< Tilbake til oversikten

Billige julenøtter blir super godis

MaMilla sa for siden:

Nå i januar er alle jule- produktene på tilbud. Jeg fant julenøtter fra den lille nøtte fabrikken i min lokale Kiwi butikk. 190g blandet nøtter uten skall til 19kr. Paranøtter, valnøtter, hasselnøtter og mandler. De inneholder 5 karber pr 100g. Jeg har hamstret litt, for de går ikke ut på dato før i mai selv om det står jule- på posen:D

Tips1: når jeg kom hjem gikk en pose rett i kjøttkverna(har en sånn fancy sak på min Kenwood Major). Blande med ca 2 ss Tagatese, litt vaniljepulver og en eggehvitte. Det blir en deilig grov marsipan. Former små marsipanbrød og dypper disse i smeltet 70% kokesjokolade. Brukte en pølseklype type pinsett til å dyppe med, da blir det minst søl. Legges på bakepapir på brett og settes kaldt til de stivner. Kan oppbevares i boks i kjøleskapet eller fryses.

MaMilla sa for siden:

Tips2: Jeg har også laget en annen variant som vi har brukt når vi har gjester på tapas eller bare som snop. Har nøttene i en panne, og steker de gyllden brune. Tilsetter litt kvernet Maldon salt, meksiko krydder fra søstrene Grene og litt god olivenolje. Kan også tilsette litt knust hvitløk, men obs på at den lett brenner seg i panna. Dette kan også gjøres med cashewnøtter(de fra Eldorado i rosa boks er gode) Mmmmm når man gjør det på denne måten holder nøttene seg varme lenge og lukter deilig:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.