< Tilbake til oversikten

Hjelp søkes

Frøken-Fryd sa for siden:

Ifjor gikk jeg på streng lavkarbo i ca 3 måneder hvor jeg da mistet 12 kg. Etter det gjennomførte jeg en letter versjon lavkarbo da jeg ble gravid og etterhvert dabbet det bare helt av.
Nå når jeg ønsker å komme tilbake til den vekten jeg oppnådde ifjor får jeg mer eller mindre ingen resultater. Dermed stoppet jeg opp med lavkarbo og kjørte shake i 3 uker slik at jeg følte jeg fikk en kickstart.

Nå er jeg livredd for at hvis jeg starter på lavkarbo, og inntar all fettet som man behøver (noe jeg ihvertfall gjorde ifjor), at jeg da ender opp med å bare legge på meg litt vekt...

Er det noen som har erfaring, eller vise ord og komme med? Trenger så sårt hjelp da jeg ikke ønsker å følge gamle vaner nå som vi er i Desember.

Yrla sa for siden:

Om du legger på deg trenger det ikke å være i form av fett men mer tarminnhold om du ikke inntar flere kalorier enn du bruker. Diett.no regner ut kaloribehovet ditt i forhold til aktivitetsnivå, alder etc. Legger du inn maten du vil spise der så ser du hva du får i deg av kalorier og næringsstoffer, så slipper du å uroe deg.:)

Yonah sa for siden:

Det er ikke meningen man skal proppe i seg masse fett. Poenget er at man tar vekk en masse kalorier fra raskekarbohydrater, erstatter de med grønnsaker og fett. Du skal spise deg passe mett, ikke stappmett.

Det er faktisk veldig vanskelig å legge på seg på lavkarbo om man i utgangspunktet er overvektig, i følge feks Dr Hexeberg, kostdoktoren osv.

Chamomilla sa for siden:

Jeg anbefaler også Diett.no i starten. Logger du alt du spiser i noen dager får du fort et bilde på fordelingen mellom karbohydrater, proteiner og fett - blant annet.

Hva med å gjøre et forsøk og så fortelle her hvordan det ligger an? Da er det også lettere å kommentere. En oversikt over hva du faktisk spiser, om du er overvektig eller "bare" vil inn i en trivselvekt har også noe å si. Er du ikke overvektig kan det også ta lengre tid å ta av hvert kilo. Og det er fort gjort å slippe opp litt og bare gjøre ting halvveis. Da er det slettes ikke sikkert at det blir noen resultater heller.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.