< Tilbake til oversikten

Gode fettkilder

MissPivotal sa for siden:

I et kosthold med såpass høyt inntak av fett, så ønsker jeg å spise best mulig fett. Dessverre så er ikke dette noe jeg vet så fryktelig mye om. Da tenker for eksempel på: Hvilke oljer er best å bruke, og hvorfor? Leste noe et sted om at enkelte oljer inneholdt noe som ikke var bra på Lavkarbo, men kan ikke huske hvor.

Jeg får i meg fett først og fremst via kremfløte, smør, rømme, CF og ost. I perioder spiser jeg også en del avokado og nøtter. Oljer bruker jeg nesten ikke.

Mitt spørsmål er derfor: Hvilke fettkilder vil du anbefale? På forhånd takk :)

smgj sa for siden:

Smør, olivenolje, kokosolje og alt av fiskolje... avocado/kokosprodukter/naturlig fett i fisk og dyr (best fra ville dyr og mindre bra fra dyr som fores opp på store megder korn.)

Hovedtesen er - veldig ungt behandlede oljer med mye omega6 er fyfy
Oljer med høyt innhold av mettet eller enumettet fett er bra (oliven, avocado, macademiaolje IKKE solsikke, soya og raps kun om den er kaldpresset).

Kokosfett består av middels lange fettkjeder som går rett til forbrenning, ikke til lagring.

Sist men ikke minst, folk flest får i seg mye mer av omega6 enn av omega3 (omega3 - og i sær den mest biotilgjengelige varianten finnes mest i fet fisk), og vi bør jobbe for å få i oss mer omega3 og minke omega6.

Mettet fett (det såkalte fjøsfettet) bør altså i et lavkarbokosthold være en av hovedkuldene til energi sammen med enumettet fett, små mengder omega6 og større mengder omega3. Ja, også unngå såkalt "herdet" fett. Det er mishandlet og vi er ikke sikre på at det er bra på lang sikt.

Ble rotete det her...

Takk for svar! Jeg med på en del, men trenger oppklaring på noe :)

Hvilke oljer var det du mente hadde mye omega 6 i seg? Soya-, solsikke- og rapsolje?

Og hva er herdet fett?

smgj sa for siden:

Herdet fett er typisk margariner og delfiafett. Det er fett som i sin naturlige form er flytende i romtemperatur, men som gjennomgår en kjemisk prosess for å endre struktur og dermed også smeltepunkt.

Når det gjelder oljer finnes det flere oversikter på nett:
www.rejuvenation-science.com/omega-3-6-oils.html
180degreehealth.com/2010/02/omega-6-content-of-common-foods

Problemet med ubalanse/for mye omega6 er at det kan være sykdomsframkallende og da typisk de kroniske som man både lever og dør med (om man må), men som forringer livskvaliteten og som man dermed helst vil unngå eller utsett lengst mulig.
www.umm.edu/altmed/articles/omega-6-000317.htm

Tusen takk for hjelpen! :)

Hva med mills majones egentlig? Ser den inneholder soyaolje, og har 48 g flerumettet fett per hundre gram vare. Siden du sa at mettet og enumettet var bra, regner jeg med at flerumettet kanskje ikke er så bra?

smgj sa for siden:

Flerumettet er en samlebetegnelse for flere langkjedede fettsyrer. Deriblant omgea6 og omega3. Soyaolje inneholder fryktelig mye omega6 i forhold til omega3. Så dette er et produkt man bør begrense, ja.
Det finnes en majones (kavli?) med rapsolje. Den er iallfall bedre forholdsmessig om man spiser mye majones.

Dietta sa for siden:

Hvis jeg ikke husker feil, er Coop's egen majones laget på rapsolje :)

Kipp sa for siden:

og den smaker HØGG.

Lag heller majones selv. "High Oleic Sunflower oil" må jo være en bra olje til tross for at den kommer fra solsikke. Den er avlet frem for å gi et høyt innhold av enumettet fett og det kommer frem i tabellen over.
Den smaker i tillegg ingenting og er derfor utmerket å bruke til f.eks. majones.

Eneste produsenten av dette i Norge, som jeg har funnet, er Helios sin "stekeolje". Det står bakpå "Solsikkene er avlet frem spesielt for å gi en olje som tåler høye temperaturer ..."
I tillegg står det lenger nede at innholdet av enumettede fettsyrer er 78% og flerumettet 7% og mettet 8%.

Jeg kjøpte min på Meny og den var slett ikke dyr.

Lillemy71 sa for siden:

Man skal selvfølgelig være oppmerksom på balansen i omega 3-6 regnskapet sitt, og velge matvarer deretter, men jeg synes absolutt at det bør nevnes at dersom man har lagt om til et godt lavkarbokosthold med rene matvarer, er mange av de verste omega 6 kildene eliminert.

