< Tilbake til oversikten

Tiramisu nøtter

nonta sa for siden:

Bilde og utregning av næringsinnhold finner du på bloggen min, Pure Food Lifestyle:

nytlavkarbo.blogspot.no/2012/12/tiramisu-ntter.html

Her er en liten oppskrift på egenkomponerte Tiramisunøtter :)
Jeg hadde så utrolig lyst på Tiramisu i jula, men- Det blir jo ikke spist, alle (inkludert meg selv) er jo så METTE! Så jeg lagde noen nøtter i stedet og hev i frysen.

Veien ble til mens jeg gikk:

Jeg startet med å ta så mange nøtter som jeg ville ha og stekte dem 10 min på ca 200 grader. Slik tørker de ut litt, og trekker til seg fukt bedre.
Etter dette helte jeg dem over i et litermål og helte på amarettolikør til nøttene var dekket.
Jeg lot det stå i noen timer, og endel av væsken forsvant, men jeg var ikke helt fornøyd..
Derfor dampet jeg dem. Jeg la over folie, tok likør/nøtte blandingen og stekte dem ett par timer ca, til det bare var et seigt bunnlag med likør igjen.

Jeg gnei likør"essensen" inn i nøttene og rullet dem i kakao. Jeg brukte råkakao, dette er sunnere, også var det kun det jeg hadde tilgjengelig..
Så heiv jeg de i frysen. Nøttene ble litt myke og seige med god smak av amaretto.

Jeg tenker jeg brukte ca 2 dl og ca 200g macadamianøtter. ca 4-5 ss kakao

Fortsatt god jul :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.