Dragen sa for siden:
Er noen av dere som vet noe om proteiner? Som vet hva som er fellesnevneren i egg, melk, fisk, soya og nøtter? Og som vet hvilke typer erter som inneholder det samme?
Dragen sa for siden:
Er noen av dere som vet noe om proteiner? Som vet hva som er fellesnevneren i egg, melk, fisk, soya og nøtter? Og som vet hvilke typer erter som inneholder det samme?
Kristian sa for siden:
Melk inneholder kasein og to typer myseprotein. Tror ikke du finner de proteinene igjen i andre matvarer.
Muskat sa for siden:
Hvis du er allergisk mot alle disse forskjellige matsortene er du mest sannsynlig allergisk mot en rekke ulike proteiner, for proteiner er stort sett unike for hver kategori av plante- elelr dyreriket. Hver fisk har noen proteiner som bare finnes i den fisken, for eksempel. Men hvis du mot formodning er allergisk mot ett felles protein i disse, da har du et alvorlig problem, for da er du allergisk mot noe som finnes i de aller fleste (om ikke alle) typer mat.
Min anbefaling: Gå til en spesialist på allergier!!!
Muskat
PS: Dette er anbefalingen til en spesialist i mikrobiologi, ikke meg.
Nooria sa for siden:
Men hvorfor er det så mye allergier mot protein? Det virker for meg som om veldig mye matallergi er rettet mot protein :confused:
Dragen sa for siden:
Jeg vet ikke. Det er heller ikke jeg som er allergisk, det er toåringen min.
Muskat sa for siden:
Dette er allergi
Allergidiagnostikk
Allergener og allergenkilder
Og akkurat hvorfor kroppen reagerer allergisk på enkelte ting er det vel ingen som vet. Eventuelt finnes det kanskje noen genforskere som er på sporet etter hemmeligheten. Anlegget for allergi ser ut til å være arvelig, er mor eller far allergisk bør de være veldig obs på hvilken mat de gir barna i de tidlige årene for ikke å framkalle allergier, men også avhengig av miljøet: slik at hvis du er stadig utsatt for hårspray (som frisører er) kan du utvikle allergi mot det, selv om du ikke er tilbøyelig til å bli allergisk generelt.
Grunnen til at vi reagerer på proteiner er sannsynligvis at det er så utrolig mange av dem over alt omkring oss, i alle levende organismer og i støvet og avfallet etter dem, fra virus til elefanter.
Muskat
Mum 4 2 sa for siden:
Kan svare såvidt for peanøtter da poden min er allergisk mot dette. Dette er en belgfrukt som er i slekt med soyabønner, andre bønner, erter ol. Heldigvis reagerer poden vår bare på peanøtter. Alt det andre går greit.
Dragen sa for siden:
Det stemmer veldig bra med at Lillebror nekter å spise erter. Jeg har ikke tvunget han heller, for jeg har sett at erter ofte står på liste sammen med nøtter og soya.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.