< Tilbake til oversikten

Verdens beste lavkarbo-lomper!

#1

Stella27 sa for siden:

Måtte bare dele denne!!
Jeg og min bakerforlovede driver i skrivende stund og lager i stand til fredags taco. Hjemmelaget alt som er, både guacamole, salsa, taco krydder og lomper. Det jeg skal dele med dere her, er en oppskrift noen flotte lavkarbo "kollegaer" delte med meg her om dagen, i søken etter lomper som kan minne om de man kjøper i butikken. TAKK til dere! Vi kommer ALDRI til å kjøpe lomper i butikken igjen. Håper andre også får glede av disse, NAM!!!:D

Perfekt til taco, wraps o.l. Disse lefsene smakte akkurat som grove ”vanlige” tortilla lefser. Dette er den desidert beste oppskriften på lavkarbolefser jeg har forsøkt!

Oppskrift

80 g mandelmel (evt 30 g kokosmel)
5 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 egg (4 dersom du bruker kokosmel)
1 ½ dl kokende vann

Bland sammen alt det tørre.

Ha i eggene, og bland de godt inn med en håndmikser, eller bruk kjøkkenmaskin.

Ha i det kokende vannet, og fortsett å blande godt. I starten ser deigen ganske flytende ut, men etter et par minutter med kraftig blanding blir det en smidig og god deig.

Del deigen i 10 biter. Trykk ut deigen til lefser. Jeg la deigen mellom to bakepapir, og kjevlet den ut så tynn som mulig. For å få lefsene over på stekepannen rullet jeg de rundt en ”lefsepinne”, og la de i pannen. Deigen er seig og god å jobbe med, og holder fasongen godt. Revner lefsene er det enkelt å ”lappe” de sammen igjen.

Stek lefsene i stekepanne eller på en takke på middels til sterk varme.

Lefsene holder seg godt et par dager i kjøkkenskuffen, eller de kan fryses med matpapir mellom hver lefse. De tiner på et øyeblikk, og da kan du enkelt ta opp de lefsene du trenger etter hvert.

Lefsene fungerer forresten også kjempefint som pizzabunn og som pølselomper!


#2

Yonah sa for siden:

Disse er gode ja! Lurer på om det er MariannS sin oppskrift, den skal uansett ligge her fra før.


#3

Stella27 sa for siden:

Jeg fikk den tilsendt videre fra en annen tråd igjen, så det er jeg ikke helt sikker på, de var i hvert fall knall gode!!! Har spart på karbene i hele dag for å kose meg med disse i kveld:)


#4

Dietta sa for siden:

Tror det var jeg som tipset om oppskriften ;)
Den ligger her inne, og er fra Mat for sjelen :)


#5

Stella27 sa for siden:

Stemmer det! TAKK!!! Du får all æren ved middagsbordet i dag Dietta :)


#6

Dietta sa for siden:

Takker og bukker :blomster:
Kanskje på tide å prøve denne selv nå ;)


#7

Stella27 sa for siden:

Ja det må du, jeg trodde aldri at de kom til å bli så gode. Jeg føler at alle slike "brød erstatninger", blir smakene egg, men ikke denne.


#8

Mat for sjelen sa for siden:

Koselig å høre at oppskriften min på Tortilla lefsene har falt i smak hos flere enn meg :D

Ta gjerne en titt innom bloggen min for flere oppskrifter :)

sjelemat.blogspot.no/


#9

Stella27 sa for siden:

Tusen takk for tipset!!


#10

isolde sa for siden:

Du har utrolig mye godt på bloggen din, Tove(?) Tusen takk for mange gode oppskrifter :p


#11

Mat for sjelen sa for siden:

Så koselig Isolde :) Tusen takk...

Tove :)


#12

Tarato sa for siden:

TAKK til både Stella27 og Mat-for-sjelen! Spesielt takk for at dere sier hvor mye kokosmel som kan brukes som alternativ; jeg tåler nemlin ikke mandler....


