< Tilbake til oversikten

Noen som kan hjelpe å finne riktig type garn?

Becky sa for siden:

Jeg sitter her med en hekleoppskrift, og skal prøve å finne ut hvilken type garn jeg kan bruke. Garnet som er brukt i oppskriften er i akryl, men jeg kunne gjerne tenkte meg å bruke ull.
Oppskriften er på engelsk, og garnet de har brukt heter Vanna's choice. Når jeg ser på beskrivelsen av garnet på nett, står følgende:

Weight Category: 4 - Medium: Worsted-weight, Afghan, Aran Yarn
Solids in 3.5 oz/100g (170 yd/156 m) balls, Prints in 3 oz/85 g (145 yd/133 m) balls.
100% acrylic
Gauge:
Knit: 16 sts + 22 rows = 4" (10 cm) on size 9 (5.5 mm) needles
Crochet: 12 sc + 15 rows = 4" (10 cm) on size J-10 (6 mm) hook

Har prøvd å se litt på garnkvalitetene på garnstudio.no, men finner ikke noe jeg kan skjønne er omtrent samme tykkelse. For det er vel det det går ut på? Vekten på garnet og lengden...? Huff, jeg skjønner virkelig lite av dette, og håper noen som kan dette kunne vært så snill og hjulpet meg skjønne hvilken type garn jeg kan bruke! :)

BenteR sa for siden:

Jeg ville valgt garn som ved bruk av heklenål 6 vil gi en heklefasthet som stemmer med oppskriften, altså at 12 fm og 10 omganger vil gi en prøveklut som er 10 x 10 cm

Kanskje noe slikt som dette eller andre garn i kvalitet C fra Drops?

Jeg heklet akkurat et teppe med nål 6 i "Sterk" fra dustorealpakka, og ble veldig fornøyd med det.

Becky sa for siden:

Takk for svar:) Skal se om jeg har noe garn liggende som stemmer med drops'garntype c, og prøvehekle en lapp. Skal ta en titt på Du store alpakkas sterk og, liker veldig godt garnet deres:)
Det er en poncho jeg skal prøve meg på, om jeg tør... Kanskje alpakka blir for "slapt" til et sånt plagg?

BenteR sa for siden:

Jeg har ikke laget poncho, men flere sjal i tynn alpakka, og de holder iallefall fint på fasongen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.