å spørre litt jeg. Hvis du ikke vil svare her, så kan du sende meg en PM. OK?
[color=red][/color]
Hva slags type MS har du fått, vet du det?
Hvordan ble det oppdaget?
Hvilke symptomer har du?
Bruker du medisiner?
Har du mistet følighet i armer/ben/halvsidig?
Hvilke råd har du fått av leger i forhold til kosthold og tilskudd da?
[color=red][/color]
Huff - nei nå føler jeg meg brautende og stygg som spør og graver så fælt. Bare la vær og svar hvis du ikke orker masing altså. Blir bare litt engasjert jeg skjønner du. :rodme: Har flere interesser innen 'alternativ medisin' og syns det er spesielt spennende med tarm og har etterhvert også blitt nysgjerrig på MS.
[color=red][/color]
Sier meg enig med Anne når det gjelder lavkarbo i hvert fall :ja: Føler du deg bra ved å leve på lavkarbo - så fortsett med det. Pass på å få i deg nok sunt fett/omega 3 - det tror jeg er EKSTREMT viktig.
[color=red][/color]
:klem: fra stille-altfor-mange-spørsmål-Fedonisten

HP sa for siden:

Har lest flere steder at lavkarbo er positivt for mennesker med MS. Atkinsbøkene mon tro?

:klem: til deg syl

Kristian sa for siden:

I min bok står det at Atkins behandler MS på sitt senter, nøyaktig hvordan står det ingenting om. Mulig det står mer om det i boken hans om bedre helse. Husker ikke navnet på boken i farten.

En nabo av meg holder sykdommen i sjakk med mye trening og godt kosthold:)

Har hørt at MS pasienter får bedre helse av å flytte til eksotiske steder. Tror nok at det er kostholdet som blir endret da;)

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg anbefaler deg Fedon Lindbergs kostråd, som trolig er det beste for deg. Det er lav karbo, men ikke Ketose, som jeg tillater meg å advare deg imot. Det er korrekt at MS er sjelden rundt Ækvator, mens det er hyppig her nord, det er ikke bare maten som er årsak til dette. Mange blir bedre i syden.

Vennlig Hilsen
Torkil

mofe sa for siden:

Hva ligger medisinsk bak en advarsel mot ketose for ms-pasienter?

Hilsen nysgjerrige mofe :)

THE sa for siden:

En venninne av meg som har det holder seg unna kjøtt og alkohol, og er veldig opptatt av å følge visse kostholdråd. Nå vet ikke jeg om hun ikke ville spist kjøtt uansett, da, men les deg opp på MS-foreningens hjemmeside, står sikkert noe om kosthold der.

Det er et sjokk å få en slik diagnose, men mange MS-pasienter lever helt normale liv hvor de bare må ta mer hensyn til kropp og hvile og pleie seg selv. Nå i begynnelsen er det sikkert viktig at du får kunnskap!!!

THE

syl sa for siden:

takk for gode råd og forståelse.men lurer på hvorfor en ikke kan gå i ketose når en har ms?for det er vel da jeg føler meg best.dette her er så nytt,plagene er store med synsforstyrrelse tretthet i muskler og stadige attak som jeg ikke har forstått før nå.skal på nevrologisk og utredes mer,tar ikke medisiner ennu,har vist om det i 3 dager etter mr av hjerne der det ble funnet plakk som det heter.
jeg tar udo olje og trives best på ketolysekuren,har en forferdelig trang til peanøtter de siste mnd,mangler kanskje noe.
igjen takk for støtte.fra syl

HP sa for siden:

Jeg tror det er viktig at du spiser etter hvordan du føler deg best jeg :snill: Etterhvert som du får en føling med MSen din så kan du tilpasse kosten etter den også. :)

Men en ting er kjempeviktig: Gode fettsyrer! Omega3 er nevnt, pass på å ikke spise omega6 rike oljer (Solsikke, soya, mais, "vegetabilsk fett", ++), og velg forholdsvis mye olivenolje og rapsolje framfor smør.

donjuanwannabe sa for siden:

Det synes jeg var rart av deg å si. Du advarer mot ketose, da advarer du jo også samtidig mot ketolysekuren.

Amica sa for siden:

Ja? Selv om han driver med ketolysedietten er han jo en lege og. Kanskje ketose ikke er gunstig for de med MS. Får vente å se hva han svarer :)

xeena82 sa for siden:

I en vitenskapelig studie gjennomført ved Haukeland Sykehus i Bergen har man over en periode forsøkt å behandle pasienter med nyoppdaget MS med en omlegging av kosten. Se artikkelen:

nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/multippel-sklerose/kostrad-ved-ms-2437.html

De matvarene de anbefaler er jo lavkarbo, men ut fra studiene ikke LCHF (trur d blei riktig forkortelse, men poenge va nu at d ikke e høyt fett). Så trur deffinitivt at lavkarbo har noe for seg for de med ms, om enn ikke høyt fettinhold.

Rin sa for siden:

Er det flere her inne som har MS og har erfaring med effekt av lavkarbokosthold?

Jeg er nysgjerrig, siden jeg hadde synsnervebetennelse i februar... og fremdeles venter på nevrolog-utredningen som følge.

Kitt sa for siden:

Har ikke vært borte i noen andre med ms her, tror jeg!

Men om du har ventet på utredning i mer enn 3 måneder, er de jo ikke bekymret for om det er noe skummelt, da! For da ville du kommet innenfor 3 måneders garantien!

Vil du ha fortgang i sakene, kost på deg en time hos en privat- nevrolog!:p
Dyrt, ja, men da slipper du i hvert fall å vente så lenge!;)

Tunrida sa for siden:

Ikke noe hyggelig beskjed å få. Ta vare på deg selv. :klem:
Husk også at ingen som har MS er lik.. En ting kan funke bra for en MS pasient, mens andre med diagnosen kan ha det bedre med noe annet igjen.. Det er så mange forskjellige faser i den sykdommen at man må bare finne ut hva som fungerer best for en selv. Finnes ingen fasit.

Kitt sa for siden:

PPPPSSSSTTTTT! Tråden er mer enn 5 år gammel og trådstarter har ikke vært aktiv her på nesten 2 år!;););)

Minina sa for siden:

Hei folkens:) ser dette er en gammel tråd,mn jeg fortsette litt her.. Har lagt inn et eget innlegg på dette også, men i og med at det ligger en tråd allerede..
Jeg har hatt ms diagnosen i 1 år nå, og har vært skikkelig dårlig to ganger. I dag har jeg vært hos dr Hexeberg, og hun har fortalt meg masse om lavkarbo osv.. Har i utgpkt et sundt kosthold, men kanskje noe mye brød/frukt.. Noen andre med ms her?

Minina sa for siden:

Men hvor skal man da fåenergien som fra, om man skal holde et lavt inntak av karbo, men samtidig lavt inntak av fett??:confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.