#13

Mat for sjelen sa for siden:

Bare hyggelig Tarato :D
Dersom du finner oppskrifter du liker med mandelmel, kan dette stort sett erstattes med halvparten kokosmel + 1 eller 2 egg ekstra :)
Ta bare kontakt dersom deter noen av oppskriftene mine du vil jeg skal "konvertere" til kokosmel :D


#14

Tarato sa for siden:

Takk Matforsjelen! Jeg har nettopp bokmerket bloggen din og skal følge med. Selv skulle jeg ha eksperimentert med oppskrifter da jeg har en ganske heftig matallergi; men kjenner at jeg ikke orker i hverdagens tidsklemme. Så jeg holder meg til det samme kjente trygge) og kjedelige maten. Når jeg da kommer på å prøve noe nytt er jeg jo såå fornøyd :) Jeg noterer meg at det kan byttes med kokosmel som du sier, og så tar jeg kontakt hvis det er noe jeg lurer på med oppskriftene dine. Tusen takk!!


#15

Mat for sjelen sa for siden:

Bare hyggelig :):)
Har akkurat spist verdens beste pizza bakt med kokosmel, og lover å poste oppskriften på bloggen så snart som mulig :D


#16

Wonder woman sa for siden:

Disse skal jeg helt klart prøve! Takk for at du deler.


#17

Mat for sjelen sa for siden:

Bare hyggelig :) Håper det smaker :)


#18

brdmnd sa for siden:

Jeg fikk ikke til å bake ut disse, og så gir jeg opp ganske lett. Berget deigen/røra gjennom å koke små klumper av de, til en slags klubb. Spiste de med stekte grønnsaker. Helt greit.


#19

Mat for sjelen sa for siden:

Hm.. Det var veldig dumt :( Brukte du mandelmel eller kokosmel? Hvilket merke fiberhusk brukte du?


#20

brdmnd sa for siden:

Mandelmel og Lepicol psyllium husks. Mulig jeg ikke rørte lenge nok? Men klumpene ble gode de også.


#21

Mat for sjelen sa for siden:

Ja, høres ut som om du kanskje ikke har rørt lenge nok... Du skal røre ingrediensene sammen til en skikkelig deig :) Jeg bruker en håndmikser til dette :)


#22

Nallema sa for siden:

Jeg syns det ble litt mye styr å "bake" ut disse lefsene, så jeg prøvde en vri..jeg brukte samme oppskrift, men uten bakepulver og dobbelt så mye salt. jeg brukte kjøkkenmaskin, og lot vispen gå mens jeg brukte først en desiliter kaldt vann, så varmvannet, deretter helte jeg i kaldt vann til det var en ganske flytende røre. denne helte jeg utover tre bakepapirkledde langpanner og smurte utover så tynt som mulig uten at det ble FOR tynt. stekte alle i ovnen på 225 grader varmluft til overflaten på den øverste var tørr og lysebrunflekkete. Tok ut den platen, og flytte de andre to opp et hakk. På den jeg hadde tatt ut løftet jeg opp hele greia, med papiret og lefsa, og la den med lefsesida ned på stekebrettet mens det enda var varmt, og dro av papiret. Det var litt klønete å få til, men jeg skrapte forsiktig av med en slikkepott til jeg var ca halvveis, da var det bare å dra forsiktig av resten. Satte platen nederst i ovnen mens eg gjorde det samme med de andre platene. Etter siste plate var ferdig brun (første steking) er det bare å skru av ovnen. Så delte jeg opp lefsene i passe store firkanter og stablet de opp med matpapir mellom seg, fikk 6 ganske store lefser pr. plate, tynne og fine :)


#23

Blåbærpiken sa for siden:

Tusen takk.
Jeg pleier å dele en paprika på tvers, sette den i ovnen på 175 grader i 20 minutter til den blir myk og bruke den som taco-skjell


#24

Maja Èlen sa for siden:

Disse ble fullstendig katastrofe hos meg! :( Veldig kjedelig når jeg i utgangspunktet sliter med å stå på kjøkkenet og lage mat. Motivasjonen blir drept straks.

Jeg skjønner jo ikke hva jeg gjorde galt heller. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, og da røren/deigen ble vispet med miksmaster så ble det bare mer og mer tørre klumper. Jeg kunne vipset hele dagen, en deig ville det ikke blitt. Prøvde først og kjevle ut en bit, og det var relativt vanskelig. Hadde mer kokt vann i resten for å prøve å få denne deigen da... noe bedre ble det kanskje, men på langt nær bra. Klarte til en viss grad å få to biter såpass flate at jeg fikk stekt dem på panna, men veldig tynne ble de ikke. Har ikke sjangs å ha verken taco i denne lefsen eller surre den rundt en pølse :lol:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.