:confused::confused::confused:Noen som har erfaring med disse sukkertøyene?
De ser farlig gode ut.. Men jeg tørr ikke å spise de før jeg har sjekket ut litt nærmere. De er søtet med matitol og isomalt. Maltitol er jeg trygg på, har forsøkt å lete litt på nettet etter info om isomalt, men jeg blir ikke helt klok. Det står at 100 prosent av karbene er sukkeralkoholer. altså 92,3 gram av 92,3 gram. :confused::confused::confused:
Så hvilken søtning kan man spise da? Ikke maltitol engang? Jeg gikk jo ned 15 kilo på 7 uker, selv om jeg spiste ganske mye maltitol i forrige runde...
Syns det er veldig godt å ha litt i helgene, siden jeg ikke er noe glad i svinesvor og sånt ;) Er det noen måte å teste dette, uten å gå til legen å sjekke det? Men blodsukker økning har altså ingen sammenheng med ketosen?
Takk for info om dette Gerd, er veldig greit å vite. Tror egentlig at det er ganske mange som ikke er klar over det, det er synd, for det er jo virkelig viktig info. Må ærlig innrømme at det blir ganke mye lengre tid mellom hver gang jeg strekker meg etter en atkinsbar. Skal ærlig innrømme at jeg følte det som et enormt nederlag, for jeg sliter litt rundt dette med maten. For det første er jeg ufattelig mye kvalm, og når jeg først får lyst på noe, så er dessverre ketolysemat langt fra det jeg har lyst på. Syns nok også at det er ganske mye tyngre å komme i gang denne gangen her, på tross av at jeg både har litt mer kunnskap denne gangen, pluss at jeg har et bryllup som burde være gulrot nok. Kjenner at all mat jeg ikke får spise, er den maten jeg vil ha, spesielt brød og pasta, for å ikke snakke om frukt!! Håper det blir lettere etter hvert..
Jeg liker disse, og tar meg av og til et drops. Men tar jeg fler blir det mageknip. Har ikke merket noe stopp i vektnedgang på grunn av disse.
Utrolig gode ;)
Jeg spiste en del barer og liknende i forrige runde jeg også, gikk fortsatt ned over 15 kilo på 7 uker, så det kan godt hende at det ikke er noen stopper for meg heller. Men jeg skal gifte meg i april, og har ikke lyst til å ta noen sjanser:o
Ta det med ro, det blir lettere! Du kan lage pasta selv, det finnes lavkarbobrød som smaker "nesten" som vanlig brød og litt frukt en gang i blant kan man unne seg. Jeg for min del har spist to frukt hver arbeidsdag siden jeg begynte på lavkarbo for halvannet år siden, uten problemer. Jeg tenkte at jeg heller fikk kutte ut frukten når vekttapet stoppet opp, men det har det egentlig ikke gjort. Så da spiser jeg fortsatt min frukt med god samvittighet, og vekten ligger nå ca 27,5 kg under derden var da jeg begynte. Jeg unner meg litt 70% sjokolade når jeg føler for det, et par-tre never med peanøtter nå og da og synes egentlig jeg har det veldig greit. Min erfaring er at man ikke blir lykkeligere av å spise masse sukker, bare slappere og feitere. Og det har jeg ikke lyst til, så derfor skal fremtiden min bygges rundt lavkarbo og trening...
Økt blodsukker kan få deg ut av ketose, altså! For dersom blodsukkeret øker, har jo kroppen tilgang på sukker framfor fett som forbrenning!
Men det er ikke gitt at du faller ut av ketose av f.eks. maltitol. Det virker til å være noe individuelt, og jo mer "jallamage" du får av det, desto mindre taes opp i tarmen din - ergo jo tryggere er du for at det ikke øker blodsukkeret ditt i betydelig grad.
Jeg reagerer endel på maltitol, og har også sjekket blodsukkeret en og to time etter inntak på fastende mage. Ingen betydelig forskjell hos meg. Men det er ikke alltid det er verdt det når man strander på toalettet for natta, akkurat!
Litt i helgene gjør kanskje ikke noen stor skade - å kose seg i helgene er jo nesten rituelt for de fleste av oss, og det er tross alt bedre enn å spise snacks utenom måltidene hver dag! Jeg kan også forstå at behovet for erstatninger er større i starten, selv om det kan være vel verdt å tilstrebe et mest mulig naturlig kosthold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.