< Tilbake til oversikten

Erfaringer med rehabiliteringsopphold for overvektige?

Denderlion sa for siden:

Hei! :)

Jeg har nå fått tilbud om rehabiliteringsopphold og lurer i den forbindelse på om noen har erfaringer med dette?

Jeg får selv velge mellom tre steder: Tonsåsen i Valdres, Evjeklinikken i Evje (ved Kristiansand) og Hjelp24 ved Ringerike.

Er spesiellt interessert i å høre om noen her på forumet har erfaringer fra noen av disse stedene?

pepita86 sa for siden:

Har sev vært på Røros.
Fantasisk plass med fantastiske mennesker.
Jeg dro dit med mål om å lære meg å trene, lære å trives med det og lære å ha lyst til å gjøre det.
Og det har jeg absolutt klart :)
Er ikke lenger skummelt å dra å trene, dørstokkmila er en dørstokkmeter, pausene mellom hver økt er dager istedet for måneder og jeg gleder meg til vær økt :)
Det er en fantastisk fælelse å tørre å være på treningssenter, tørre å gå på timer, ikke bekymre seg for at alle ser på osv :)

Men vekta gikk ikke ned så mye i de to årene jeg hadde periodevise opphold der.
For min del ble det litt for sløvt i forhold til kosthold. Det jeg hadde problemer med var mengde, ikke type mat. Og det var tilnærmet ingen mengdekontroll der, og dermed vanskelig å styre seg og vanskelig å lære nye vaner i forhold til mengder.
Ett år etter jeg var ferdig der begynte jeg på lavkarbo, og endelig klarer jeg å spise fornuftige mengder mat. Jeg klarer endelig å styre meg, unngå søtsaker og overspising. Og jeg går ikke lenger sulten hele tiden slik jeg gjorde på kostholdet vi lærte der.

Men den erfaringen og lærdommen jeg fikk med trening der, den kunne jeg aldri fått andre steder, så den var gull verdt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.