Så har jeg eksperimenteret lidt - jeg ville gerne bytte mandelmel ud med almindeligt kokosmel som jeg selv kværnede til mere mel konsistens. Resultatet blev superlækkert hvis jeg selv skal sige det :D Det blev som konfektkage så den er fin her op til jul :p
Opskrift:
1½ tsk bagepulver
½ tsk pulverkaffe
100 g kokosmel (kværnes til fin konsistens - gem 10 g som ikke kværnes)
25 g kakao
50 g smør
110 g kokosmælk
1 æg
Mandelessens efter smag
Sødemiddel efter smag (selv brugte jeg 1/8 tsk grøn steviapulver + 2 pipetter flydende stevia med toffee-smag + 1 pipette alm stevia)
Bland pulverkaffe, bagepulver, kokosmel (også de 10g) og kakao.
Smuldr smørret i.
Tilsæt ca halvdelen af kokosmælken og rør det godt sammen.
Tilsæt resten af kokosmælken og 1 æg.Rør det godt sammen.
Fordeles i muffinforme - ca 12 stk. - og bages ved 175 grader i 20-25 min
Du kan også tilsætte kakaonibs eller mørk chokolade.
Det her er klart min favorit - de er så hurtige og nemme at lave og de smager så godt at det er svært at holde fingrene fra dem :D
Siden du er dansk og du skriver at kokosmelet skal kvernes, så regner jeg med at det er snakk om kokosmasse og IKKE det vi nordmenn kaller kokosmel( som er avfettet slik mandelmel er).
Spennende oppskrift! Takk for at du deler.
Takk for oppskriften; denne skal jeg prøve. Tenker også å prøve å tilsette kanel og nellik for å få litt "julesmak". Kanskje dette blir julekaken min??
Hei. Jeg trenger litt hjelp....bakte disse nettopp, men det ble knusktørre. Deigen var også tørr så jeg skulle ha skjønt det :(
Jeg brukte samme mengde som i oppskrifta,men hva kunne jeg gjort annerledes? Mer egg? Mer kokosmelk? Kan det ha noe med at du har brukt malt kokosmasse mens jeg bruker kokosmel?
I know.... men tenkte det var tatt høyde for det i oppskrifta. Men det kan ha betydning at det ble brukt malt kokosmasse . Ja ja, jeg får prøve en gang til. Innbiller meg at det kan være lurt å bruke mer egg også.
Da har jeg prøvd å bake de igjen; denne gangen med malt kokosmel. Konsistensen ble en helt annen, både på røra og det ferdige produktet. Jeg var litt for raus med den engelske toffeen, så det ble litt for søte. Men denne skal jeg bruke senere også; da med nellik og kanel.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.