lykkeliten2010 sa for siden:
Er redd for at jeg får i meg alt for lite proteiner, og at jeg må spise bare for å spise hos jeg skal få i meg nok.
Hvordan får dere i dere nok proteiner iløpet av dagen?
Er redd for at jeg får i meg alt for lite proteiner, og at jeg må spise bare for å spise hos jeg skal få i meg nok.
Hvordan får dere i dere nok proteiner iløpet av dagen?
Yonah sa for siden:
Kom med et eksempel på hva du spiser i løpet av den dag.
Trener du? Og hvor mye veier du/lengde?
For meg holder det i lange baner å spise noe proteinholder 3 ganger om dagen, feks 1/2boks cottage cheese( selvsagt med fløte til for balanse) til frokost, 3 egg til lunsj og 150-200g fisk, fugl eller kjøtt til middag. Noe mere enn det klarer jeg heller ikke å spise.
Jeg trener, ikke så veldig intensiv, alt fra 2-5 dager i uken. Stort sett sykling eller jillian michaels 30 days, eller styrketrening med kroppsvekt.
Typisk spisedag er feks noen nøtter til frokost, kyllingsalat med masse salat og grønnsaker, litt fetaost og 60-70 g kylling(er ikke plass til mer i skåla mi:) ), eller omelett med 1-2 egg, revet ost, squash, sjampinjong, vårløk, spinat.
Middag er 100 g laks, kylling eller annet kjøtt med div grønnsaker, creme fresh, salat ol. Oftest småmåltider med nøtter, eller fiberknas med ost.
Lager gjerne noe å kose meg med om kvelden, lavkarbopannekaker eller lignende...
:)
Cottage cheese var jo lurt, men jeg tror det blir litt dyrt å spise det for ofte, lever på studentinntekt:) (finnes det forresten syltetøy jeg kan spise uten karbo, til cottage cheesen? :) )
Yonah sa for siden:
Hva om du spiser skikkelig til frokost? I stedenfor noen nøtter tar du feks 1-2 egg, noen grønnsaker og kanskje en bit ost? Eller lager deg oosier og spiser med pålegg? Veldig godt og enkelt.
Har du regnet på det? Kommer du under 1 g protein pr kg kroppsvekt?
Til cottage cheese tiner jeg 50g bringebær, legger de i en boks i kjøleskapet kvelden før jeg skal spise de, har i cottage cheese og enten pisker fløte eller har i 50g creme fraiche til frokosten dagen etter.
cottage cheese koster litt ja, ca 11kr pr porsjon, holder med halve boksen.
Ja, jeg burde kanskje få i meg en bedre frokost, men jeg er fortsatt ltt redd for kcal (gammel vane:) måtte ligge på 1400kcal om dagen før for å unngå å legge på meg), så derfor sparer jeg der jeg kan. Er ikke spesielt sulten om morgenen, og nøttene tygger jeg i meg på forelesning. I morgen skal jeg teste ut bedre frokost, og se hvordan det funker, slipper kanskje mellommåltid så da sparer jeg også litt inn der:) hadde forsåvidt tenkt å teste sånn kaffe med kokosolje og smør i i morgen, men det kan jo vente. ....det er forresten litt skummelt med lavkarbo, det er så inmari mye godt jeg kan spise nå som jeg har måtte avstå fra leeeenge nå, g jeg vil jo helst teste ut alt på en gang :)
Har vært å kjøpt meg cottage cheese, kremfløte og fun light nå, tenkte å lage meg laksemiddag og cc til dessert:)
Nei, har ikke regnet så nøye på det, har vært for slapp og opptatt, men med tidligere beregninger så tror jeg ikke jeg ligger godt an proteinmessig.
BenteR sa for siden:
Det er mye lettere og få i seg for mye proteiner enn for lite.
Proteiner finnes i varierende grad i det meste av mat.
Ett mellomstort egg f.eks. gir deg 7,3 protein, 100 gram Jarlsbergost gir deg 27 protein, 50 gram rå peanøtter gir deg 12 protein, 100 gram kylling eller laks gir deg røft regnet 20 protein, 3 ss creme fraiche gir deg 1 protein, 100 gram fiberknas gir deg 25 protein, 1 skive norvegiaost gir deg 2,7 protein, 50 gram hasselnøtter hir deg 6,5 protein, etc.
Proteinbehovet pr dag varierer fra 1 - 2,5 protein pr kilo kroppsvekt alt etter hvor fysisk aktiv du er.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.