< Tilbake til oversikten

Hva slags søtning funker best i marsipan?

mysil sa for siden:

Jeg skal lage marsipan og veit ikke hvilken søtning som funker best. I fjor brukte jeg en blanding av splenda(melis) og sukrinmelis, men syns ikke den blei så god. Var heller ingen andre som likte marsipanen :p
I skapet har jeg splenda, sukrin, sukrinmelis, natreen strø + flytende og flytende stevia med og uten smak.
Noen som veit om noe av dette kan blandes for å få mest mulig lik smak som sukker? Evnt blandingsforhold til 1 kg mandler? Eller er det andre søtninger som funker bedre enn det jeg allerede har?

Ziltoidia sa for siden:

Sukrinmelis er nok best på konsistens... men det er nok delte meninger om smaken, ja. Tagatesse pleier jo å være en vinner på smak, men om det er finmalt nok vet jeg ikke. Du får lage en prøveklatt. :p Å gå til innkjøp av Tagatesse vil jeg si er verdt det uansett. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med blandingsforhold, men kan si så mye som at Tagatesse er mye søtere enn sukrinmelis, så det må jo tas i betraktning.

mysil sa for siden:

Jeg klarer ikke den kalde smaken på sukrinmelisen :P Tagatesse har jeg ikke testa ut ennå, men da får jeg prøve den :)

sylwester sa for siden:

Jeg bruker Konjakk, tørkede aprikoser, flytende natreen og stevia.
Husker ikke helt hvor mye av hver, men det er veldig lite søtning i forhold til tradisjonell marsipan som pleier å ha mer sukker enn mandler. Jeg liker forøvrig Anthon berg og forsøker å få en smak/konsistens i nærheten av det.

Det er flere oppskrifter på forumet som du kan ta utgangspunkt i :)

mysil sa for siden:

Da trur jeg at jeg kanskje prøver flytende søtning jeg også, enklere det enn å male opp strø søtning til melis :)
Har pløyd meg gjennom mange oppskrifter, men de har vært gamle så tenkte kanskje det var noen som hadde nye oppskrifter ettersom det har mere søtningsalternativer i landet :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.