< Tilbake til oversikten

Sitronbiscotti (bilder)

Mat for sjelen sa for siden:

Nydelige sprø Biscotti med smak av sitron hører med til jul...

Oppskrift
170 g hvitt mandelmel (evt finmalte skoldede mandler)
70 g sukrin
1 ts bakepulver
1/2 ts xanthan gum eller 1 ss fiberhusk
en klype salt
40 g nøytral olje (raps f. eks) evt. smeltet smør
1 ts vaniljeekstrakt
1 egg
2 ss revet sitronskall (tilsvarer skallet av 1 sitron)
hakkede mandler

Bland sammen alt det tørre. Tilsett egg, olje og sitronskall, og bland sammen til en smidig deig.
Legg deigen på en bakepapirkledd plate, og form den slik at den blir et rektangel på ca. 30 x 15 cm og 1 cm tykk.
Stekes ved 180 grader i 20 minutter.

Etter 20 minutter senker du temperaturen til ca 100 grader, tar ut deigen og skjærer den opp i ca 2 cm brede "pinner". Tørk kakene videre med snittsiden opp i 15 minutter, snu kakene og tørk videre i nye 15 minutter.

Oppbevares i tett boks, og nytes med en nydelig kopp te eller kaffe....

[CENTER]God Jul
fra
Tove[/CENTER]

smgj sa for siden:

Åh...åhhhååå! Disse skal prøves!

... og vil man lage mandelbiscotti så er det vel antakelig bare å skippe sitronen og tilsette mandelessens?

Yonah sa for siden:

Disse hørtes gode ut!

Men har du prøvd de med finmalte mandler? Jeg føler at mandelmel og malte mandler gjerne ikke oppfører seg likt, pga mandelmel trekker til seg mye mere væske. Jeg spør fordi jeg har kun mandler i hus og har lyst til å bake til jul.

smgj sa for siden:

Er det vaniljedråper/vaniljeessens du mener med ekstrakt?

Yonah sa for siden:

Vaniljeekstrakt er laget av ekte vanilje som har ligget i noe alkohol( Gerd har en oppskrift et sted), vaniljeessens er laget av vanillin, altså ikke ekte vanilje. Ekstrakt har en bedre smak, men er ikke så let å få tak i. Det er lett å lage selv.

smgj sa for siden:

Ah. Ok. Da blir det "man tager hva man haver" og vaniljestevia. :)

Oppskrift på Vaniljeekstrakt finner du HER på bloggen min :)
Dersom du ikke har vaniljeekstrakt kan du evt bruke en vaniljestang og skrape ut frøene :)

Dersom du maler små porsjoner av mandler om gangen, og lager ditt eget mandelmel på den måten, skal det fungere utmerket :)
Problemet med hjemmelaget mandelmel kontra det kjøpte, er at dette gjerne blir grovere... Men, når det er sagt er det er også stor forskjell på de kjøpte typene :)

Disse kakene skal ikke heve seg så mye, så her passer det kjempefint å bruke hjemmelaget mandelmel :D

Lykke til med baksten!

Tove

Tiki sa for siden:

Disse skal prøves i helgen.:-)

smgj sa for siden:

Mmm... jeg lagde disse, men brukte smeltet smør, vaniljestevia og muscavadosukker. Da ble deigen litt tørr så jeg tilsatte saften fra sitronen også. Nydelig smak!

Tiki sa for siden:

I dag blir det dobbel posjon av denne men tenkte jeg skulle prøve Sukrin gold og litt stevia toffe og vanilje i. De er kjempegode med sitronsmaken. :)

Høres kjempegodt ut :) Har ikke prøvd sukrin gold selv ennå, men den høres spennende ut :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.