< Tilbake til oversikten

Avokado?

Stella27 sa for siden:

Nå har jeg forsøkt å lete litt rundt her på lavkarbo.no, når det gjelder avokado. Ser at det er litt uenighet, og jeg lurer på om jeg kan få et svar fra noen som VET. Det jeg ser, er at et par stykker sier at man skal regne med kostfibre, og at en avokado da har over 6 karber per 100 gram, det er det en god del som er uenig i. HVA STEMMER?

Dietta sa for siden:

Kostfiber skal være trukket fra i næringsinnholdet i Norge, i motsetning til fx USA.
Se her, og kos deg med avocadoen din du :smile:

nellie sa for siden:

Hold deg til 1/2-1 om dagen, så går det bra.

Stella27 sa for siden:

Men det sier jo ingenting om hva som stemmer? Om en avokado inneholder kun 0,5 karber per 100 gram, hvorfor skal man bare spise en halv da?

Stella27 sa for siden:

Ja om du ser her, burde jo avokado være helt optimalt å spise, masse fett, og lite karber.

LMPH sa for siden:

Det finnes flere ulike typer avokadoer med dertil varierende innhold av karbohydrater. Anbefaler i denne sammenheng en gammel tråd av Nille som går noe mer i dybden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=426

nellie sa for siden:

Fordi at du bør spise et variert kosthold, med varierte karbokilder? Dessuten finnes det to typer avocado. Den ene har kanskje 0.5, men den andre har mer.

Stella27 sa for siden:

Grunnet til at jeg spør, er for at jeg er ufattelig mye kvalm, MYE mer enn jeg var i første runde.. Avokado er en av de tingene jeg faktisk orker å få i meg:o
MEN, da vet jeg i hvertfall hvilken jeg skal spise :)

Stella27 sa for siden:

Takk for informasjon :)

wenche@@ sa for siden:

sjekker du ketose ? for høy ketose kan gjøre deg kvalm og uvell..

Carisma sa for siden:

Kvalm er man som regel fordi man spiser for lite og drikker for lite vann.

Kanutten sa for siden:

Eller det motsatte! Eter for mye og drikker for mye! Passelig pølse er best.... Pleide bestemor å si.

nellie sa for siden:

Eller fordi at man spiser for mye fett, for fort.:) Da blir ihvertfall jeg kvalm.

Stella27 sa for siden:

Drikker masse vann, men kan nok hende at jeg spiser for lite.. Men grunnen til at jeg får i meg lite mat, er jo fordi jeg er så kvalm:(

Stella27 sa for siden:

Ja jeg er i ketose, sjekker det hver dag:o:)

Carisma sa for siden:

Velkjent lavkarboproblem. Prøv å lage mat med masse krydder, det føles ikke så tungt. Oppskriftheftet på rema har mye bra (dropp bare risen).

Stella27 sa for siden:

Ja nå har jeg gått sånn spykvalm i mange dager, lager DE gode middagene, men enten kommer de opp, ellers orker jeg knapt å spise noe av det.. I morgen skal vi lage lavkarbo taco, hvor jeg skal lage alt fra bunn av. Da skal jeg lage den god og sterk :)

Tusen takk for tipset om rema oppskriftene forresten!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.