< Tilbake til oversikten

Blir så trett av magnesium

Muff-muff sa for siden:

Jeg MÅ ta magnesiumtilskudd, hvis ikke får jeg raskt mangel på det. Problemet er at jeg blir så gruelig trett og slapp av tilskuddet. Jeg tar 600 mg hver kveld og sliter enormt med å komme meg ut av senga om morgenen. Elimineringsmetoden forteller meg at dette er på grunn av magnesium-tilskuddet :(

Noen tips? Andre som har det slik? Hvilket tidspunkt er eventuelt best å ta magnesium på?

Yonah sa for siden:

Du er helt sikker på at det er magnesiumen som gjør det? Jeg blir trøtt før snegetid av magnesium, men om jeg er trøtt om morran handler det om andre ting( feks at jeg har ME, ikke sovet nok, overgang til ketose etter en sprekk mm).

Muff-muff sa for siden:

Ja, helt sikkert. Jeg vet de fleste kun blir trette rett etter inntak, men jeg er trett i mange, mange timer uavhengig av søvn og annet. Jeg har kuttet magnesiumen i perioder for å sjekke og det er det eneste som sammenfaller med trettheten. Dessverre får jeg kramper, humørsvigninger og annet uten, så det er jo heller ikke noe alternativ...

Yonah sa for siden:

Du har sikkert prøvd med litt mindre magnesium også?

Muff-muff sa for siden:

Ja, jeg tok 300 mg en stund, men da fikk jeg kramper og musklene sviktet på min daglige, bratte gåtur :/

Takk for at du tenker sammen med meg, Imse, det setter jeg stor pris på :)

Yonah sa for siden:

Du jeg kom på noe, mangel på kalium kan gi kramper. Og jeg lurer på om ikke ketolysetablettene bl.a. inneholder kalium. Hva med å få tatt en kaliumprøve?

Jeg har uten legeinnblanding tatt kalium, fordi jeg så at jeg fikk skikkelig lite kalium i perioder, og tok da 750mg, noe som er langt under dagsbehovet, men da sank også mitt behov for magniesium.

Muff-muff sa for siden:

Det var smart, det skal jeg forsøke :) Takk!

smgj sa for siden:

Det kan jo lønne seg å se hvilken magnesiumtype du tar og så forsøke noe annet, eller magnesiumcaps (som er en blanding av flere magnesiumtyper).

Newstart sa for siden:

Drikker du nok? :)

Muff-muff sa for siden:

Jeg drikker tre liter vann om dagen, går ikke tørst.

Har nå forsøkt Imses tips. Tar kalium og mindre mengde magnesium, og nå er problemet tilnærmet forsvunnet. Takk for alle svar :)

Yonah sa for siden:

Er du kvitt urolige bein også?

Uansett superbra!

Kanutten sa for siden:

Jeg går utifra at du har fått kalium hos legen for kalium er ikke noe man trikser med selv. Men en banan eller fire gir bra kalium.

Jeg går selv på ganske lav kaliumdose; 750 mcg, men må sjekke hos lege to ganger i året.

Yonah sa for siden:

Dersom man vet sikkert at man får seg for lite, så lurer jeg veldig på hva som er så farlig med å ta en tablett som gir rundt 1/2-1/3 av anbefalt dagsdose. Jeg vet hva som er farlig med FOR mye, men når man som meg feks lå på så og si ikke noe kalium, så har jeg i perioder tatt en tablett nå og da. Jeg skal forretsen sjekke hps lege nå, for å se hva nivåene ligger på.

Kanutten sa for siden:

Det er akkurat det 'vet sikkert' som er så vanskelig. Jeg hadde for lite og ble testet et helt døgn mens de gav meg kalium, nettopp for at det ikke skulle bli for mye igjen. Trenger man kalium bør man også få sjekket elektrolyttene av og til.

Bik sa for siden:

Er det nok å ta multivitaminer som inneholder magnesium, eller bør man ta ekstra magnesium? (Litt utenom trådstart, men :o

Dilly sa for siden:

Og jeg er alltid trøtt, men aldri tenkt på at magnesiumen spilte noen rolle. Hmm... nyttig info! Takk!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.