Jeg starter opp igjen med lavkarbo etter en lang stund fravær. Merker at lavkarbo er det som funker for meg (i tillegg til trening selvsagt!).
Men det jeg lurte på er: Hvor mange måltider spiser dere for dagen?
(og hva spiser dere som mellommåltider? Vi har ikke tilgjengelig kjøleskap på jobb, så cottage cheese er da dessverre ikke en mulighet lengre for meg).
Jeg spiser stort sett tre måltider, pluss et par mellommåltider. Disse mellommåltidene består for min del stort sett av frukt, men jeg ser jo at mange ikke kan spise frukt slik jeg gjør...
Litt varierende etter hvilke lavkarbofilosofier man følger så legges det større og mindre vekt på mellommåltider. Det folk flest tilsynelatende er enige om er at man ikke skal spise med mindre man er sulten.
Noen retninger sverger til periodisk faste som et hjelpemiddel dersom man er frisk og fin, andre holder på den tradisjonelle tanken om at mellommåltider er bra og nødvendig. For min egen del så går jeg enklest ned i perioder hvor jeg IKKE tvinger det til å være lenge mellom måltidene, men hvor jeg naturlig faller i 2 til maks 4 måltider om dagen og da uten småspising. Forsøker jeg å tvinge fram denne rytmen så virker den ikke å fungere. Jeg må altså begynne med et kostold og en døynrytme som gjør at dette kjennes riktig... da funker det. (Jupp. Høres helt mumbo-jumbo ut... jeg vet.)
Jeg har en pose salte nøtter og en boks med makrell i tomat stående på jobb i tilfelle jeg blir skrubbsulten. Begge deler kan oppbevares i lang tid i romtemperatur. Nøttene kortest.
Jeg spiser når jeg er sulten, jeg. I mitt tilfelle betyr det som regel 2 måltider daglig. :cool: Oftere enn det trenger ikke kroppen min å spise, så lenge jeg velger riktig mat med tilstrekkelig fettinnhold.
om du ikke har tilgang på kjøleskap på jobben så ville jeg invistert i en matboks med kjøleelement. www.iherb.com/Fit-Fresh her er det mange ulike varianter, jeg har 3 forskjellige, og er veldig fornøyd
Jeg kjøpte en matboks med kjøleelement på Rema, den lignet litt på den der på en måte. Elementet var imidlertid så tynt at det tinte alt for fort så den lever nå et nytt liv som medisinskrin med salver og plaster i...
Som regel en banan og ett eple pr. dag på jobben, ikke noe i helgen. Har fungert greit for meg hele veien, så jeg har ikke sett noen grunn til å kutte ut frukten.
Takker så mye for svar!
Nå er matboks med kjøleelement bestilt og jeg gleder meg til å kunne spise litt imellom lunsj og middag igjen! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.