< Tilbake til oversikten

Bare lurer ... Lurt eller ikke lurt?

Newstart sa for siden:

Når man inntar mye/ekstremt mye karbo en dag eller to. For så å spise ekstremt lite/ eller ketogent uken derpå. Er det positivt eller negativt for kroppen?

Kitt sa for siden:

Det skal i hvert fall være veldig stressende for kroppen å gå inn og ut av ketose, så helt lurt tror jeg ikke det er.
De som går rett på ketolyse fra et høykarbokosthold, blir jo som regel ganske dårlige!:eek:

Rin sa for siden:

Tja, det spørs om du mener ukentlig, eller en sjelden gang? Å gjøre dette ofte er nok mer stress enn noe annet for kroppen, og lite hensiktsmessig - i alle fall for vektreduksjon, og for min kropp ville det også gått utover generelt velvære, siden det ikke er behagelig å være verken "karbo-fyllesyk" eller å gå inn i ketose igjen.

Men personlig har jeg erfart at sånn en gang hver 3.-4. måned er det positivt for meg - vi er forskjellige! - å gjøre en såkalt "refeed". Ikke lassevis med sukker, men mye karbohydrat i form av stivelse, på en dag - for meg gir det økt kroppstemperatur og også litt bedre metthetsfølelse og søvnkvalitet i flere uker etterpå. Men det har sittet langt inne å "innrømme" at det er bra å mumse bananer og søtpoteter iblant, altså. :cool: Læringsprosess!

Newstart sa for siden:

Ja jeg hører det er veldig forskjellig. Men har kommet over mange nå som har spist endel høykarbo nå. Å skal kjøre fullstendig ketose frem til jul for så å spise masse igjen..... Bare begynte å lure på hvor sunt det er å gjøre det slik. Jeg merker at hvis jeg spiser høykarbo en dag eller to, for så å ikke spise noe så klarer jeg meg lenge uten mat. Trenger liksom ikke noe, helt til karboen har gått ut av kroppen. Da må jeg jo tilføre noe. Men det er vel mer faste enn ketolyse da. Men to sider av samme sak. Det er jo som Kitt sier også at det er jo ganske hardt for kroppen å gå i ketose, iallefall inn og ut ofte. Så ......:rolleyes:

MissPivotal sa for siden:

Jeg har også tenkt en del på dette. Jeg tror at mange som går på lavkarbo, men som ikke har som mål å være i ketose, ofte kommer i ketose på grunn av lavt inntak av karbo. Om man feks har som mål å ha i seg mellom 30-50 gram hver dag, kan man jo i teorien fint svinge inn og ut uten at man egentlig vet det. I tillegg er det disse dagene med utskeielser som av og til har. Er det virkelig så farlig? Om jeg for eksempel to helger i måneden unner meg Sushi. Er det virkelig stressende for kroppen min? Jeg aner ikke, men jeg undrer. Selv merker jeg ingen negative bivirkninger av å gå ut av ketose om jeg gjør det med vanlig høykarbomat. Gjør jeg det med mye sukker derimot er det ren tortur!

smgj sa for siden:

Det kommer nok veldig an på hva man "bryter ketosen" med... Om man spiser litt ris (men nok til å bryte ketosen) som en del av et ellers lavkarbovennlig måltid så vil jo det ha en helt annen fysiologisk virkning enn om man tryner i en pose laban (les: rent, hurtigvirkende sukker)...

Tenk på hvor forkjellig blodsukker og insulin vil virke i de to eksemplene.

Edit: jeg tror ikke inn/ut av ketose er noen magisk grense man må holde seg på en bestemt side av - jeg tror det er mye viktigere å spise sånn at vi unngår de store toppene og bunnene mhp blodsukker/insulin. Om det er i eller utenfor ketose vil nok mer være preget at individuelle forskjeller (noen har lav toleranse for svingninger og bør da for friskhet og velvære antakelig ligge nærmere, eller stabilt i ketose enn det som er nødvendig folk med høyere toleranse).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.