< Tilbake til oversikten

Huff a meg;-(

#1

ayliah sa for siden:

Dere....idag føler jeg meg på en måte helt "stappa"og jeg føler på meg at jeg har spist for mye idag???

Noen som kan se på dette under og si om det ser greit ut eller ikke..??Da hadde jeg blitt superglad:D

Måltid1---5 halve skiver bacon og tja..kanskje 50 gram kinesisk wokblanding+ vann

måltid 2---litt Heistad sjokoladepudding og kanskje 3 ss ferdig krem

måltid 3---en kvart kylling og tja..3 dl løst pakket salat(ruccula,issalat og hodesalat)

måltid 4---1 gg helseklibrd m makrell i tomat og majones..og ett gg helseklibrød med fleskepølse...4 "tretopper" av broccoli og en halv cavalier sjokolade

er dette for mye??eller er det jeg som har spist litt dårlig i det siste,og blir fort mett eller??

og ca 2,5 liter vann(farris inkl)

Takker for svar om noen kunne være så snille å komme med noe innspill!!:D :p


#2

HP sa for siden:

Synes ikke du spiser for mye...

Lite protein, lite grønnsaker, og masse tomme karbohydrater...

Dager hvor en føler seg stappet er helt normalt, jeg er ganske trøtt idag og har dermed en slik dag selv... Fristet ikke mye å lage frokost, men der gikk faktisk ned en hel normal porsjon likevel, uten at det kjentes ut som at magen var stappet... :p

Bare pass på at du spiser minst 3 måltid selv om du ikke kjenner deg sulten, ikke spise deg stappet selvfølgelig... ;)


#3

ayliah sa for siden:

Tenkte meg igrunnen det..mye "tom "mat..huff da!!Men det er liksom ikke "tid"til å finne eller lage noe interesant mat med to syke sønner hjemme!:o
Men uansett...følte liksom jeg hadde spist for mye usunn mat og kanskje for mye karbohydrater!Men tomme karbo da kansje??

Mye kan en feks spise av kokt broccoli i løpet av en dag??jeg tok litt nå til kvelden...var supergodt med litt smeltet smør på og krydderet Aromat(står at det er noe melkesukker i det)..kan vi spise det HP??

Har du noen gode forslag til fult lovlige krydder??(er såååå glad i krydder skjønner du):D


#4

HP sa for siden:

Masse krydder! Ta deg en tur i krydder hyllen du, de fleste er uten sukker.

Jeg bruker Tacokrydder, Jegermiks, nykvernet pepper, herbamare urtesalt(helsekost)
Til kalkun/kylling/lam/fisk er cumin og curry snadder!
Alle på glass fra Hindu

Husk å lese på lappen!
OBS! Ferdigblandinger inneholder ofte sukker...


#5

ayliah sa for siden:

Du mener da altså disse posene fra butikken??Altså ikke disse ferdig blandede på glass?eller skjønte jeg helt feil nå??Altså glassene fra hindu er greie..men ikke de andre??(føler meg skikkelig dum nå..hehe:o )


#6

MHM sa for siden:

Synes det så ut som altfor lite grønnsaker, proteiner og fett jeg...


#7

ayliah sa for siden:

det er liksom ikke helt hva en vanlig dag ser ut for meg matmessig altså..vanlig spiser jeg mye mer kjøtt og endel ost,fløte og rømme..;) Bare at idag føler jeg det har blitt så mektig..jeg føler jeg har spist heeelt feil..og det har jeg nok også gjort ja...:mad: kommer atter en dag imorra.....:) Prøve å gjøre ldet litt bedre da..:D


#8

HP sa for siden:

Det står på lappen... ;)

Hindu og black boy er vanligvis ok, men les på lappen...


#9

ayliah sa for siden:

har lest på alle etikkene jeg har på krydderne hjemme...og på de fleste står det noe slikt..."salt,kardemomme,ingefær,melkesukker og andre krydder!"..ikke sant..ja..andre krydder er jo riktig fint å bli klok på...ler:D
feks på Aromat krydderet jeg har her i hånden...står det at det inneholder melkesukker....er det greit tro??hva vil det si iforhold til vanlig sukker??like ille??:o


#10

HP sa for siden:

Hindu - Tacokrydder: meksikansk chillipulver, paprika, smaksforsterker, salt, løk, pepper, diverse krydder og urter.

