< Tilbake til oversikten

Litt rådvill...

Gudlo 78 sa for siden:

Hei:) Dette med lavkarbo er helt nytt for meg,og jeg har fått mye nyttig info på forumet her:) Jeg må få takke alle dere lavkarbo-veteraner(og dere nye som stiller mangen av spørsmålene som jeg også lurer på) for entusiasmen deres og for at dere engasjerer dere:) Utrolig kjekt å ha et forum som dette! Kanskje jeg klarer meg uten kvikklunsj mer enn tre dager denne gangen:D Men oppi alt dette så er jeg litt rådvill,har lyst på en kick-start,og derfor starte med ketolysekuren. Vil det si at jeg må spise mindre enn 20 karbohydrater per dag? Er det noe annet man bør være obs på for å ikke "skli ut"? Har lest meg til alt dette med rotgrønnsaker og de andre standarene for lavkarbo.Hva skiller den kuren fra vanlig lavkarbo? Kanskje noen her inne har en blogg med diverse meny-forslag som jeg kan få kikke på? Litt greit å få hjelp til å komponere en dagsmeny med riktige mengder av den rette maten nå i starten:) Ha en super fin dag alle som gidd å lese dette:D

Gudlo 78 sa for siden:

Takker for tipset:)

index sa for siden:

Velkommen! Ved ketolysekuren skal du holde deg under 20 gram karbo ja. Men det er ikke sånn at jo mindre karbo desto "flinkere" er du! Du "skal" spise 15-20 gram karbo pr dag, og dette skal i all hovedsak komme fra grønnsaker. Ellers så kjenner jeg ikke så veldig godt til ketolyse, da jeg går på noe i nærheten av Hexebergs filosofi. Ikek ulikt ketolyse egentlig, men jeg tillater meg å ligge på 40-50 gram ca. I hovedsak på grunn av at jeg liker litt frukt av og til. Så ketolyse er det nok andre som kjenner bedre enn meg. Men lykke til, jeg lover deg at om du gir dette en måned eller to for tilvenning så vil du oppdage en helt ny og bedre verden både helsemessig og vektmessig!

PS: Det er vanlig at man er litt ullen i hodet og rar i kroppen den første uken eller to før kroppen har vent seg til å gå på energi fra fett i stedet for sukker, men bare vær tålmodig og hold ut! Så blir det desto bedre etterpå når du er "avvendt" fra sukkersuget...

Gudlo 78 sa for siden:

Kikket litt på eksempler på meny fra Lindberg,og samtlige middager ligger på over 15 karbo per måltid.Det er vel litt i meste laget for meg som skal starte med kotolyse?

langaard sa for siden:

Hei, ta en titt innom Gerds journal:) Hun har masse bra oppskrifter so er "ketolysevennlige":)

Gudlo 78 sa for siden:

Ullen i hodet er jeg uansett index:D Takker så mye for oppmuntrende svar:) Trøkte i meg tre kvikklunsj i går,sånn bare for å ta farvel med sjokoladen,min gode venn:) I morgen er den første dagen i mitt nye liv:):)

Yonah sa for siden:

De er ikke beregnet på ketogen diett nei. Vet ikke hvorfor moho anbefalte deg de, om det ikke var for å reklamere;)

Anbefaler deg å kjøpe eller låne ketolyseboka for å sette deg inn i filosofien og få bakgrunnskunnskap. Mye lettere lese en bok enn å sitter 10 timer om dagen i en uke på nett for å prøve å nøste sammen tråder.

Men enkelt sagt: 3 måltider om dagen a 5g karbo. 1g protein pr kg du veier og fett så du blir mett, sånn rundt 70% av energiprosenten. Karbene skal fortrinnsvis komme fra grønnsaker.

Les nybegynnertråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

index sa for siden:

Når ens venner har dårlig påvirkning på en gjelder det å finne seg nye gode venner. En av mine heter Freia Premium 70% sjokolade, den unner jeg meg en bit av nå og da når jeg føler at jeg har fortjent det. Og stort sett så fortjener jeg faktisk en bit hver eneste dag...:D

Gudlo 78 sa for siden:

Tusen takk for gode råd Imse:)Helt sant det med at det er bedre å kjøpe bok enn å prøve å finne alt på nett.Er jo ikke i seng før klokken 04 om nettene hehe:D Og Index,jammen bra at vennen din vokser på trær og kan kjøpes for penger:)

Gudlo 78 sa for siden:

Kan jeg drikke et par kopper kaffi med melk for dagen? Er lettmelk fyfy,bør jeg heller bruke helmelk? Hva med paprika og agurk? Blomkål og brokkoli er vel bra? Sikkert dumme spørsmål for dere som kan dette...Men det er så kjedelig hvis vekten står stille på grunn av kaffi eller feil grønnsak i salaten:-0

Gerd sa for siden:

Melk= fy .. Bruke heller en fløteskvett (kremfløte)
Grønnsaker= Toppers :D

Se på denne lista inntil du får boka:

www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

:)

og sjekk gjerne karbohydratinnhold her: www.matvareguiden.no

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.