Sørg for å velge gode fettkilder som nevnt ovenfor her og ikke minst gode omega 3 kilder - og da tenker jeg ikke på Møllers tran :rolleyes:

Omega 3 kilder:

Så majonesen din er kanskje ikke verstingen, så sant du ikke bruker en pakke til dagen :ja:

taraquin sa for siden:

En litt glemt men meget god fettkilde er rød palmeolje (velg den som er dyrket bærekraftig for all del, ikke regnskogdreperen). Den smaker godt sammen med mange typer kjøtt, inneholder svært mye vitaminer, har mye mettet og enumettet fett (bare 10% flerumettet) og egner seg dermed godt til stekning. Det finnes forskning som viser at den kan ha forebyggende effekt på HKS (dette skyldes trolig det høye innholdet av vitaminer og mineraler, bl.a en spesiell type e-vitamin som finnes i svært få andre matvarer).

Mine hovedfettkilder, alle kaldpressede oljer eller hele matvarer unntatt selolje:
Rød palmeolje
Kokosfett
Olivenolje
Hampolje
Linfrøolje
Selolje
Meierismør
Avokado
Fet fisk (spesielt laks\makrell)
Kjøtt med fett på
Egg
Feite meieriprodukter uten tilsatt sukker

OK fettkilder da de forekommer i matvarer jeg bruker, prøver dog å velge andre og kaldpressede om jeg kan:
Rapsolje varmpresset
Bremykt
Olivenolje varmpresset
High oleic solsikkeolje

Fettkilder jeg prøver å unngå helt:
Solsikke, palmeolje (pga regnskog, ikke helse), soya og maisolje

Omega 6 i seg selv er ikke et problem, man kan faktisk ha et brukbart høyt inntak uten problemer, MEN man må da innta endel omega 3, spesielt marin for å unngå uheldige effekter. Det største problemet med omega 6 er i mine øyne at kildene til det er dårlige, som oftest varmpressede oljer, korn og andre typer mat som inneholder svært lite omega 3.

smgj sa for siden:

Hvilken e-vitamin er dette?

Når det gjelder mengden umettede oljer så vet ikke jeg, men har fått med meg at det er fagfolk som mener at totaltrykket av umettede oljer heller ikke bør bli for høyt? (Men jeg er altså helt på nett med konklusjonen din, at hovedproblemet for de fleste nok er forholdet omega3/6 og kvaliteten på oljene man bruker. )

Edit: googlet, jeg og ser det der e-vitamin i tocotrienol-form du sannsynligvis mener. :)

taraquin sa for siden:

Tror det var den ja, husker ikke hva den het, uansett kan palmeolje så lenge den er bærekraftig framstilt være en fin fettkilde og en av få som egner seg til stekning. De største problemene med omega 6 er at det hovedsaklig kommer fra sterkt raffinerte matoljer hvor alt av andre næringsstoffer er borte, de er utsatt for svært høy varme og der kommer vi til en nytt problem: Mange steker i dem. Flerumettet fett tåler stekning dårlig og det oksiderer. Mettet fett tåler stekning klart best. Flerumettet fett bør kun brukes til matlaging ved max kokepunktet, jeg mener at alle oljer man bruker bør være kaldpressede da de inneholder mange fine næringsemner med positive egenskaper utover fettsyrene. Unntaket er fiskeoljer\selolje da det inneholder endel miljøgifter. Små fete fisker som makrell, sardiner, sild etc kan utgjøre hovedvekta av marin omega 3 da de inneholder lite gift.

Jeg bruker kun smør, rød palmeolje og kokosolje til stekning. I supper\gryteretter\smootier bruker jeg endel olivenolje, linfrøolje og hampolje, alltid de kaldpressede da de gir mer smak og inneholder mye bra :)

Mye omega 6 fører til endel problemer, faktisk ikke så mye ift betennelser som man trodde tidligere da noen av omega 6 fettsyrene er betennelsesdempende, mens andre betennelsesfremmende. Omega 3 i store doser er heller ikke bra da det f.eks virker blodfortynnende. Jeg prøver for min egen del å få i meg minst 1 gram marin omega 3 pr dag. I tillegg får jeg i meg 1-5 gram vegetabilsk omega 3 og kanskje rundt 10 gram omega 6.

Tusen takk for mange gode råd her :) Skjønner at det er et område jeg må sette meg ordentlig godt inn i.

BenteR sa for siden:

Mine hovedkilder til fett er faktisk frø og nøtter, fet fisk, kokosolje og olivenolje.
Jeg bruker selvsagt full-fett meieriprodukter, ekte smør og kjøtt med fett + bacon, men når jeg summerer opp hvor fettet mitt kommer fra, så er det meste altså fra nøtter, frø, fet fisk og olje.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.