Hindu - Curry: Gurkemeie, pepper, cayenne, kumin, coriander, fenikkel, hvitløk, ingefær

Du skal helst unngå sukker, og der finnes uten så kjøp dem... koster 9kr for en pose og 15 for et glass... ;)


#11

ayliah sa for siden:

skal jeg gå på utforskning....krydderhyller se opp:D

Tusen takk HP;)


#12

MHM sa for siden:

Men det kan kun være snakk om microgram karbohydrater i krydder! Man bruker jo så lite. Og da kunne man jo ikke bruke fløte eller rømme eller noe, for også der er det litt melkesukker. Men hvis det er noe jeg har misset (f.eks. noe så vesentlig som at Ayliah skal unngå nettopp melkesukker), så beklager jeg forvirringen.... :o


#13

HP sa for siden:

MHM: Endel krydderblandinger har sukker/stivelse som hovedingrediens! :eek: Og da skal en tilsette hele posen... Spesielt Toro, og alle disse tacokrydderpakkene....

En kan jo spørre seg hva som er problemet med krydderet i pakken når de må tilsette sukker for at det skal smake godt?

Vi har konsekvent brukt krydder uten sukker lenge, og det smaker best! Fått masse skryt fra gjester på tacokjøttdeigen vår! :D

Nyttig info: Det det er mest av i et produkt kommer alltid først på ingredienslisten.


#14

MHM sa for siden:

Er helt enig i dette tacokrydderet, HP. Der veier hele posen en del, og de ingrediensene som det er mest av er druesukker, salt og transfett! :mad: Herlig coctail... ;)
Hva bruker du for å få tacosmak - det har jeg lurt på. Tacosausene er jo geniale, men dette krydderet.... Er det ETT krydder som er nøkkelen, eller er det veldig mange som tilsammen gjør at det lukter og smaker "ekte" taco.
(Lurer på hva egentlig mexicanerne synes om vår måte å spise "deres" mat på....)


#15

HP sa for siden:

Den bruker jeg! :D Pleier å ha i ca et kvart glass til 4-500g kjøttdeig... ;)

Kjøp krydder uten sukker! Det smaker best! Sier nå jeg... :)

En del helsekostforretninger selger også krydderposer fra Gaia-tror jeg, store (100g?) poser til en billig penge... Enormt utvalg... lurer på om de er økologiske også, men det skal jeg ikke si... :p (Kinsarvik Naturkost i Bergen har ihvertfall...)


#16

Nille sa for siden:

For mye "snop" og søtsaker. Du spiser for lite kjøtt/fugl/fisk (proteiner & fett) og for lite grønnsaker (proteiner og fiber). Jeg spiser som regel minst 1/2 broccolipakke (frisk), dvs. ca 100-150 gram og 100 -150 gram med blomkål omtrent hver dag. Det skal mye til å spise for mye av broccoli. Det lønner seg ikke å helle innpå med kremfløte for å få opp fettinholdet. Hold deg til anbefalingene. Se på listene over tillatt mat, det er mye å velge i !!


#17

ayliah sa for siden:

at det ble for mye "snop"...kansje derfor jeg føler meg helt "feed up":( Jeg liker ikke engang cola lenger...prøvde meg på et glass i helgen...tror jeg drakk et kvart glass jeg....for det første smakte det allltfor søtt..for det andre fikk jeg dårlig samvittighet for at jeg satt nemlig å tenkte på at .."herregud,,ingen vits i å drikke dette,utrolig mye sukker,og det er annet sunt jeg kan drikke istedet;O)):D
Og jeg klarer heller ikke spise vanlig sjokolade når jeg vet det finnes bedre alternativer,,,hihi;)

Ja..idag skal jeg ha det bedre matmessig!Skal ha gg helseklibrød med masse godt pålegg til frokost...kjøtt og masse grønnsaker til middag(og litt sjokkispudding m krem til dessert!

Så tenkte jeg et ryvita knekkebrød m noe godt på til kvelden..og litt kokt brokkoli med krydder og er smule smeltet smør på til kvelds....:D

Takker for alle flotte svar;)


#18

Iset sa for siden:

tips til tavokrydder uten å bruke pakke:

jeg bruker aldri pakkene, for jeg syns det er så mye dritt i dem. jeg steker kjøttdeig, har i BITTELITT tomatpure (ikke mye), strør på litt salt, pepper og MASSE hvitløk og chili. blander godt sammen. dette er så digg at jeg kan spise det uten noe annet omtrent:)


#19

Kristian sa for siden:

Hva var det du mente inneholdt mye tomme karbisser? Jeg syns det var mye kunstig søtstoff.


#20

ayliah sa for siden:

iallfall for den dagen der..er sjokkispuddingen som inneholder søtstoff...kremen tar jeg alltid uten søtstoff!!:D


#21

HP sa for siden:

en halv cavalier sjokolade, sjokoladepuddingen (er ikke 0g vel?), makrell i tomat og majones ;)


#22

Skorpia sa for siden:

Ville bare få si at melkesukker er det samme som lactose;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.