< Tilbake til oversikten

Tacopai!

dingpot sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage en lavcarbo "Pie-crust" - paibunn. Og gjett om det funka! :D Bunnen har totalt kanskje 1g karbo (vegefuel soyaprotein 0 g kh per 100g)

Bunn:

3 dl soyaprotein
100 gram smør
1 eggehvite
1/2 ts salt

Bland mel og salt i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (15 min). Trykk deigen ut i paiformen, og dekk med aluminiumsfolie. Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. Ta bort folien og stek videre i 10-15 minutter til.

Fyll:
200 gram kjøttdeig (eller annet kjøtt)
evt 1/2 løk (om karbo-budsjettet tillater det)
tacokrydder uten sukker
evt hvitløk

1 tomat
en neve oliven (helst grønne)
en neve jalapenos
en neve ruccola eller spinat

3 egg
1 dl fløte (evt creme fraiche)
1ss fersk persille

300 g ost

Server med frisk salat og rømme! (og evt tacosaus)

Stek kjøttdeigen (og løk) og bland inn krydder. Legg fyllet på paibunnen. Legg biter av ruccola/spinat, jalapenos, oliven og tomat oppå. Bland eggene med fløten og persillen, og hell over fyllet i paibunnen. Strø over med ost. Stek videre i ovnen i 20-30 minutter. Bunnen blir skikkelig crispy og god! Bon Appetit!

:cool:

Man kan selvfølgelig variere fyllet som man vil! En løk, litt tomatpure, en tomat, krydder, ost og kanskje noen oliven, og du har en kjempegod ostepai!

Næringsinnholder er ca slik: 3200 kalorier, 17g karbo (med ketolyse soyaprotein, ikke medregnet krydder. Deler paien i 8, har du 400kcal og 2,2 g karbo per stykke. Husk å telle evt rømme, salsa eller salat du har ved siden av.

Daizy sa for siden:

Nam! (igjen) Ble deigen bra?

dingpot sa for siden:

Deigen ble kjempebra! Er såååååå fornøyd!! Crispy og god! Tilsett forresten gjerne krydder og urter i bunnen! Gir en enda større smaksopplevelse!

Helene sa for siden:

kan atkins bakemix brukes?

dingpot sa for siden:

Det kan den helt sikkert, men den inneholder mye mer karber! :p

Magda sa for siden:

Har testet den og den var kjempegod!
Jeg brukte Atkins bake mix. Det var første gang jeg brukte den så jeg har ikke veldig god erfaring i å bruke slike erstatninger. Paien ble sprø i kantene, men ikke i bunnen. Deigen var ekstremt klissete å gni utover i formen, så jeg ville nok senket smørmengden noe. Dessuten vil jeg kutte ut saltet neste gang. Jeg brukte ordentlig smør og det ble salt nok.

Men smaken? Den er det absolutt ingenting å si på! Fantastisk!

Ps. Jeg blandet osten i egge/fløteblandingen og hadde også i revet parmesan. NAM!

luringen sa for siden:

denne skal på bordet i helga!;)

dingpot sa for siden:

Ja smørmengden kan nok reduseres litt. Jeg tok utgangspunkt i det som normalt står i oppskriftene på paibunner. Det hjelper å ha vann på fingrene når du trykker ut deigen. Jeg bruker usaltet smør, så hvis man bruker normalsalta smør kan man kutte ut ekstra salt, helt enig!

Så fint at du likte den da! :D

Iset sa for siden:

Denne skal jeg prøve i morgen. :D

Hyper sa for siden:

Denne ble ganske god den...Neste gang skal jeg ha presset hvitløk i bunnen:)..Hadde ikke hvitløk i dag nemlig...
Smakte litt osm pizzaen, men bunnen ble sprøere!
Tror jeg skal bruke denne paibunnen som pizzabunn framover;)
Pizzabunnen min har en tendens til å bli litt våt og "hengslete"

pepsimax sa for siden:

Synes 3 dl soyaprotein ble ganske mye??

Elanessë sa for siden:

Denne tror jeg at jeg må prøve i dag! abbonere

Pearl sa for siden:

Tror jeg låner denne paibunnen og lager en broccolipai som jeg er så glad i. Takk for lånet.

Mosepjusk sa for siden:

Høres helt nydelig ut!

Bergrosa sa for siden:

namnam, dette ser godt ut!! Må prøves en dag ja!

sma sa for siden:

Denne høres knallgod ut! Skal absolutt testes! :D

luringen sa for siden:

godt! Tror jeg prøver meg på liiitt mindre smør i deigen nete gang.

quebec sa for siden:

usj, har bare soyamel, kan den brukes???

majama sa for siden:

Kan man bruke ketolyse bakemiks tro???????

smilefjes sa for siden:

Dette blir middagen i dag!!! :sikle:

smilefjes sa for siden:

Da er den laget - og spist. DEN VAR GOD JA!!! Og så mett som jeg ble.... den skal vi ha flere ganger, tusen takk!

Heydi sa for siden:

Denne skal lages i morgen :)

swimzy sa for siden:

denne hørte knallgod ut.....den skal prøves, men hvor får jeg kjøpt soyaprotein?? er helt fersk i gamet, begynte min lavkarbodiett idag!!

bærrgen sa for siden:

Å nammis! Denne skal jeg prøve snarest!

Iset sa for siden:

Helsekost, enkelte sportsbutikker, www.proteinfabrikken.no, www.ketolyse.no.

Yonah sa for siden:

Dytter 0pp denne 0g lurer på 0m n0en vet 0m det går an å bruke ket0lyse-bakemiks?Den er j0 ikke av s0ya.

Yonah sa for siden:

Jeg har denne i 0vnen nå, laget med ket0lyse bakemiks.. Brukte 2dl miks=100g= 8g karber. Så det ble j0 en del karber. Jeg laget eggestand av 5 egg 0g en drøy dl fløte/rømme. Bratwürst 0g vårløk i sammen med en g0d haug cheddar.

Bunnen var supersprø før jeg hadde i fyllet.. Angrer på at jeg ikke sl0 i erter slik jeg pleier, f0r den b0blet seg veldig til tr0ss f0r g0d prikking.

Yonah sa for siden:

å, ha, dette var g0dt! Pai er n0e jeg virkelig har savnet! Hva tr0r dere 0m s0yapr0teinet til T0rkil?Gir det bismak? Dette her smakte bare supersprø bunn, aldri hatt så sprø bunn n0en gang:D 0g jeg har bakt mye pai...

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Et lite spørsmål, går det an å bruke mandelmel i stedet for soyamel/soyaprotein/ketolyse bakemiks?

camryn sa for siden:

Eg har aldri laga pai før, og det er første gang eg bruker soyaprotein. :p Deigen min står til kjøling no, men den blei veldig tørr, stemmer det? Måtte klemme den hardt sammen for at den skal "ta form".
Brukte omtrent 100g smør, burde eg ta i meir?

Laelli sa for siden:

Tok utgangspunkt i denne oppskriften og fikk en kjempegod pai :) Ville derfor dele bilder og justeringen jeg gjorde i oppskriften:

1,5 dl mandelmel
1,5 dl kokosmel
1 dl atkins melmix
1 eggehvite
100 gr smør

Ble kanskje litt tørr deig, så neste gang bruker jeg sikkert litt mer smør/evt. et helt egg.
Dere ser selv hvordan deigen hadde sprukket to plasser. Men det gjorde jo ingenting ;)

Tusen takk for oppskriften :)
Nå er jeg hekta på pai, hehe ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.