< Tilbake til oversikten

Sukker og ketose

Maria29 sa for siden:

Noe rart skjer. I går spiste jeg en pepperkake (høykarbo) samt litt deig:eek:
Idag havna det søren meg litt marsipan,kransekakemasse og små hjemmelagde konfektbiter i magen.. Jula er hard,hehe!

Men,både i går og i dag viser det seg at jeg er i ketose( mørk stix og tydelige lukter..) det skal jo ikke være mulig??

Jeg har ikke hatt en eneste sprekk på de 6-7 ukene jeg har holdt på,dette er første. Drikker alltid rikelig med vann og spiser ellers rett.

Hvorfor er jeg i ketose med så mye sukker i kroppen?

smgj sa for siden:

Antakelig fordi du ikke har fått i deg mer karbohydrater enn at de har gått rett i musklene, og du på grunn av tomme glykogenlager før ikke har fått så mye at du må begynne å forbrenne karohydratene.

Tenk deg et glass i en skål. Når skåla blir våt har du fått i deg så mye karbohydrater at du faller ut av ketose. Musklene dine er glasset. Men ennå har du ikke fått i deg mer enn at du bare har fyllt glasset...

Så nå har du muligheten til enten å stoppe å fylle det glasset (= tilføre overdrevne mengder av feil karbohydrater) eller å tømme det (=tung styrke sånn at man faktisk bruker glykogenlagrene)for å gjenopprette reservekapasiteten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.