Jeg kjøpte for en stund siden det som kalles lavkarbopasta. Det står da på den at per 100g pasta er det 73g karbohydrater (men at netto karber per 100g pasta er 9g, det de kaller "digestive karbs", altså fiber).
Jeg sjekket også tilfeldigvis en vanlig pakke fullkornspasta fra Sopps, og der står det følgende:
65g karb per 100g pasta og 7 g fiber.
For meg ser jo dette ut som det faktisk er mindre karbohydrater i Sopps sin pasta....men mulig jeg har mistforstått denne utregningen.
Det er Dreamfield sin ja...det står så fint at 31g blir borte gjennom en unik produksjonsprosess...Sånn i utgangspunktet har den jo fler karber enn Sopps sin..Men uansett har jeg aldri spist mer enn 56g av den, og jeg har jo gått ned men da sikkert fordi jeg har kuttet ut alt det andre. Mulig man ikke er i ketose, men for meg er det viktigste å gå ned :-)
Jeg reagerer helt sjukt på jordskokk, med masse luft og diarè. På dreamfields merker jeg kun søtsug. Reagerer kjempemye på søtstoffer også, løs mage av feks en stripe sukkerfri sjokolade.
Jeg testet Dreamfield pasta, men min erfaring stemmer uhyggelig godt med kurven; blodsukkeret begynte og stige en drøy time etter maten og holdt seg høyt hele kvelden (over 8, mot normalt 5 etter en vanlig lavkarbomiddag).
Nå har jo Sopps egen lavkarbopasta også. :) Bakpå pakken står det at den inneholder 60g protein og 30g karbohydrater pr. 100g.(Men fordi den er mye emr mektig enn vanlig pasta, så er 1 porsjon 50g ikke 100g. Så da vil jo 1 porsjon inneholde 15g karbohydrat. Den er laget av Soyaprotein/mel, hvetemel/gluten, eggehvite, veg. fibre og guarkjernemel.
Jeg har prøvd den en gang, og syns den smaker helt som vanlig pasta. (Nå har jeg utelukkende spist fullkornspasta de siste 10 årene, så DET er vanlig pasta for meg.) Eneste problemet med denne lavkarbopastaen er at den ble litt hard. Skal kokes i 15-20 minutter, men selv etter 20 minutter føltes den litt for al dente. Neste gang koker jeg den lengre, og ser om den blir litt mykere da.
Jimmy Moore (Livin'n la vida low carb) gjennomførte samme test med liknende resultat på Dreamfield.
Det vil helt sikkert være individuelle forskjeller, men jeg tror også man kan holde fast på mottoet "om noe høres for godt ut til å være sant - ja, så er det sannsynligvis det".
hehe, jeg måtte smile litt da jeg leste om din pappa, fordi jeg kom til å tenke på meg selv. For noen år siden gikk jeg med blodtrykksmåler et helt døgn hjemme. Den gangen blodtrykket viste seg lavest og finest var da jeg var på et stort kjøpesenter med mange mennesker og shoppet!! Jeg tenker at det er mer en karbohydrater og annet som påvirker hvordan kroppen reagerer. Kanskje din pappa koser seg masse og har det bra med seg selv når han drikker en kopp kaffe, ergo går puls og blodtrykk ned?
Jeg har reaktiv hypoglykemi og fikk føling etter å ha spist Dreamfield-pasta. Ikke bare hindrer slik markedsføring vektnedgang, det er direkte helsefarlig.
:ja: Det kan nok hende at kosen virket positivt. Mamma røyker, men sliter også med høyt blodtrykk. Hun sluttet, men da gikk blodtrykket faretruende høyt opp så hun fikk omtrent beskjed fra legen om å begynne å røyke igjen. Hun begynte og blodtrykket gikk ned til utgangspunktet.
Den fant jeg plutselig på butikken her om dagen. Helt uanmeldt. Ikke prøvd enda da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.